زمان : 24 Khordad 1393 - 01:01
شناسه : 89211
بازدید : 3799
انتقاد از جنگل تراشی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی/ساخت‌و سازهای بی ضابطه عامل جاری شدن سیلاب  (1نظر) رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس مطرح کرد؛ انتقاد از جنگل تراشی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی/ساخت‌و سازهای بی ضابطه عامل جاری شدن سیلاب (1نظر)

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، با بیان اینکه راه‌افتادن سیلاب و خسارت‌های ناشی از آن در استان مازندران تنها به علت جنگل‌تراشی در این استان بوده است، ‌گفت: تا زمانی که اراده‌ای برای مقابله با تغییر اراضی کشور وجود نداشته باشد وقوع چنین بلایایی دور از انتظار نیست.               

محمدرضا تابش در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری سیل استان مازندران و خسارت‌های ناشی از آن، گفت: علت اصلی بروز سیل و کشته و زخمی شدن برخی از هموطنانمان تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جنگل‌ها در این نواحی است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی از راه‌‌هایی موثر در رابطه با فرسایش خاک و سیلاب‌هایی که جاری می‌شود جنگل تراشی با منظور کردن اختصاص اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی و متاسفانه اراضی جلگه‌ای و کشاورزی به ساخت و سازها است.

وی با بیان اینکه مراتع و جنگل‌ها خاصیت جذب آب‌های روان مانند اسفنج را دارند، افزود: وقتی این مراتع و جنگل‌ها از بین برود دیگر سطحی نمی‌ماند که مانند اسفنج بتواند از جاری شدن سیلاب جلوگیری کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در تشریح علل بروز سیل در استان های شمالی کشور، گفت: مهم‌ترین عامل آن جنگل تراشی، تخریب مراتع، تبدیل اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی است.

تابش ادامه داد: باید با کاشت مصنوعی و تجدید حیات طبیعی به ماندگاری زیست محیطی کشور کمک کرده و مانع از نابودی 12 میلیون هکتار میراث جنگلی شویم.

وی با بیان اینکه نباید به مراتع تنها به عنوان مکانی برای تامین علوفه نگاه کرد، افزود: توجه مراتع و جلوگیری از تغییر کاربری آن‌ها یکی از راهکارهای جلوگیری از وقوع سیلاب است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری برنامه‌های دولت و سازمان جنگل ها برای مقابله با جنگل‌زدایی و تغییر اراضی کشاورزی، گفت: دولت به انجام وظیفه خود در قبال حفاظت از حیات طبیعی و محیط زیست عمل کرده حال باید ما به عنوان نمایندگان مجلس، قضات دادگستری در مقام ایفای مسئولیت خود به مقابله با زمین خواری‌ها و جنگل‌تراشی‌ها،ترغیب و تشویق مردم به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن کمک کنیم.

وی ادامه داد: ما نباید کمک حال جنگل‌تراش‌ها و ساختمان ساز‌ی‌هایی که از رانت‌های چند هزار میلیاردی استفاده می‌کنند باشیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر مجموعه مسئولان و عوامل دست‌اندر کار امر در حفاظت از جنگل‌ها دست در دست هم دهند می‌توان جلوی پدیده جنگل تراشی را گرفته و از محیط زیست صیانت کرد./

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان