راه اندازي تستهاي سه گانه تشخیص ناهنجاری های پیش از تولد درمرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری یزد
يزدفردا :تستهاي سه گانه تشخیص ناهنجاری های پیش از تولد درمرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری یزد راه اندازي شد.
به گزارش يزدفردا تست هاي سه گانه راه اندازي شده به شرح زير مي باشد :
تست تریپل مارکر:
مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری یزد در راستای ارتقای سطح خدمات درمانی و پژوهشی خویش اقدام به راه اندازی تست های سه گانه که یکی از راههای تشخیص ناهنجاری های پیش از تولد میباشد،نموده است .
تریپل تست بررسی سه مارکر در خون مادر بوده و شامل : استریول آزاد ، ßHCG و آلفا فیتو پروتئین است که در هفته 14 تا 22 حاملگی جهت تشخیص بیماریهای کروموزومی و نقص لوله های عصبی انجام می شود و در واقع ترجمه Neural Tube defect است . این تست مخصوصاٌ برای خانمها حامله ای که دارای سن بالای 35 سال میباشند، انجام میگردد. از آنجا که لازم است نتایج این تست با سن مادر، سن حاملگی و فاکتورهای دیگر سنجیده شود، نرم افزارهای اختصاصی جهت تجزیه و تحلیل نتایج این مارکرها لازم است که این تست برای اولین بار در مرکزتحقیقاتی و درمانی ناباروری یزد انجام میشود و آنالیز آن هم برای اولین بار در مرکز ناباروری یزد انجام خواهد شد.ضمناً انجام این پروژه زیر نظر سرکار خانم دکترنسرین قاسمی متخصص ژنتیک انجام میشود.
CPC:
در حال حاضر در اكثر كشورهاي جهان بين آموزش رايج پزشكي و قابليتهاي شغلي موردانتظار از فارغالتحصيلان جوان در عرصههاي واقعي ( outcomes ) فاصله بارزي وجود دارد . به بيان ديگر ، فارغالتحصيلان در برخورد با بيماران از كمبود دانش كاربردي رنج ميبرند كه پيشنياز صلاحيت باليني ( competency ) و بطريق اولي عملكرد مطلوب تشخيصيدرمــــاني در موقعيت واقعي و در غياب استـــاد ( performance ) است . در حال حاضر به دليل عدم دسترسي فارغالتحصيلان به دانش كاربردي مذكور نيل به مراحل بالاتر مهارت يعني performance, ميسر نميشود در نتيجه در موقعيتهاي متنوع مواجهه با مشكلات بيماران ( clinical presentations ) فارغالتحصيلان دچار اشكالات قابلتوجهي هستند و فرايند تشخيص براي آنها زمانبر و دشوار است .
به همين دليل ، كارآمدتر كردن برنامه آموزشي از نظر ايجاد دستاوردهاي موردانتظار ، يكي از مهمترين دغدغههاي طراحان و صاحبنظران آموزش پزشكي در سطح جهان است به نحوي كه فارغالتحصيل دوره پزشكي بتواند وظايف محوله در سيستم بهداشتيدرماني را ( كه مهمترين وظيفه ، تشخيص درست و درمان مناسب است ) بطور موثر به انجام برساند .
اما يكي از مهمترين دلايل فاصله بارز مذكور ، مدلهاي رايج آموزش پزشكي هستند كه از كلاسهاي نظري دانشكده پزشكي آغاز و عناوين آموزشي آنها ( نقطه آغاز آموزش ) بيماريها هستند . (موسوم به رويكرد بيماريمحور يا Disease-oriented )
مدلهاي متداول آموزش پزشكي كه بيماريمحور ( و نه شكايتمحور ) هستند به دليل جهت عكس واقعيت نميتوانند دانشجو را براي ضروريترين نياز حرفهاي آينده يعني برخورد تشخيصي مناسب ( در نتيجه ، درمان مطلوب كه متكي بر تشخيص صحيح است ) با مشكلات باليني متعدد آماده نميكنند
از طرف ديگر مشاهده دقيق روشن ميكند كه متخصصان باليني چيرهدست و صاحبنظر ( clinical experts ) بدون صرف زمان اضافي و با استفاده از الگوهاي ذهني و شاهكليدهاي تشخيصي ، درماني و پيگيري كه در اثر تجربه و ممارست عملي حاصل شده است ، بدون صرف زمان اضافي به تشخيص صحيح دست مييابند . بعبارت ديگر نقشههاي دقيقي در ذهن متخصصان چيرهدست باليني ( صاحبان فرايند ارائه خدمات باليني ) جاري است كه با حركت دادن ذهن خود بر روي مسيرهاي مندرج در اين نقشهها ( كروكي ) از شكايت بيمار به تشخيص ميرسند و سپس طبق نقشههاي ديگري درمان و پيگيري بيماري تشخيص دادهشده را صورت ميدهند .
بنابراين اگر بتوان بطريقي ، آنچه كه در ذهن يك پزشك expert ميگذرد را عيني و در معرض ديد دانشجويان ( قابل آموزش ) قرار داد كمك بزرگي به فراگيران نموده و آنها در رسيدن به توانايي تشخيص ، درمان و پيگيري موفقتر ميگردند .
در مدل CPC( Clinical Presentation Curriculum)با تمركز عناوين آموزشي بر نقطه شروع فرايند باليني ( يعني مشكلات باليني ) كه بيمار با آنها به پزشك مراجعه ميكند طي 14 مرحله اصلي يك بسته آموزشي براي هر مشكل باليني طراحي و معتبر ميگردد كه طراحي اين بسته با عيني كردن الگوهاي نهفته در مغز Clinical experts براي برخورد تشخيصي با آن مشكل و سپس درمان و پيشگيري است و در تنظيم اين الگوها شاهكليدها نيز نقش عمدهاي ايفا ميكنند [ منظور از شاهكليد ، اطلاعات داراي اهميت بالا در تشخيص يا درمان يا پيگيري است كه با توالي منظم ( هدفمند ) چيده شدهاند ] تا فراگيري شيوه عملكرد مشابه يك expert را براي دانشجو ، حتيالامكان عيني و تسهيل كند . بر اساس موارد بالا ، طراحي و نهادينه كردن مدل آموزشي CPC براي دستيابي به فارغالتحصيلان برتر و بهبود كيفيت ارائه خدمات درمانيبهداشتي در كشور ضروري بنظر ميرسد.
در حال حاضر بسته ناباروری در مدل آموزشی CPC توسط مرکز ناباروری طراحی شده و طراحی دو بسته دیگر ترشح واژینال وخونریزی واژینال در دست اقدام است در ضمن سایت www.irancpc.com جهت مشارکت و تبادل نظر و اطلاع رسانی در خصوص پروژه CPC توسط این مرکز راه اندازی شده است.
يزدفردا