زمان : 12 Aban 1393 - 02:41
شناسه : 95523
بازدید : 11478
آهنگ حماسی ماه محرم شهرستان ابرکوه درکشور بی نظیر ومنحصر به فرد است آهنگ حماسی ماه محرم شهرستان ابرکوه درکشور بی نظیر ومنحصر به فرد است ابرکوه خبرنگار یزد فردا مهدی کارگر " آهنگ حماسی ماه محرم این شهرستان که یک آهنگ حزون آوربرای عزاداری سید الشهدا می باشد درکشور بی نظیر ومنحصر به فرد است .

این آهنگ که باعنوان آوا نوای محرم ابركوه است كه بیش از یك قرن سابقه در عزاداری محرم این شهرستان دارد و با نواختن آن زن ومرد ، پیر و جوان  را در مجالس روضه متاثر می شوند .
این آهنگ در این شهرستان به عنوان آهنگ بومی و محلی طبل و سنج و شیپور همراه با هم مراسم زنجیرزنی را حماسی    می كند .
رتیم این آهنگ ( طبل و شیپور) که در كشورمنحصر به فرد است و توسط بزرگان این شهرستان بویژه مرحوم آیت الله میرزاعبدالغنی ازمجتهدان نامی ابرکوه بیش از یك قرن گذشته برای الگوبرداری برای زیارت به كربلا مشرف شدند و آن زمان در میان آهنگ هایی كه به مناسبت سوگواری سیدالشهدا(ع) رواج داشت این سبك را الگوبرداری كردند كه اكنون به عنوان فرهنگ بومی ابركوه مطرح است .
آیت الله میرزا عبدالغنی یكی از مجتهدان یك قرن گذشته این شهرستان بودند كه بر 14علم اجتهاد داشته است و یكی از آن علوم آهنگ مذهبی بوده نقل شده است.
این مسئول اضافه كرد: طبل و شیپور ابركوه ، آهنگ حماسی ماه محرم این شهر است كه در نظم زنجیرزنی هیاتهای عزاداری اجرا میشود.
آوا نوای آهنگ محرم ابركوه كه به طبل و شیپور سنج معروف است بیشتر درمحله دربقلعه این شهرستان سابقه تاریخی دارد و این میراث بزرگ به هنگام ورود زنجیرزنان در تكایا ، حسینیه ها ، میادین ، كوچه ها و محافل روضه هر كدام با یك ریتم اجرا می شود . این آهنگ بیشتر در صبح عاشورا و در محله دربقلعه برای تعزیه خوانی استفاده شده و بیشتر حماسی است و با اجرای آن اشك خود به خود بر گونه های پیر و جوان و زن و مرد جاری می شود و حادثه عاشورا را در اذهان تداعی می كند و یادآور ابعاد حماسی كربلا می باشد.
اجراكنندگان این موسیقی  به صورت  موروثی این وظیفه را برعهده  دارند و هرسال بخاطر شوق وعلاقه مردم تعداد اجرا کنندگان این آهنگ و شرکت درمجالس امام حسین (ع) بیشتر می شود.
طبل و شیپور سنج زنان ابركوه بیشتر ازوراث خانواده های فتح اله اسماعیل ، حسین فتح اله ، علی فتح اله ، شیرخوان فتح اله ، غلامحسین محمدی پور، حسن كارگر ، زین العابدین عزیزی، حاج محمد عزیزی و عباس عزیزی پناه معروف به عباس شیپورزن و علی عطوف و فردی بنام اسكندر از محله بازار كه طبل بزرگی بر دوش داشته و امروز آن طبل معروف است به طبل اسكندر این آهنگ محلی را تاكنون اجرا كرده اند هستند.
در زمان های قدیم تمام ابركوه یك هیأت داشت و مردم شهر با حضور در محله درب قلعه كه بیشترین جمعیت را داشت هیأت را راه اندازی می كردند و هم اکنون طبالان از شب سوم محرم در تكایا ، حسینه ها آماده می شوند تا در ایام پور شور عزاداری محرم ابركوه كه طی روزهای ششم تا دهم محرم اوج دارد هیات زنجیر زنی را همراهی می کنند .
طبلی كه امروزه در ابركوه زده میشود اغلب با این آهنگ ها همراه است 'مظلومم حسین محرومم حسین'، 'یاحسین ، حسین ، حسین
رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت: آهنگ که باعنوان آوا نوای محرم ابركوه است كه بیش از یك قرن سابقه در عزاداری محرم این شهرستان دارد و فهرست معنوی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . عباس قدیریان در گفتو گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : این آوا نوا كه آهنگ حماسی و بومی شهرستان ابركوه است بخاطر منحصر به فرد بودن آن سال 91 در شورای ثبت كشور در میان 31 استان مطرح شد و بخاطر اصالت مذهبی و حماسی آن كه داشت باشماره 699درفهرست آثار معنوی ایران به ثبت آثار ملی ایران رسید .