زمان : 01 Bahman 1384 - 08:54
شناسه : 943
بازدید : 2847
نامه بنويسيد پنجاه قرن ديگر خوانده مي شود نامه بنويسيد پنجاه قرن ديگر خوانده مي شود
نامه بنويسيد پنجاه قرن ديگر خوانده مي شود.
يزدفردا:ماهواره كوچك(ك-اي-او) قرار است حامل پيام انسان هاي معاصر به انسان هاي سال ها بعد باشد تا از فرهنگ و تمدن اجدادشان اطلا عات به دست بياورند
 
ك-اي-او) يك ماهواره كروي شكل است كه با قطر 80 سانتي متر در مداري در ارتفاع 1800 كيومتر از سطح زمين، به دور زمين خواهد چرخيد و پس از 50 هزار سال همراه با اطلاعاتي كه درونش ذخيره شده به زمين برخواهد گشت 
 
اگر به شما بگويند كه مي توانيد نامه اي براي انسان هاي چند هزار سال بعد بنويسيد، چه احساسي خواهيد داشت؟ نامه اي كه به فضا فرستاده مي شود و بعد از هزاران سال يا دقيق تر بگوييم، بعد از پنجاه هزار سال به زمين بازمي گردد. راست مي گوييد، خيلي شبيه داستان هاي علمي- تخيلي است، اما همان قدر كه شما در حال خواندن اين مقاله واقعيت داريد، اين داستان هم واقعي است.
هديه اي براي نوه هاي 50 هزار ساله 
ك-اي-او) نام ماهواره اي است كه قرار است اين رويا را به حقيقت بدل كند. بشر هميشه در اين فكر بوده است كه آيا موجودات هوشمند ديگري در عالم وجود دارند يا نه، و هميشه در فكر فرستادن پيام ها و نشانه هايي براي موجودات هوشمند آن سوي كيهان بوده است، اما كم تر كسي به فكر زميني هاي چند هزار سال بعد بوده است. ژان مارك فيليپ، دانشمند فرانسوي و مبتكر طرح(ك-اي-او) از آن دسته افرادي است كه پيش رفت هاي علم و تكنولوژي را از ديدگاه انساني نگاه مي كند.
ك-اي-او) ماهواره كوچكي است كه قرار است حامل پيام  انسان هاي معاصر به انسان هاي 50 هزار سال بعد باشد. تك تك ساكنان زمين مي توانند براي نوادگان خود نامه بنويسند؛ از كودك و پير و جوان و فقير و ثروتمند، و هر كس با زبان مادري خودش(ك-اي-او). اين ظرفيت را دارد كه از 6 هر ميليارد نفر ساكن اين سياره، نامه اي حداكثر چهار صفحه اي شامل 6000 حرف يا تقريبا 900 كلمه است با خود حمل كند. اين نامه ها به آن ها كمك خواهد كرد تا از فرهنگ و تمدن پيشينيان خود مطلع شوند و زمين را در 50 هزار سال قبل تصور كنند.
همه چيز درباره(ك-اي-او)؟
وقتي ژان مارك فيليپ در سال 1997 فكر فرستادن ماهواره اي براي آيندگان به سرش زد، قرار بود اين ماهواره در سال 2001 به مدار زمين پرتاب شود، اما به دليل مشكلات فني اين سفر تا سال 2006 به تعويق افتاد و شانس فرستادن نامه براي آن هايي كه هنوز نامه اي ننوشته بودند به وجود آمد. قرار است زماني در سال 2006 كه به طور دقيق اعلام خواهد شد، اين ماهواره كوچك از طريق آژانس فضايي اروپا و توسط موشك آريان به مدار زمين پرتاب شود(ك-اي-او) . يك ماهواره كروي شكل است كه با قطر 80 سانتي متر در مداري در ارتفاع 1800 كيومتر از سطح زمين، به دور زمين خواهد چرخيد و پس از 50 هزار سال همراه با اطلاعاتي كه درونش ذخيره شده به زمين برخواهد گشت. اين اطلاعات - يعني همان نامه ها - بر روي (دي-وي-دي)  هايي از جنس شيشه هاي مقاوم در برابر اشعه ذخيره مي شود(دي-وي-دي) . ها طوري ساخته شده اند كه در برابر حرارت و پرتوهاي كيهاني و پرتوهاي ناشي از انفجار هاي هسته اي مقاوم هستند و اطلاعات شان آسيبي نمي بيند، اما كساني كه(ك-اي-او) را پيدا مي كنند، چطور مي فهمند كه(دي-وي-دي)  ها حاوي چه اطلاعاتي هستند؟ سازندگان نمي توانند دستگاه(دي-وي-دي) خوان را داخل ماهواره قرار دهند، چرا كه اندازه اش بزرگ است و معلوم نيست اين سفر پنجاه هزار ساله را سالم پشت سر بگذارد، اما سازندگان، راهنماي ساخت دستگاه(دي-وي-دي) خوان را براي كاشفان اين هديه فضايي درون ماهواره قرار خواهند داد كه با ساختن آن بتوانند اطلاعات را بخوانند.
 
يكي ديگر از اين فعاليت ها ارسال پيام هايي از طريق راديو تلسكوپ هاست تا شايد در زماني نامعلوم موجودي در آن سوي كيهان آن را دريافت كند
(ك-اي-او)حاوي الماسي است كه نقشه (دي -ان-اي) انسان بر روي آن حك شده است و داخل آن قطره اي از خون انسان، نمونه اي از آب دريا، نمونه اي از هواي جو و همچنين خاك زمين قرار دارد. به جز اين اطلاعات، عكس هايي از مردمان تمامي اقوام و فرهنگ ها و دايره المعارفي شامل تمامي دانش بشري با نام كتاب خانه اسكندريه داخل ماهواره گذاشته خواهد شد. براي آگاهي كاشفان آينده ماهواره و از زمان آغاز سفر نيز يك ساعت نجومي در آن مي گذارند. كروي بودن شكل ماهواره هم دست سازندگان را براي كشيدن نقشه كره زمين بر روي آن باز گذاشته است. 
(ك-اي-او) به جز يك قسمت مركزي كروي شكل، دو صفحه خورشيدي بال مانند دارد كه از يك آلياژ حافظه دار ساخته شده است. يعني با هر گونه تغيير شكل، دوباره به شكل اوليه برمي گردد و اين ويژگي باعث مي شود كه با قرار گرفتن متناوب در سايه زمين و نور خورشيد درست مانند بال عمل كند و انرژي حركتي ماهواره را براي ماندن در مدار زمين تامين كند، اما اين بال ها پس از چند سال از ماهواره جدا مي شوند و از آن به بعد به دليل نبودن منبع انرژي ماهواره ديگر در همان مدار قبلي نمي ماند و به تدريج به مدارهاي پايين تر مي آيد. در واقع ماهواره به سمت زمين سقوط مي كند، اما اين سقوط به طور مارپيچي انجام مي شود و طبق محاسبات انجام شده پس از 50 هزار سال به زمين مي رسد. وقتي(ك-اي-او) به جو زمين رسيد، با ايجاد شفق مصنوعي كه شبيه شفق قطبي است، ساكنان زمين را از فرود خود مطلع مي كند. سطح داخلي ماهواره طوري ساخته شده است تا در برابر حرارت و شوك ناشي از برخورد با جو زمين مقاوم باشد. ضمن اين كه اين ماهواره آن قدر سبك طراحي شده است كه اگر روي سطح آب فرود بيايد، غرق نمي شود. پوسته ماهواره هم از جنس تيتانيوم و تنگستن است تا از خطرات احتمالي در طول اين همه سال محافظت شود. 
ك-اي-او) مخفف چيست؟
سعي نكنيد با كنار هم چيدن كلماتي كه با اين حروف شروع مي شوند،(ك-اي-او) را كشف رمز كنيد و معني اين كلمه عجيب را كه شايد هم يك عبارت چند كلمه اي باشد پيدا كنيد (ك-اي-او). مخفف هيچ چيز نيست و هيچ معنايي ندارد، اما با دقت و مطالعه زياد براي اين ماهواره انتخاب شده است. پژوهشگران زيادي در طرح(ك-اي-او) درگير هستند و تعدادي از آن ها زبان شناساني هستند كه با تحقيق بر روي زبان هاي زنده دنيا به اين نتيجه رسيده اند كه حروف اين كلمه از تمام حروف ديگر بيشتر در زبان هاي بشر استفاده مي شود و در ضمن در تمامي زبان ها همين طور( كئو) تلفظ مي شود. كار جالب ديگري كه انجام شده اين است كه احيانا اين چند حرف در كنار هم معناي بدي در هر كدام از زبان ها ندهد. جالب است كه اين واژه در چند زبان داراي معنا نيز هست، مثلا در زبان سنگالي به معني سفر خوبي داشته باشيد و در زبان تايواني اسم خاص زنانه و در يك زبان آسيايي به معناي الماس است.
اين چيزها كه آب و نان نمي شود
حالا به فرض كه براي انسان هاي آينده هم نامه نوشتيم، اصلا كه چه بشود؟ اما يونسكو(ك-اي-او) را طرح منتخب قرن 21 نام گذاري كرده و يكي از برنامه هايش اين است كه اين طرح به درد انسان هاي امروز هم بخورد. يونسكو در اهدافش براي حمايت از اين طرح، به جنبه آموزشي آن اشاره كرده است كه يكي از اهداف آن دانش آموزان تمامي كشورهاي دنيا هستند. با كمك و علاقه مندي معلمان، دانش آموزان مي توانند نامه هاي خود را براي انسان هاي آينده بنويسند و از اين راه خلاقيت خود را پرورش دهند و مطالب جديدي ياد بگيرند. نامه براي انسان هاي 500 قرن ديگر از بهترين موضوعات انشايي است كه مي شود به دانش آموزان داد و به اين ترتيب پدر و مادران آن ها هم با اين طرح آشنا مي شوند. هدف اين است كه(ك-اي-او) زمان پرتابش نامه هاي درصد قابل توجهي از ساكنان زمين را همراه خود ببرد. پس از پرتاب ماهواره هم اين نامه ها بدون ذكر نام فرستنده، روي شبكه اينترنت منتشر خواهند شد. همين فايده هاي عملي است كه علاوه بر جذابيت كل ماجرا باعث شده تا خيلي ها حامي اين طرح باشند، از كميته بين المللي المپيك گرفته تا سفارت هاي فرانسه در تمامي كشورهاي دنيا و البته سازمان ملل متحد.
تا 50 هزار سال ديگر كي مرده و كي زنده؟ يا روياي جاودانگي
حتي فكرش هم مو بر تن آدم سيخ مي كند، پنجاه هزار سال بعد! ما حتي نمي توانيم دويست سال ديگر را تصور كنيم، چه برسد به اين كه براي آدم هاي پنجاه هزار سال بعد نامه بنويسيم و بگوييم ما در اين روزگار حال مان خوب است و فقط نگران آن ها هستيم، اما انتخاب اين عدد هم براي خودش حكايتي دارد. مي دانيد پنجاه هزار سال قبل در زمين چه خبر بوده است؟ اين تاريخ به زماني برمي گردد كه انسان هاي اوليه نقش هاي ديوار غارها را براي ما به يادگار گذاشته اند. درست مثل ما كه براي آيندگان خود(ك-اي-او) را به يادگار مي گذاريم، اما انسان هاي آينده از ما خوش شانس تر خواهند بود، چرا كه ما حالا اطلاعات كاملي در مورد آن غارنشينان نداريم و همه چيز را از روي شواهد و قراين فهميده ايم، ولي آن ها نامه هاي ما را خواهند خواند و تصاوير ما را خواهند ديد. ما به نوادگان پانصد قرن بعدمان اين شانس را مي دهيم تا بفهمند پنجاه هزارسال گذر زمان چه معنايي دارد، چيزي كه خودمان هم آرزوي دانستنش را داريم.
اما آيا(ك-اي-او) سفرش را به سلامت به پايان خواهد رساند؟ آيا نوادگان ما پيغام هايي را كه ما برايشان گذاشته ايم خواهند خواند؟ آيا اصلا نژاد بشر در پنجاه هزار سال ديگر وجود خواهد داشت؟ ما هيچ وقت اين چيزها را نخواهيم فهميد، اما براي كسي كه دوست دارد نامه اي براي 1500 نسل بعد بفرستد، (ك-اي-او) تنها وسيله اي است كه ممكن است اين كار را انجام دهد.

چطور براي(ك-اي-او) نامه بنويسيد
مهم ترين و اصلي ترين روش براي اين كه نامه تان را به(ك-اي-او) بسپاريد تا آن را به زميني هاي پنجاه هزار سال بعد برساند، ارسال اينترنتي است. اگر به اينترنت دست رسي داريد و پست الكترونيكي هم داريد مي توانيد به سايت www.keo.org برويد و نامه تان را در حداكثر 4 صفحه يا تقريبا 900 كلمه و به زبان فارسي بفرستيد. اگر به اين سايت سر بزنيد، مي توانيد روي پرچم ايران كليك كنيد و علاوه بر فرستادن پيغام، از اطلاعاتي كه به زبان فارسي روي اين سايت قرار داده شده است استفاده كنيد. يادتان باشد كه در نامه تان جنسيت، تاريخ تولد، زبان مادري و كشور خود را هم ذكر كنيد تا آن موجودات بيچاره بدانند با چه كسي طرف هستند. تا آخر سال 2005 ميلادي هم براي فرستادن پيغام خود فرصت داريد.
اما اگر به هيچ وجه به اينترنت دست رسي نداريد، يعني حتي كافي نت هم دور و برتان پيدا نمي شود مي توانيد از پست معمولي استفاده كنيد. نشاني(ك-اي-او) قبل از اين كه ماهواره زمين شود اين است: 
-100Programme KEO -BP-75262
, France6Paris Cedex
 
خالق(ك-اي-او) در ايران
حدود يك ماه پيش ژان مارك فيليپ، مبتكر طرح(ك-اي-او) به ايران آمد. او دانشمندي فرانسوي است كه عضو آكادمي علوم، هنر و فرهنگ اروپاست، اما ضمن اين كه در دانشگاه پاريس در زمينه ژئوفيزيك پژوهش و تدريس مي كند، به هنر و علوم انساني - به ويژه نقاشي - هم علاقه مند است و نمايشگاه هايي هم از آثار خود برگزار كرده است. هدف ژان مارك فيليپ اين است كه كشورهاي در حال توسعه هم به اندازه كشورهاي پيش رفته پيغام هايي به ماهواره(ك-اي-او) بفرستند. و او براي تبليغ اين طرح و رسيدن به هدف خود به كشورهاي زيادي سفر كرده است؛ چين، هند، ايران و مصر نيز به دليل پيشينه تاريخي كهن شان اهميت ويژه اي در سفرهاي وي داشته اند. وقتي ژان مارك فيليپ در اسفند 83 به ايران آمد، خيلي ها او را نمي شناختند و خيلي ها هم از قبل و از طريق مصاحبه اي كه ماهنامه شبكه با او ترتيب داده بود، با خالق ك-اي-او)آشنا شده بودند. اما سايت شخصي ژان مارك فيليپ بهترين جا براي آشنايي با اين دانشمند هنرمند استwww.jmphilippe.net :

خويشاوندان(ك-اي-او) ؟  

اين اولين باري نيست كه انسان پيغام هايي را براي ديگر موجودات مي فرستد. در سفرهاي فضايي يكي از مهم ترين آرزوهاي بشر ارتباط برقرار كردن با موجودات هوشمند ديگر است. براي همين در سفينه هايي كه به اعماق فضا و خارج از منظومه شمسي فرستاده شده اند - مثل وويجر۱و 2- نشانه ها و پيام هايي براي موجودات هوشمندي كه احتمالا اين سفينه ها را پيدا مي كنند فرستاده شد. يكي ديگر از اين فعاليت ها ارسال پيام هايي از طريق راديو تلسكوپ هاست تا شايد در زماني نامعلوم موجودي در آن سوي كيهان آن را دريافت كند، اما در مورد زميني هاي آينده هم(ك-اي-او) اولين كپسول زمان نبوده است. اولين كپسول زمان توسط شركت وستينگ هاوس براي نمايشگاه بين المللي نيويورك ساخته شد. آن ها اين كپسول را كه حاوي وقايع تاريخي، آمار، پيام ها و نماد مشهور آن روزگار بود، در سال 1939 در محوطه نمايشگاه دفن كردند تا 5000 سال بعد با حفاري از زير خاك بيرون بيايد.
 
 
يزدفردا                                                                                                                   مريم جعفر اقدمي