زمان : 23 Dey 1393 - 13:28
شناسه : 98667
بازدید : 12053
هر کسی ادعایی در مورد چادرملو دارد مردانه به دادگاه برود و مدارک خود را ارائه کند گفتگو با مدیر عامل شرکت چادرملو :‌ هر کسی ادعایی در مورد چادرملو دارد مردانه به دادگاه برود و مدارک خود را ارائه کند
مدیر عامل شرکت چادرملو در گفتگو با سئوال::‌

هر کسی ادعایی در مورد چادرملو دارد مردانه به دادگاه برود و مدارک خود را ارائه کند

مدیر عامل شرکت چادرملو گفت: هر کسی ادعایی در مورد چادرملو دارد مردانه و علی‌وار به دادگاه برود و مدارک خود را ارائه کند تا دادگاه تکلیف فاسد و یا مکذب را مشخص کند.

"محمود نوریان" مدیر عامل شرکت چادرملو :، توضیحاتی را درباره فعالیت شرکت چادرملو  ارائه کرد.  
 
متن گفتگو به شرح زیر است: 

سئوال:: درباره تولیدات شرکت چادرملو و فروش محصولات آن توضیح فرمایید؟ 

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سالانه ده و نیم میلیون تن سنگ آهن کنسانتره و حدود یک تا یک و نیم میلیون تن سنگ آهن دانه بندی جمعا حدود دوازده میلیون سنگ آهن تولید می‌کند که سه و نیم میلیون تن کنسانتره خود را در گندله سازی اردکان به گندله تبدیل می‌کند. هفت میلیون تن کنسانتره اضافی را به شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان می‌فروشد. سنگ آهن دانه بندی بعلت عدم مصرف در داخل و همچنین نیاز شرکت به ارز جهت تامین تجهیزات توسعه‌ای و نیازهای تامین قطعات برای ماشین آلات بهره برداری بصورت سرمعدن (Ex-Work) فروخته می‌شود. توضیح اینکه تا سال گذشته سالانه حدود بیست میلیون تن سنگ آهن دانه بندی توسط شرکت‌های خصوصی و دولتی صادر می‌شد که سهم این شرکت علیرغم اینکه بزرگترین تولید کننده سنگ آهن در کشور می‌باشد، حداکثر 8 درصد بوده است. امسال با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی تا نصف قیمت کاهش یافته، صادرات سنگ آهن افت چشمگیری داشته است.

سئوال:: نحوه قیمت گذاری محصولات چگونه است؟

فروش داخلی برای کلیه شرکت‌ها بر مبنای فرمولی مشخص و درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان می‌باشد که طی سالیان متمادی به‌ همین منوال انجام می‌شود و تولید کنندگان سنگ آهن و شرکت‌های فولادی بدون کمترین مشکلی باهم توافق دارند. سنگ آهن دانه بندی بر اساس کشف قیمت در مزایده عمومی با بیشترین قیمت فروخته می‌شود. پاکات پیشنهادات در کمیسیون معاملات با ریاست یکی از اعضاء هیئت مدیره و حضور نمایندگان شرکت کننده در مزایده باز و نتیجه جهت تصمیم گیری به هیئت مدیره گزارش می‌گردد. در صورت تصویب نهایی آن و مشخص شدن برنده مزایده، مدیر عامل اجرای آنرا بعهده دارد.

سئوال:: پس چرا می‌گویند قیمت سنگ آهن 140 دلار است، ولی شما با نحوه خاصی از مزایده آنرا 50 دلار می‌فروشید؟

باید از مدعیان پرسید که مبنای ادعایشان چیست. اگر غرض دارند و با قصد خاصی این مطالب را بیان می‌کنند که به خودشان ربط دارد و اگر دادگاهی تشکیل شود باید پاسخگو باشند. اگر غیر از این است و از سر نا آگاهیست و ندانستن اینکه هر محصولی در هر جایی قیمتی وابسته به کیفیت و هزینه‌های بعدی آن تا محل مصرف دارد، آگاهی خود را با مطالعه و پرسش افزایش دهند. قیمت سنگ آهن با عیار آهن و میزان عناصر مزاحم از جمله فسفر فرق می‌کند. قیمت ماده معدنی در سرمعدن با بندر صادر کننده و یا بندر مصرف کننده  بسیار متفاوت است.

حتی قیمت ماده معدنی با کیفیت مشابه در سر معادن مختلف بستگی به میزان مسافت آن تا بندر و امکانات حمل و نقل منطقه و شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت است. لذا مشاهده می‌فرمایید که اگر کسی بدون توجه به این مطالب چنین ادعایی را مطرح نماید، یا باید او را مغرض و یا نا آگاه خواند. ضمنا بدیهی‌ است چنانچه این ادعا صحت داشته باشد و واقعا سنگ 140 دلاری 50 دلار فروخته شود ممکن است یکبار دیگران اطلاع نداشته باشند و در مزایده شرکت نکنند ولی مسلما در مراحل بعدی حاضرند خیلی چیزهایشان را بفروشند و در مزایده شرکت کنند و کم افرادی نیستند که برای آن سرو دست بشکنند. لذا توجه می‌فرمایید که به این گزارشات کمترین توجهی از جانب مردم آگاه و مخصوصا سهامداران عزیز شرکت که اعتمادی غیر قابل وصف نسبت به مدیران شرکت دارند، نمی‌شود و هیچ نظری به آن نمی‌دهند.

سئوال:: پس چرا برخی به این موضوع وارد شده اند؟

گاهی عده‌ای ادعا می‌کنند که وظیفه افشاء فساد دارند. من می‌گویم تک تک ما این وظیفه را داریم. اما آیا اگر کسی بما اطلاعات غلط داد باید بدون تحقیق آنرا منتشر کنیم. اولین بار که برخی افراد مصاحبه داشتند وظیفه خود دانستم که تلفنی به آنها بگویم خطا می‌روند که جواب ندادند و لذا پیامک فرستادم که این مصاحبه‌ها شبیه اکاذیبی است که بشکل شبنامه علیه چادرملو منتشر می‌شود. اگر مطمئن هستید به دادگاه بروید در غیر اینصورت منبع اطلاعاتی خودرا معرفی کنید تا پیگیری قضایی نمایم. ایشان زنگ زدند و گفتند مدارک محکم دارند و آنرا به دادستان دیوان محاسبات ارائه داده اند. من از دادستان دیوان موضوع را پرسیدم که فرمودند ما مدارک خواستیم که هیچ مدرک مهمی نداشتند. اکنون نیز می‌گویم هر کسی ادعایی در مورد چادرملو دارد مردانه و علی وار به دادگاه برود و مدارک خودرا ارائه کند تا دادگاه تکلیف فاسد و یا مکذب را مشخص کند.

اما اصل ماجرا برمی‌گردد به دعوای بیرون از شرکت یکی از مشتریان شرکت با شریک خود در سایر پروژه ها و اینکه با شکایت مشتری ما شریکش به دو سال زندان و نزدیک 37 میلیارد تومان جریمه و رد مال محکوم شده و هم اکنون فراریست. تمام این توطئه‌ها توسط وکیل ایشان و در جهت ایضاء مشتری شرکت انجام می‌شود. این موضوع که از سال 90 ادامه دارد متاسفانه با موضوع بهره مالکانه شرکت و اختلافاتی که در نحوه محاسبه آن وجود دارد، همزمان شده و با اختلاط آن باعث سوء استفاده بیشتر شده است. اگر لازم باشد جزئیات آنرا بعدا توضیح خواهم داد.

سئوال:: بر اساس شایعات عده‌ای معتقدند که شما بعضی افراد را برای خاموش کردن مدعیان فرستاده اید؟

این هم از فرافکنی ها است. بعضی از دوستان من اعم از نماینده و یا مسئولین که  اظهارات علیه چادرملو را صحیح نمی‌دانند تذکراتی داده اند و یکی از مسئولان نیز از من خواستند مصاحبه نکنم تا با هم جلسه ای داشته باشیم. من به ایشان گفتم در جلسه باید موضوع مطرح شود و با توجه باینکه ایشان افشاء فساد را وظیفه خود می‌دانند لذا اگر در این جلسه قانع شدند بنا به همان وظیفه باید منبع اطلاعاتی فاسد خود را معرفی کنند و اگر قانع نشدند باید به دادگاه بروند تا تکلیف در دادگاه مشخص شود. این جلسه قرار بود در روز سه شنبه 16 دیماه انجام شود که نمی‌دانم به چه دلیلی انجام نشد. شاید شرایط بنده شرایط سختی بوده است. کسانی که علیه چادرملو ادعایی مطرح کردند بدانند که حتی اگر در این دنیا فریاد رسی نباشد، در دنیای دیگر باید پاسخگو باشند و من حتما حق خود را خواهم گرفت.

سئوال:: صحبت‌هایی مطرح است که برخی می‌گویند با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد مبارزه با فساد آقای نوریان باید بجای فرافکنی و بازی با اعداد فقط توضیح دهد که چگونه در یک مزایده به مدت چند سال متوالی فقط یک شخص برنده می‌شود، آنهم با قیمت‌های ناچیز؟ جواب اینها را چه می‌دهید؟ 

اولا بنده کمتر مصاحبه کرده ام و وقت زیادی هم برای مصاحبه ندارم و هیچ وقت جوابی که با اعداد و ارقام بازی کند نیز نداده ام. اما اگر عده ای معنی مزایده را نمی‌دانند، گناه من چیست؟ به فرهنگ لغت مراجعه کنند تا معنی آنرا بفهمند. مسئولان باید مواظب باشند که اخبار کذب ندهند و وقتی اطلاعات دقیق از مزایده‌ها و تعداد شرکت کنندگان و تعداد برندگان ندارند، با اطلاعات غلطی که توسط وکیل یک مجرم فراری به خوردشان داده می‌شود، آخرت خود را تباه نکنند. اگر اینها صداقت داشتند و دنبال افشاء فساد بودند، تحقیق از طرف دیگر را نیز در دستور کار قرار می‌دادند نه اینکه یکطرفه به قاضی بروند و حکم صادر کنند. اگر صادق هستند بفرمایند در هتل اسپیناس چه گذشته است؟ آن افرادی که در جلسه شرکت داشتند چه کسانی بودند و چه مذاکراتی بین آنها رخ داده است؟ چطور نمی‌دانند که هر شرکتی ظوابطی و مقرراتی دارد که عدول از آنها تخلف است نه اجرای آنها.

برخی افراد باید بروند و مطالعه فرمایند که طی سالیانی که بنده مدیرعامل شرکت بوده ام آیا هیچ مجمعی در کل کشور از مجامع این شرکت آرامتر و با رضایتمندی بی نطیر سهامدارانش سراغ دارند؟ چگونه سهامداران محترم شرکت طی این سالها متوجه رانت و رانت خواری در شرکت نشده اند؟ من شرکت را با تولید 4.2 میلیون تن کنسانتره تحویل گرفته ام و افتخار می‌کنم اکنون با همکاری همکاران بسیار خوبم 10.5 میلیون تن کنسانتره، 1.5 میلیون تن دانه بندی، 3.5 میلیون تن گندله، 800 هزار تن شمش فولاد، 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌کنیم. نیروگاه گازی شرکت با دو واحد 162 مگاواتی جمعا 324 مگاوات طی 14 ماه وارد مدار شده  و عنقریب واحد بخاری آن وارد مدار خواهد شد.  کارخانه فولاد مدرن 1.2 میلیون تنی و کارخانه آهن اسفنجی 1.6 میلیون تنی در سال آینده و سال بعد از آن به ترتیب وارد مدار تولید خواهند شد. در کنار این توسعه ها بسیاری از پروژه‌های دیگر از جمله نورد ابرکوه و طرح جمع آوری فاضلاب اردکان و آب شیرین کن عظیم دشت سپیدان در یزد و مشارکت در طرح عظیم آبرسانی از خلیج همیشه فارس به دل کویر از افتخارات بنده و همکاران بسیار خوبم می‌باشد. ایشان نیز کارنامه ارائه فرمایند تا ببینیم چه کرده اند.

سخن پایانی

 گروه ویژه اقتصادی سازمان محترم بازرسی کل کشور پیرو همین شایعات از دیماه 92 تا اردیبهشت 93 به شرکت مراجعه فرمودند و با همکاری صمیمانه همکاران مالی، بازرگانی و فنی تمامی اسناد و مدارک ما را بررسی فرمودند. به ما گزراش آن داده نشده است ولی به مدعیان توصیه می‌کنم یک نسخه از آنرا درخواست نمایند و نتیجه را با صداقت با مردم در میان بگذارند و بگویند فاسد کیست و منبع فساد کجاست؟