زمان : 13 Azar 1393 - 22:13
شناسه : 96851
بازدید : 5811
شهرستان خاتم هر ساله به دلیل کشت فراوان ذرت مورد استقبال زنبورداران مهاجر قرار می گیرد. سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم اظهار داشت: شهرستان خاتم هر ساله به دلیل کشت فراوان ذرت مورد استقبال زنبورداران مهاجر قرار می گیرد.

دکتر مجتبی آغاز عنوان کرد: همه ساله ذرت، سطح زیر کشت بسیار زیادی را در شهرستان خاتم به خود اختصاص می دهد. این گیاه یکساله بوده و دارای گرده فراوانی است که برای تغذیه و تحریک ملکه و زنبورها در اوایل پاییز مناسب هست.

دکتر مجتبی آغاز عنوان کرد: همه ساله ذرت، سطح زیر کشت بسیار زیادی را در شهرستان خاتم به خود اختصاص می دهد. این گیاه یکساله بوده و دارای گرده فراوانی است که برای تغذیه و تحریک ملکه و زنبورها در اوایل پاییز مناسب هست. همچنین ذخیره بسیار خوبی برای فصل زمستان و شروع تخم گذاری ملکه ها به شمار می رود، زنبورهایی که در پاییز گرده مصرف کرده اند سیستم ایمنی قوی تری داشته و در بهار نسبت به   بیماری ها مقاوم تر هستند، در نتیجه شهرستان خاتم هر ساله به دلیل کشت فراوان ذرت مورد استقبال زنبور داران مهاجر قرار می گیرد.

وی افزود: در کنار فرصت مناسبی که برای پرورش زنبورها در فصل کشت ذرت فراهم می آید، امکان بروز بیماری های همه گیر در بین کلونی ها نیز به وجود می آید. این بیماری ها به دو دسته باکتریایی و انگلی تقسیم می شود.

وی تصریح کرد: عواملی همچون بدی تغذیه، شرایط آب و هوایی نامساعد و بارندگی زیاد نقش موثری در بروز این بیماری ها دارد و تجمع کلنی ها در یک منطقه و تماس زنبورها با هم می تواند باعث گسترش سریع این بیماری ها در کندو های مختلف و وقوع تلفات بالا شود. استفاده از        موم ها و کندوهای کهنه توسط زنبورداران و سم پاشی های بی موقع از دیگر عوامل موثر در انتقال بیماری از کندوی بیمار به کندوی سالم است. از مهمترین این امراض درگیری کندوها با مایت های واروا، آکارپیس وودی و تک یاخته نوزما می باشد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم ضمن بیان این مطلب که در فصل پاییز و زمستان پرورش نوزاد در زنبورهای عسل کاهش یافته و یا متوقف می گردد اذعان داشت: در فصل پاییز جرب واروا بر روی بدن زنبورهای بالغ به سر برده و از همولنف آنها تغذیه می کنند و منجر به ضعف زنبورها و کاهش طول عمر آن ها می گردند. در نتیجه مدیریت مبارزه با جرب واروا در فصل پاییز نقش حیاتی در بقای کلونی دارد. همچنین بیماری باکتریایی نوزما در اواخر پاییز شیوع بیشتری پیدا کرده و در پی بدی آب و هوا و تداوم سرما منجر به تلفات بالا در زنبورها می شود.

مجتبی آغاز در پایان به زنبوداران توصیه کرد به خصوص در فصل پاییز با رعایت موارد مذکور و حفظ تماس خود با کارشناسان دامپزشکی مانع از شیوع بیماری و بروز تلفات در زنبورها و از بین رفتن سرمایه خود شوند.