زمان : 23 Khordad 1393 - 00:46
شناسه : 89186
بازدید : 3262
495 میلیارد ریال  خسارت خشکسالی در بخش دام شهرستان (10 نظر) طبس است (6 نظر) در سال کشاورزی 93-92: 495 میلیارد ریال خسارت خشکسالی در بخش دام شهرستان (10 نظر) طبس است (6 نظر)

مسئول امور دام معاونت اداره کل و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: در سال کشاورزی 93-92 بر اثر خشکسالی 495 میلیارد یال خسارت به بخش دام شهرستان طبس وارد شد.

حمید رضا حجازی: به گزارش خبرنگار یزد فردا در طبس: 16 سال خشکسالی در طبس پیامدهای سنگین و جبران ناپذیری را به دنبال داشته است به گونه ای که بسیاری از مراتع خشک شده، دامداران به کارگری روی آورده و روستاها تخلیه شده و عشایر مجبور به کوچ زودهنگام شده اند.

شهرستان طبس با 57 هزار کیلومتر مربع بزرگترین شهرستان کشور و خاورمیانه است که کم باران ترین شهرستان استان خراسان جنوبی نیز در سال زراعی گذشته بوده است.

در این شهرستان عشایر مشغول به دامپروری هستند که بر اثر خشکسالی های 16 ساله که امسال شدیدتر از سال های قبل بود مجبور به کوچ زودهنگام شده اند و بسیاری از روستاها خالی از سکنه شده و برخی از عشایر نیز برای کار به شهرها روی آورده و به کارگری مشغول شده اند.

خالی شدن روستاها و رفتن عشایر می تواند باعث ایجاد ناامنی شده و مناطقی روزی این افراد در آن ساکن بوده اند می تواند به مامنی برای اشرار تبدیل شود علاوه بر آنکه روی آوردن روستائیان به شهرها حاشیه نشینی و تبعات خاص خود را به دنبال دارد که باعث تحمیل هزینه های گزاف برای دولت می شود.

برای بررسی وضعیت عشایر و دامداران خبرنگاران شهرستان طبس به روستاهای چاه مسافر، کله حوض آب، چاه پی آب، چاه شور، علی آباد و منصوریه رفتند که از این 6 روستا، کله حوض آب، چاه پی آب و چاه شور خالی از سکنه بود و روستای علی آباد نیز قنات آن خشک شده و تنها 2 خانوار در آن ساکن بودند.

اولین روستا چاه مسافر است که 65 کیلومتر با عشق آباد مرکز بخش دستگردان فاصله دارد که این مسیر 40 کیلومتر آسفالته بوده و 25 کیلومتر آن نیز خاکی است و آبرسانی به این روستا مانند سایر روستاهای این سفر با تانکر انجام می شود.

در بدو ورود به روستای چاه مسافر با اهالی این روستا مواجه می شویم که به استقبال کاروان خبرنگاران آمده اند احمد عصمتی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار ایسنا اولین درخواست خود از مسئولان را احداث چاه موتور در منطقه برای کشاورزی عنوان کرد و گفت: در عمق 6 متری زمین به آب می رسیم که با احداث چاه موتور می توانیم به کشاورزی بپردازیم.

وی افزود: در سال قبل 150 گوسفند داشته است که به دلیل خشکسالی آنها را با چک یک سال و نیمه فروخته است.

عصمتی گفت: اکثر دامداران بدهکار بوده و توان پرداخت بدهی های خود را ندارند چراکه عده زیادی از آنان جو را به صورت نسیه خریداری کرده اند و اکنون به دلیل خشکسالی قادر به پرداخت بدهی خود نیستند.

حسین ارکیان از دیگر اهالی این روستا گفت: در سال های گذشته 50 خانوار در این روستا ساکن بوده اند که در حال حاضر 14 خانوار درآنجا هستند.

این مرد 41 ساله افزود: بچه های اینجا تا پنجم ابتدایی درس می خوانند و به دلیل نبودن سرویس برای رفت و آمد به مدرسه و عدم توانایی مالی والدین از ادامه تحصیل انصراف می دهند.

سیف الله جلودار تاری از دیگر اهالی روستا است که می گوید قبلا 150 دام داشته است و در حال حاضر تنها 30 گوسفند دارد که به دلیل خشکسالی قادر به نگهداری از دام های خود نبوده و 120 راس از آنها را با یک رسید یکساله فروخته است.

این پیرمرد 60 ساله گفت: هر گوسفند با یک بزغاله را به قیمت 250 هزار تومان فروخته در حالی که ارزش واقعی آن 400 هزار تومان است.

وی ادامه داد: جو کیلویی 1300 تومان به دست ما می رسد و آبرسانی نیز با تانکر انجام می شود که با این شرایط قادر به اداره زندگی خود نبوده و هیچ درآمدی ندارم.

جلودار تاری گفت: قبلا در روستای چاه پیو ساکن بوده ام ولی چون همه اهالی آن روستا مهاجرت کرده اند من هم در این روستا ساکن شدم.

محمد عصمتیه تاری از دیگر ساکنان روستا نیز از نبود دکتر و خانه بهداشت و خرابی راه گلایه می کند و می گوید تا نزدیکترین درمانگاه 70 کیلومتر راه است آنهم راه هایی اینگونه که از وضع بسیار بدی برخوردار است و اگر فردی مریض باشد تا رسیدن وی به دکتر فوت می کند.

این پیرمرد 70 ساله و دیگر افراد حاضر در آنجا بر این مسئله تاکید می کنند و می گویند چندی پیش فردی به دلیل دل درد در راه مراجعه به دکتر فوت کرد.

لازم به ذکر است که تلفن همراه نیز در این روستا مانند برخی دیگر از روستاهای این سفر آنتن دهی نداشت ولی به روستا برق رسانی انجام شده بود.

تعدادی از اهالی نیز مدعی بودند که قبلا هم مسئولان به این روستا سفر کرده و قول هایی را داده اندکه عملی نشده است از جمله اینکه در سال 1386 معاون رئیس جمهور وقت نیز به این روستا سفر کرده است و در پی درخواست یکی از اهالی محل برای تهیه جهیزیه دخترش به یکی از مسئولان دستور پرداخت مبلغ یک میلیون تومان میدهد که تاکنون این مبلغ به وی پرداخت نشده است.

روستاهای بعدی کله حوض آب و چاه پی آب بود که خبرنگاران شهرستان طبس به آنجا رفتند که خالی از سکنه بود و رجب زاده یکی از اعضای شورای بخش دستگردان که در جمع حضور داشت گفت: در روستای چاه پی آب در زمستان گذشته سیلاب  لوله هایی را که به وسیله آن آب را از چاه به تانکر منتقل می کرده اند تخریب کرده است و تا کنون با وجود پیگیریها و مکاتبات فراوان اهالی منطقه هنوز این لوله نصب نشده اند.

بعد از عبور از روستای چاه پی آپ در مسیر روستای خالی از سکنه چاه شور به دلیل خرابی راه مینی بوس حامل خبرنگاران در خاک می ماند که به وسیله خودروی دیگر کشیده شده و از خاک ها خارج می شود.

با عبور از چاه شور به روستای علی آباد دهنو کویر می رسیم که قنات روستا خشک شده و اهالی آن مهاجرت کرده و در حال حاضر تنها 2 خانوار در آن ساکن هستند.

یکی از اهالی روستا به خبرنگار ما گفت: اهالی دیگر دام هایشان را فروخته و به کارگری در جاهای دیگر مشغول هستند.

وی ادامه داد قبلا 200 راس دام داشته که اکنون 50 راس بیشتر ندارد.

در روستای منصوریه نیز تعدادی از عشایر دام های خود را به آنجا برده و در آنجا مرتع و خانه اجاره کرده اند که به دلیل عدم توانایی در پرداخت اجاره مرتع مجبور به در اختیار گذاشتن دام های خود به صاحبان زمین بابت اجاره هستند.

غلامرضا ایزد پناه جانشین بخشدار دستگردان در سالن اجتماعات این بخشداری گفتگو با خبرنگاران گفت: بخش دستگردان 16 سال است که با خشکسالی مواجه است و پیامد آن نیز کم شدن آب چاه ها و قنات ها است که اثرات آنرا در مناطق عشایری شاهد هستیم چراکه مرتع ها خشک شده و عشایر مجبور به کوچ زودهنگام شده اند و در مناطق جدید نیز برای اسکان با مشکل روبرو هستند.

وی گفت: در منطقه عشایری دستگردان 778 خانوار ساکن هستند که آبرسانی به آنها از طریق تانکر انجام می شود.

جانشین بخشدار عشق آباد گفت: مجوز حفر چاه داده شده است و احداث خانه بهداشت از نیازهای مناطق عشایری این بخش است که پیگیر هستیم درچاه مسافر خانه بهداشت را تاسیس کنیم.

وی احداث حمام عمومی، سرویس های بهداشتی، تامین دارو و مکمل های غذایی برای دام ها و تهیه 2 دستگاه خودروی آتش نشانی و آسفالت راه های روستایی را از دیگر نیازهای مناطق عشایری بخش دستگردان دانست.

ایزدپناه گفت: باتوجه به بارندگی کم و افت آب چاه ها برخی از آنها خشک شده و نیاز به حفر چاه است تا شغل اصلی عشایر حفظ شود.

وی از سازمان گوشت و امور عشایری خواست تا در زمینه خرید دام مازاد دامداران اقدام کند تا مانع سوء استفاده سودجویان شوند چراکه این افراد دام های عشایر را به صورت یکساله و بدون ارائه هیچگونه تضمینی می خرند.

کریم عراقی سرپرست مرکز جهاد کشاورزی بخش دستگردان و رئیس اداره امور عشایری شهرستان طبس نیز گفت: وسعت بخش دستگردان 11 هزار و 200 کیلومتر مربع به مرکزیت شهر عشق آباد است و در فاصله 105 کیلومتری شهر طبس قرار دارد.

وی گفت: بخش دستگردان دارای 2 دهستان دستگردان و کوه یخاب است که طایفه های عشایری عرب طاهری و ایلخانی در دهستان کوه یخاب ساکن هستند که در فصل قشلاق در 36 محله ثابت اسکان می یابند.

سرپرست مرکز جهاد کشاورزی بخش دستگردان از خسارت 360 میلیارد ریالی خشکسالی به بخش کشاورزی و دام بخش دستگردان در سال زراعی 93-92 خبرداد و گفت: 778 خانوار و 3287 نفر عشایر با 93 هزار و 962 راس گوسفند و بز و 477 نفر شتر در بخش دستگردان ساکن هستند.

وی گفت:  شاهد 16 سال خشکسالی متوالی در این بخش هستیم که بارندگی اندک بوده و در سال گذشته شاهد 55 میلی متر بارندگی بودیم که خود گویای همه چیز هست.

عراقی خاطرنشان کرد: 44 درصد منابع آبی و دامی و 50 درصد دام سبک شهرستان طبس بخش دستگردان است.

وی گفت: باید به عشایر تسهیلات بلند مدت کم بهره پرداخت شود و بین استان ها برای اسکان آنان تعامل ایجاد شود تا با مشکل روبرو نشوند.

وی خواست تا ممیزی مراتع در مناطق قشلاقی و ییلاقی حل شده و در زمینه خرید دام هم مشکلات عشایر پیگری و رفع شود.

وی گفت: باید توزیع علوفه یارانه ای انجام شده و چاه کشاورزی نیز حفر شود تا عشایر از حالت تک شغلی خارج شده به کشاورزی هم مشغول شوند.

 الله بخش پور مسئول امور دام معاونت اداره کل و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: درسال 1388 حدود 320 هزار راس دام سبک در شهرستان بود که اکنون بر اثر خشکسالی به 270 هزار راس رسیده است.

وی 495 میلیارد ریال خسارت خشکسالی به بخش دام شهرستان طبس در سال زراعی 93-92 دانست و گفت: می خواهیم قول های مسئولان هرچه سریعتر عملی شود.

مسئول امور دام جهادکشاورزی طبس گفت: با افزایش نهاده های دامی و افزایش قیمت خوراک دام، دامداران مجبورند دام خود را به چک های دوساله بفروشند.

*راه های روستایی تخریب شده و امکان آبرسانی به مناطق عشایری وجود ندارد

وی ادامه داد: در حال حاضر 25 هزار راس دام مازاد وجود دارد که ستاد پشتیبانی امور دام کشور باید اقدام کند.

الله بخش پور گفت: راه های روستاهای عشایر 2 سال است که تسطیح نشده و تانکرها قادر به حل آب و آذوقه به این مناطق نیستند و جاده های دسترسی خراب شده است.

وی گفت: 70 درصد دام های شهرستان در مراتع هستند و جهادکشاورزی شهرستان طبس نیز تنها 2 دستگاه تانکر حمل آب در اختیار دارد که یک دستگاه به دستگردان و دیگری به دیهوک آب منتقل می کند.

* ویژه اعضای کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به شهرستان طبس سفر کنند

مسعود بندگی دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی طبس گفت: امسال خشکسالی از سال های گذشته شدیدتر است.

وی تامین علوفه یارانه ای،خرید دام مازاد دامداران، آبرسانی رایگان به دامداری های عشایر و مرتعی، تسطیح راه های دامداری، تجدید نظر در قیمت خرید شیر، گندم و جو، تمدید بدون سود وام های دامداران و کشاورزان بحران زده، تخصیص و تامین اعتبار جهت کانال کشی، لوله گذاری و احداث استخر و پیگیری بازدید مسئولان به ویژه اعضای کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به شهرستان طبس را از پیشنهادهای این نظام صنفی برای خروج از بحران برشمرد.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان