عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد گفت: همایش ملی اشتغال در ایران با میزبانی دانشگاه یزد در روزهای ۵ و ۶ آبان ماه ۱۳۹۵ با موضوع "تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران" برگزار خواهد شد.

دکتر عباس عسکری ندوشن با اعلام این خبر افزود: با توجه به ضرورت‌های موجود و اهمیت ملی موضوع اشتغال در کشور و وجود جمعیت جوان تحصیلکرده ولی بدون شغل مناسب، انجمن جمعیت‌شناسی ایران در نظر دارد هشتمین همایش خود را با موضوع «تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران» برگزار کند که به گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد میزبانی این همایش پیشنهاد، و در نهایت میزبانی این همایش از سوی دانشگاه یزد و دانشکده علوم اجتماعی پذیرفته شد.
وی در خصوص محورهای این همایش گفت: محورهای این همایش شامل، ارزیابی داده‌ها و شاخص‌های نیروی انسانی و اشتغال، ابعاد جمعیت‌شناختی نیروی انسانی و اشتغال، ابعاد و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی اشتغال و بیکاری، آموزش و اشتغال، چالش‌ها و پیامدها و اشتغال زنان است.
به گفته وی طی سالیان اخیر، تحولات جمعیتی چشمگیری در نیروی کار در ایران اتفاق افتاده است. این تحولات، از یک‌سو متأثر از تغییر ساختار سنی جمعیت و ورود نسل پُرتعداد جمعیت جوان کشور به سنین فعالیت و از سوی دیگر، متأثر از تغییر ویژگی‌های تحصیلی نیروی انسانی در سالیان اخیر است. آهنگ رشد بالای جمعیت در گذشته و به دنبال آن کاهش سطح باروری در ایران، با حدود دو سه دهه تأخیر، هم‌اکنون بازار کار کشور را با یک شوک جمعیتی مواجه کرده و در نتیجه، تعداد و نسبت جمعیت جوانانی که سالانه به نیروی کار وارد می‌شوند، افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است.
دکتر عسکری اظهار داشت: بخش مهمی از جمعیت متقاضیان اشتغال را دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تشکیل می‌دهند. همچنین، در دهه‌های اخیر، سهم زنان به عنوان بخش با اهمیتی از بدنه نیروی انسانی تحصیل‌کرده در کشور افزایش یافته، هرچند مشارکت زنان در بازار کار متناسب با افزایش سهم آنها در سطوح بالای آموزش رشد نکرده است.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی، معضل بیکاری حجم بزرگی از نسل جوان تحصیل‌کرده، با توجه به آثار و تبعات متعددی که می‌تواند در زمینه‌های مختلف جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر جامعه تحمیل کند، به یکی از مسائل محوری و مهم جامعه ایران تبدیل شده و ضرورت توجه متخصصان و نیز فوریت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری علمی و کارآمد را طلب می‌کند.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلّی اشتغال از سوی مقام معظّم رهبری (۲۸ تیرماه ۱۳۹۰) و تأکیدات ایشان بر کاهش نرخ بیکاری افزود: ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و اشتغال مولد، حاکی از اهمیت این موضوع در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور است و ضرورت بررسی «تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران» و چالش‌ها و فرصت‌های برآمده از این تحولات را دوچندان کرده است.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: هشتمین همایش ملی انجمن جمعیت‌شناسی ایران با موضوع "تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران"با مشارکت مراکز مختلف پژوهشی و دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی نظیر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، مرکز آمار ایران، استانداری یزد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر دستگاه‌های مرتبط برگزار می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا