سال تحصیلی جدید، بازگشایی دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی برگ دیگری از فصل آموختن را به یاد می آورد . این برگ زرین را به کلیه دانشجویان و ره یافتگان عرصه علم و دانش تبریک می گوییم؛ امید است تلاش ها روزی به بار نشیند و جامعه ی ما را به قطب علمی و صنعتی در سطح جهانی بدل کند. آموختن باید پویا و روان باشد و آن گاهی است که بار نگرش بر بال آن نشیند . نگرش همزاد دانش است؛ رکنی که دانشجوی ما در کنار آموختن باید توجه بیشتری به آن بکند. زاویه نگری در هنر برجستگی بیشتری دارد . هنرمند از یک صحنه ،با هر نگرش زاویه ای مفهومی خاص را القاء می کند که در زاویه ی دیگر توجه کمتری به آن می شود . یک عکاس ماهری را در نظر بگیرید که از یک صحنه ی طبیعی عکسی تهیه می کند، می تواند شادابی بیافریند یا تأمل را ، می تواند تو را به لایه های تو در توی دیرینگی بکشاند ، می تواند تو را به دامان آینده بیاندازد .در هر نگرش دنیایی به تو روی می آورد که در نگرش دیگر از آن بی بهره ای . می توان پدیده ها را زیبا دید و می توان در پیچ و تاب کژ تابی ها افتاد. می توان در ژرف دره ها افتاد و می توان چون باز افق های بلند را دید و به دوردست ها نگریست . از یک سختی می توان هراسید و می توان ابزاری ساخت جهت پیشبرد آمال و آرزوها . ما در بنگاه های علمی و پژوهشی خود بیشتر به بعد دانش می نگریم و آن را ارزیابی می کنیم. اما دنیایی در پس نگرش ها نهفته است که می تواند الهامات ماورایی را به ما القاء کند. داستان «یافتم،یافتم» از این مقوله است. همه ی اختراعات و اکتشافات بشری از پس تغییر نگرش ها به پدیده ،بر می خیزد. به امید شادابی و زاویه نگری همه جوانان و دانشجویان ما.
دکترمحمود دهقانی اشکذری
رییس دانشگاه آزاداسلامی واحداشکذر