زمان : 30 Tir 1393 - 00:45
شناسه : 91218
بازدید : 7407
علی اکبر عربی جانباز70درصد قطع نخاع دفاع مقدس  کتاب :"خورشید علقمه" را  راهی بازار کتاب کرد علی اکبر عربی جانباز70درصد قطع نخاع دفاع مقدس کتاب :"خورشید علقمه" را راهی بازار کتاب کرد

یزدفردا "جدید ترین تالیف جانباز راست قامت دفاع مقدس علی اکبر عربی توسلی است به قمر بنی هاشم و"خورشيد علقمه" نام دارد .

به گزارش خبرنگاریزدفردا :خورشید علقمه تأليف  علی­ اکبر عربی قريه علی است که در سال 1390 آن را به پایان رساند .

 

براساس همین گزارش پس از مقدمه ای زیبا به قلم نویسنده در فصل اوّل  کتاب تحت عنوان ميوه شجره طيبه به بررسی و معرفی اجداد حضرت عباس (عليه­السلام)،عموهای آن حضرت،برادران آن حضرت ، حضرت علی (عليه السلام) و ازدواج ایشان با ام­ البنين و نام مادر حضرت عباس پرداخته شده است.

 در فصل دوّم تحت عنوان  از هلال تا بدر به مطالبی پیرامون تولد و کودکی آن حضرت و همچنین ارتباط عاطفی حضرت با خواهرش زينب توجه شده وبه  دوران نوجوانی ،جوانی، ازدواج و فرزندان ايشان به تفصیل پرداخته شده است.

فصل سوم  کتاب"خورشيد علقمه" نوشته علی اکبرعربی با عنوان  کنيه­ ها و القاب به مطالبی همچون موضوع کنيه ­ها  و القاب  ،کنيه­ ها و القاب آن حضرت توجه شده است .

فصل چهارم  این کتاب وزین تحت عنوان  فضائل و کرامات به مطالبی  چون ايمان استوار ،عِلم آن حضرت ،اوصاف ،مروت و مردانگی ،شجاعت ،وفاداری،ايثار ، کرامات،شفای دختر سيد به عنايت آن حضرت،شفای فرزند توسط حضرت عباس ،وجود آب گوارا از مرداب پشت حرم مطهر ،بی اعتنايی حضرت به ظالم ،رسيدن ساواکی به سزای اعمال ننگين خودپرداخته شده است.

فصل پنجم نیز با عنوان "نبرد عاشورايی"به مطالبی مانند "اوّلين درگيری ياران امام با لشکر کوفه ،امان نامه ملعونه ،مهلت گرفتن شب عاشورا ،تشويق بنی هاشم به مبارزه ،روز خون و شهادت،شهادت برادران مادری،نهايت فداکاری ،سروده هايی در باره ی آن حضرت ،عزاداری ام البنين،قاتل حضرت عباس و سرنوشت او ،تدفين شهدای کربلا، آرامگاه حضرت از ابتدا تا کنون و کلام آخر توجه شده است.

فصل ششم کتاب ارزشمند "خورشيد علقمه" با عنوان  " زيارت­نامه" و در ضمیمه کتاب نیز تصاویری مرتبط با موضوع کتاب منتشر شده است.

درشناسنامه خورشید علقمه آمده است "

 

نام کتاب:

خورشيد علقمه

مؤلف:

علی اکبر عربی قريه علی

ويراستار

محمدرضا کلانتری سرچشمه

ناشر:

اندیشمندان

چاپ:

چاپ اوّل، بهار 1392

شمارگان:

2500 جلد

بهاء:

70000 ریال

شابک:  

 

 

این کتاب ارزشمند را جانباز سرافراز انقلاب علی لکبر عربی قریه علی تقدیم نموده است "

«ياايهاالعزيز...جئناببضاعه­مزجاه فاوف لنا الکيل و تصدق علينا»

تقديم به

ساحت مقدس حضرت وليعصر، امام زمان (عجل­الله­تعالی­فرجه­الشريف) به اميد رضايت قلب نازنينش که با عنايت بی بديلش، مادر مهربانم فاطمه جلالی و روح پدر بزرگوارم حاج ميرزا جواد عربی (ره) را از ثواب اين اثر بهره مند نمودم.

علی اکبر عربی در مقدمه کتاب""خورشيد علقمه"اینچنین نوشته است:

 

بسمِ اللهِ الرَّ حمنِ الرَّحيمِ

 

اَلحَمدُ اللهِ ربِّ العالَمين، وَالصَّلوةُ وَ السَّلامُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلهِ الطّاهَرين

مقدمه

مردان بزرگ هميشه تاريخ ساز بوده اند؛ حوادث گوناگون، اعم از تلخ و شيرين، مثبت يا منفی، از جسارت و شهامت افرادی بوده است؛ که يا به حق خود قانع نبوده يا برای دفاع از حقوق خود به مبارزه پرداخته­اند. اين موضوع اختصاص به دوره­ی خاصی هم ندارد. از زمان هابيل و قابيل شروع شده و تا حيات روی کره خاکی وجود دارد؛ ادامه خواهد داشت. به عبارتی، تا ظلم هست مبارزه هم هست. تا حق هست باطل هم وجود دارد. اين دو هميشه قرين هم بوده­اند.

امّا وظيفه­ی ما چيست؟ آيا بايد از اين ماجراهای گوناگون به عنوان قصه و داستان، در شب نشيني­ها و محافل استفاده کنيم؟ و يا برای خواب کردن کودکی، آنها را تعريف کنيم. آيا نمی­شود از اين همه سرگذشت­های تلخ و شيرين تاريخی استفاده­ی بهينه کرد؟ ملتی موفق و پيروز است که بتواند از تاريخ درست استفاده کند و بينديشد. چرا اين همه اتفاقات دلخراش روی داده؛ آيا نبايد بشر از ديوانگی­های اشخاصی چون يزيد و يزيديان، نمرودها، فراعنه، تزارها، قيصرها، هيتلرها و صدام­ها درس عبرت بگيرد؟

حدود دوسوم قرآن کريم، اختصاص به تاريخ و سرگذشت ملل و اقوام گذشته دارد. آيا قابل قبول است که گفته شود؛ داستان های قرآن برای سرگرمی بوده است. ممکن نيست. چون انجام کار عبث از خدای متعال محال است. حتماً منظوری در دل اين داستان­ها نهفته است و آن چيزی نيست؛ مگر ارشاد انسان­ها به راه مستقيم. «لَقَد کانَ فی قَصَصِهِم عِبرَةٌ لاُِّولِی الاَلبابِ.»[1] (در سرگذشت­هاي آنها درس عبرتي براي صاحبان انديشه بود!)

تاريخ چراغ راه آيندگان و آينه عبرت از گذشتگان است. بايد از تاريخ هم تجربه کسب کنيم؛ هم عبرت بگيريم. يعنی از افراد بزرگی چون حضرت امام حسين و برادر برومندش حضرت عباس (عليهماالسلام) و حماسه­ای که در روز عاشورا آفريدند و به خاطر همين فداکاری جهان اسلام را مديون خود ساخته­اند؛ تجربه کسب کنيم تا دنيا بر پا است از حق و حقيقت دفاع کنيم. زير بار هيچ زوری نرويم. اجازه ندهيم مظلومانی چون آيت­الله شيخ فضل­الله نوری­ها بی­گناه به دار آويخته شوند. يا افرادی چون شهيد مظلوم بهشتی با چنان وضع دلخراشی شهيد شوند.

از طاغوتيان و ستمگران عبرت بگيريم، ببينيم سرگذشت معاويه و يزيد چه شد؟  ابن زياد، عمرسعد و شمر به کجا رفتند؟ مدتی قبل برای زيارت حضرت علی (عليه السلام) و مسجدکوفه، به اين شهر سفر کردم. واقعاً از ديدن کاخ ابن زياد انسان به فکر فرو می­رود. خانه­ی حضرت امير (عليه السلام) با آنهمه دشمنی که نسبت به ايشان وجود داشت؛ باقی مانده و قبله­ی عاشقان آن حضرت است. ولی جايگاه ابن زياد با آن همه جلال و جبروت و آن همه پشتيبان، به مرداب و جايگاه سگان تبديل شده است. «فَاعتَبِروا يا اُولِی الاَبصار.»[2]  (پس عبرت بگيريداي صاحبان چشم­ها).

اين کتاب به تاريخچه­ی زندگانی حضرت عباس (عليه السلام) پرداخته است. کسی که از کودکی در دامان ولايت و امامت پرورش و رشد نمود. با حسنين (عليهماالسلام) بزرگ شد و تربيت يافت. چنان تربيتی که در ولايت ذوب گرديد تا جائی که روز عاشورا آن حماسه­ی بزرگ را آفريد. تاريخ چنين حماسه­ای را به خود نديده است. حضرت ابوالفضل (عليه­السلام) پنج امام، حضرات امام علی، امام حسن، امام حسين، امام زين العابدين و امام محمد باقر (عليهم­السلام) را ديده و درک کرده است. اين فضيلتی بس عظيم است که کمتر کسی به آن نائل شده است.

به دليل کمبود کتبی که تنها راجع به ابوالفصل العباس (عليه­السلام) نوشته شده باشد؛ دست به تأليف کتاب حاضر زدم. يعنی از ازدواج حضرت ام­البنين با امام علی (عليه­السلام) تا تولد حضرت ابوالفضل (عليه­السلام) جوانی، نوجوانی و نهايتاً حضور در کربلا و آفرينش آن حماسه بزرگ را بيان کرده است. همچنين به چگونگی سرنوشت قاتل ايشان سپس به روند ساختمان آرامگاه آن جناب تا به امروز پرداخته است.

    اميد است قابل قبول حضرت حق و رضايت خاطر خوانندگان محترم قرار گيرد.

                                                      علی اکبر عربی قريه ­علی

                                                            تابستان 1390 

 با آرزوی موفقیت  برای جانباز گرانقدر جناب علی اکبر عربی قریه علی در تمام امور زندگی امیدواریم که با استفاده از مطالب این کتاب ارزشمند نهایت استفاده را ببرند.

 برای آشنایی بیشتر با نویسنده کتاب "خورشید علقمه" در ادامه بیوگرافی مختصری از ایشان تقدیم می شود:

عربی قريه علی در روستای قريه علی از توابع شهرستان کوهبنان کرمان در يک خانواده روحانی به سال 1333 به دنيا آمد.

وی تحصيلات ابتدايی را در زادگاه خود در دبستان ابوسعيد پشت سر گذاشته و دوره راهنمايی و دبيرستان را در تهران سپری نمود. وی به سال 1373 موفق به اخذ مدرک کارشناسی تاريخ از دانشگاه يزد گرديد. دوره مقدمات حوزوی را نيز  در حوزه ی شهيد شاه آبادی جنوب غرب تهران و حوزه باقر العلوم (ع) قم به پايان رساند.

مشاراليه در خردادماه 1356 به استخدام سازمان ملّی حفاظت آثار باستانی در آمد. وی در مرداد ماه 1357 مطابق با ماه مبارک رمضان در تظاهرات بازار تهران دستگير و روانه ی زندان شد. که بعد از 15 روز با گذاشتن وثيقه موقتاً آزاد شد تا بعداً به اتهامات او رسيدگی شود که با پيروزی انقلاب محکوميت او منتفی گرديد.

در سال 1358 همراه با ديگر همکاران اقدام به تأسيس انجمن اسلامی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی نمود. او در آذر ماه 1365 برای دومين بار همراه کاروان صد هزار نفری محمد رسول الله (ص) از طريق بسيج ادارات به جبهه اعزام شد. که پس از 40 روزحضور در جبهه در عمليات کربلای 5 به درجه ی رفيع جانبازی نائل گرديد.

وی اکنون 25 سال است که با درجه ی جانبازی 70% قطع نخاع روزگار می گذراند. او با وجود مشکلات جسمی که دارد به فعاليت های فرهنگی روی آورده و درهمين راستا تا کنون دست به تحقيق و پژوهش زده و کتاب های ارزشمندی به رشته تحرير درآورده است.

 

 

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.