زمان : 26 Khordad 1393 - 16:59
شناسه : 89368
بازدید : 3571
مصرف آنتی بیوتیک در دام و طیور تنها با توصیه دامپزشک مجاز است. به منظور حفظ سلامت محصولات دامی: مصرف آنتی بیوتیک در دام و طیور تنها با توصیه دامپزشک مجاز است.

دکتر یدا... پورامرالهی اظهار داشت: اگر چه استفاده از آنتی بیوتیک ها در حیوانات همانند انسان ها موجب بهبودی دام می شود، اما استفاده نادرست و بی رویه آن سلامت عمومی را به خطر می اندازد.

دکتر یدا... پورامرالهی اظهار داشت: اگر چه استفاده از آنتی بیوتیک ها در حیوانات همانند انسان ها موجب بهبودی دام می شود، اما استفاده نادرست و بی رویه آن سلامت عمومی را به خطر می اندازد. بنابراین به منظور حفظ سلامت محصولات دامی مصرف آنتی بیوتیک در دام تنها با توصیه دامپزشک مجاز است. بدیهی است در صورتی که دامداران به منظور کاهش هزینه ها و سرعت بخشیدن به بهبودی دام، بدون حضور یا مشورت دامپزشکان از این داروها استفاده کنند و یا بدون در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای دفع باقی مانده دارویی از بدن دام، اقدام به کشتار نمایند؛       می تواند پیامدهای منفی بر سلامت مصرف کنندگان بر جای بگذارد.

رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی ضمن اشاره به اثرات سوء مصرف مواد غذایی حاوی باقی مانده های دارویی خصوصا            آنتی بیوتیک ها افزود: تحقیقات اخیر نشان می دهد که باقی مانده های دارویی بیشتر در کبد و کلیه تجمع می کند و مصرف این فراورده ها سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. به صورتی که می تواند منجر به ایجاد سرطان، جهش های ژنتیکی، ناقص الخلقه زایی، آلرژی و یا مسمومیت   می شود. همچنین افرادی که از فراورده های دامی حاوی آنتی بیوتیک استفاده می کنند بدن آن ها نسبت به آنتی بیوتیک مقاومت پیدا کرده و در زمان بیماری با مصرف داروهای آنتی بیوتیک بهبود نمی یابند.

این مقام مسئول به پرورش دهندگان دام و طیور توصیه کرد: به منظور حفظ سلامت عموم جامعه از دادن انواع دارو به خصوص آنتی بیوتیک بدون مجوز دامپزشک به دام و طیور خودداری نموده و دوز مصرفی، مدت زمان مصرف، زمان پرهیز و دوره منع مصرف را دقیقا رعایت نمایند.

وی در پایان به نقش نظارتی دامپزشکی بر مصرف آنتی بیوتیک در دام و طیور اشاره نمود و گفت: دامپزشکی علاوه بر سنجش میزان داروهای مورد مصرف مرغداران و دامداران در سطح استان، با اجرای دوره ای و منظم طرح پایش باقی مانده دارویی، سموم، فلزات سنگین و مواد شیمیایی در فراوده های خام دامی وضعیت سلامت این فراورده ها را تحت نظر دارد.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان