زمان : 18 Khordad 1393 - 00:04
شناسه : 88886
بازدید : 4521
«سینما و مسائل اجتماعی ما»(6نظر) «سینما و مسائل اجتماعی ما»(6نظر) مجید جوادیان زاده

سینما را هنر هفتم لقب داده اند چرا که برای هنرمند سینما تسلط نسبی به همه هنرهای قبلی ضرورت دارد.سینما در عمر بیش از 100 ساله خود نشان داده است که می تواند در تغییر الگوهای فرهنگی و اجتماعی جوامع تاثیری شگرف و خیره کننده برجای بگذارد.به عنوان مثال صنعت عظیم سینمای هالیوود یکی از ابعاد چهارگانه قدرت آمریکا یعنی قدرت فرهنگیش را شکل داده است.

این رسانه نافذ توانسته است برای برخی از اهداف سلطه جویانه آمریکا نقش جاده صاف کن را بازی کند و زمینه های حضور اقتصادی و نظامی آن کشور را در مناطق دیگر جهان فراهم سازد.

اما در کشور ما با وجود عمر نسبتا طولانی سینما ، بهره گیری از آن در جهت طرح و تبیین مسائل اجتماعی کمرنگ بوده است.اما این ضعف در شهرهای دور از پایتخت بیشتر نمود دارد.

دلیل اصلی این موضوع در گران بودن و پیچیده بودن صنعت سینما است که متاسفانه آن را مختص تهران کرده است.یهترین سینماهای ایران در تهران مستقرند،برجسته ترین دانشکده های سینما و نشریات سینمایی در تهران حضور دارند،بازیگران مشهور و توانای سینما که دارای نفوذ اجتماعی هستند تماما مرکز نشین هستند و...

با این وجود در طرح مسائل و موضوعات اجتماعی یزد چگونه می توان از این رسانه مهم چشم پوشید؟ چه باید کرد که جامعه غیر تهرانی مثل یزد از طریق سینما تصویری از خود پیش رو داشته باشد و به ضعف ها و قوت هایش واقف شود؟طرح این سئوالات برای مسئولان فرهنگی مفید است.

سینما به زیرساخت های هزینه بر زیادی احتیاج داردکه باید بدون فوت وقت و به تدریج شکل بگیرد.سینمای ایران باید با کمک گیری ار فضای اجتماعی و فرهنگی و به جای غرق  شدن در پاره ای از ابتذالات فرمی و محتوایی به ماموریت های مهمتری برای خود بیندیشد.

خوشبختانه تعدادی از فیلمسازان یزدی در این سال ها به موضوع یزد نظر داشته اند و تجربیاتی را در این زمینه انجام داده اند.آنچه مهم است این است که بدانیم در جهان پیچیده امروز حتما باید به رسانه های نافذی چون سینماتسلط بیابیم و آنرا برای حفاظت و پالایش ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و فرهنگیمان به کاربندیم.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان