زمان : 03 Esfand 1386 - 23:57
شناسه : 9602
بازدید : 5421
تماس های بی پاسخ چه نفعی برای چه کسی دارد ؟؟ تماس های بی پاسخ چه نفعی برای چه کسی دارد ؟؟

یاد داشت وارده به یزدفردا "

تماس های بی پاسخ چه نفعی برای چه کسی دارد ؟؟

چندی پیش روی قبض تلفن پیامی از شرکت مخابرات بود با این متن: با استفاده از دستگاه مجهز به منشی تلفنی و سرویسهای ویژه تماسهایمان را بی پاسخ نگذاریم.
این پیام توجه من را جلب کرد و پیگیر شدم که بی پاسخ نماندن تماسها چه نفعی برای چه کسی دارد؟ اول اینکه با مخابرات تماس گرفتم و سوال را عنوان کردم که نفعش برای مخابرات را بفهمم. پاسخ این بود:
تماس بدون پاسخ همانند سایر تماسها با اشغال یک کانال باعث ترافیک در خطوط مخابرات شده و نیز با توجه به عدم پاسخگویی این تماس بارها تکرار می شود که این نیز خود باعث ترافیک بیشتر خواهد شد. خب البته چیزی را که من حدس می زنم این که تماس بی پاسخ یک ضرر دیگر هم برای مخابرات داشته باشد و ان این است که تماس در هر صورت برای مخابرات هزینه دارد که البته اگر بدون پاسخ بماند این هزینه را هیچ کس پرداخت نمی کند و درامد مخابرات کم خواهد شد(!).
خب بحث بعدی این بود که مشتری چه نفعی از بی پاسخ نماندن تماس می برد؟

 اولین سود این است که پیام تماس گیرنده به مخاطب می رسد که البته راه حل بهتری هم دارد:

 اگر کار واقعا ضروری است که با تماس به همراه مخاطب مسئله حل می شود در اینصورت تماس گیرنده حداقل هزینه تماس اولیه را پرداخت نمی نماید البته این را هم متذکر شویم که تعداد خطوط همراه بیش از ثابت بوده و احتمال پیدا کردن شخص موردنظر از طریق تلفن همراه کم نیست.

اگر کار غیر ضروری بود که تماس گیرنده در دفعات بعدی موفق خواهد شد کارش را انجام دهد البته در هر دو صورت فوق مخاطب هزینه ای متحمل نخواهد شد و تماس گیرنده است که در صورت نیاز وقت و یا هزینه بیشتری صرف خواهد کرد.
پس تا اینجا نتیجه این است که تنها کسی که از این کار نتیجه می گیرد مخابرات است و بس.
خب راه حل های مطرح شده در پیام را بررسی می کنیم:
- خرید تلفن مجهز به منشی تلفنی که هزینه انرا باید مخاطب پرداخت کند.
- سرویس ویژه انتقال تماس که هزینه این انتقال را باید مخاطب پرداخت کند.
- سرویس انتظار مکالمه که فقط برای حالتی است که تلفن مشغول باشد و نه موقعی که امکان پاسخگویی نباشد.
- سرویسهای دیگر و ...

چه نتیجه ای می گیریم؟
نتیجه این است که مخابرات پیامی را در قبض تلفن درج کرده است که بیشتر به نفع خودش است نه مشتری.
تنها نفع برای مشتری این است که اگر موقعی با کسی کاری داشته باشد که تلفنش بدون پاسخ بماند وقت و یا هزینه بیشتری باید صرف کند که این هم با توجه به اینکه اکثر تماسهای ما با اشنایان بوده و از برنامه مخاطبمان اطلاع داریم قول می دهیم تماس بدون پاسخمان را به حداقل برسانیم.
واما راه حل های پیشنهادی:
- مخابرات کمک هزینه ای برای مشترکین خود برای خرید تلفن منشی دار در نظر بگیرد تا تمام تماسها با پاسخ همراه باشد البته این هزینه از طریق برقراری تماس برای ضبط پیام در کوتاه مدت جبران خواهد شد ولی باز هم اگر مخابرات ترس از عدم برگشت هزینه دارد می تواند برای تماسهای بدون پاسخ پس از پرداخت کمک هزینه نرخ مشخص کرده و از مخاطب اخذ کند و نه از تماس گیرنده.
- هزینه انتقال مکالمه را برای مخاطب در نظر نگیرد و انتقال مکالمه رایگان باشد که البته به مذاق مخابرات خوش نمی اید.
و راه حلهای پیشنهادی ذیل را برای مخابرات می نویسم تا در جهت خدمت رسانی بیشتر(!) اجرا کند:
- هزینه انتقال تماس را به عهده تماس گیرنده بگذارد و نه مخاطب. اینطوری مخابرات هم هزینه تماس بدون پاسخ را گرفته و هم هزینه انتقال تماس.
- مخابرات برای تماسهای بدون پاسخ نرخ رسمی تعیین کرده تا مشترکین مجبور به همکاری در این زمینه شوند.
- مخابرات می تواند برای مشترکینی که تعداد تماس جواب نداده انها بیش از حد مجاز باشد جریمه مشخص کند و صورتحساب انها را تصاعدی محاسبه نماید (دقیقا مثل اب و برق و ...).

یزدفردا