زمان : 29 Ordibehesht 1393 - 22:34
شناسه : 88016
بازدید : 2156
چند شگرد جديد مجرمان در فضاي مجازي :يک دستگاه فکس، تنها ابزار سرقت از حساب شركت ها بود! تشريح يک پرونده مهم سايبري چند شگرد جديد مجرمان در فضاي مجازي :يک دستگاه فکس، تنها ابزار سرقت از حساب شركت ها بود!

فردی كه با یك دستگاه فكس اقدام به سرقت اطلاعات بانكی شركت ها و برداشت غیرمجاز از آنها می كرد شناسایی و دستگیر شد.

ریس پلیس فتا استان خراسان رضوی به تشریح یک پرونده مهم سایبری و چند شگرد جدید مجرمان در فضای مجازی پرداخت.
یک دستگاه فکس، تنها ابزار سرقت از حساب شركت ها بود!
فردی به عنوان شاکی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا استان مراجعه و درخواست رسیدگی به شکایت خود مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب شرکت خود را داشت.
شاکی در اظهارات اولیه خود گفت: منشی شرکت فکسی را دریافت کرده که این فکس ظاهرا با سر برگ یکی از ادارات دولتی برای شرکت ارسال می شود و برای بهبود در روال اداری از مدیریت شرکت تقاضای شماره حساب به همراه کلیه مشخصات اعم از رمز اول و دوم را کرده بود و با توجه به اینکه فکس دریافت شده از طرف اداره دولتی ارسال شده بود منشی شرکت فریب خورده و در پاسخ به درخواست مطرح شده تمام مشخصات کارت عابر بانک را به شماره اعلامی فکس می كند و سارق نیز تمام حساب شرکت که وجهی معادل 45 میلیون ریال بوده است را بصورت غیر مجازسرقت می كند.
سرهنگ "سید محسن عرفانی" در ادامه افزود: باتوجه به اظهارات نماینده حقوقی شرکت مذکور و 2 پرونده مشابه، کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به پرونده را بصورت ویژه در دستور کارخود قرار دادند که نتایج تحقیقات فنی و پلیسی منجر به شناسایی و دستگیری عاملان این کلاهبرداری در مشهد شد که در این رابطه پس از دستگیری متهم، نامبرده پس از مواجهه با ادله فنی به دو فقره سرقت دیگر جمعا به مبلغ 100میلیون ریال اعتراف کرد.
شگرد کلاهبردار بین المللی و كلاهبرداری فرا مرزی
سرهنگ عرفانی در تشریح این پرونده گفت: آقای تاجری با تحصیلات دکترای مدیریت به پلیس فتا مراجعه و اظهار داشت مبلغ 85 هزار دلار از وی در فضای مجازی کلاهبرداری شده است.
شاکی در اظهارات خود گفت: به تازگی متوجه شده فرد یا افرادی ناشناس با هک کردن سایت شرکت و تغییر در شماره حساب، وجه کلاهبرداری شده را به حساب خود در کشوری در آسیای میانه منتقل کرده اند.
کارشناسان سایبری استان با بررسی های صورت گرفته و همچنین تحقیقات فنی پیرامون موضوع متوجه مسئله مهمی شدند زیرا هیچ گونه هک و نفوذی در آدرس ایمیل تاجر ایرانی و فرد طرف قرارداد خارجی صورت نگرفته بود.
کارشناسان فتا استان متوجه شدند فرد کلاهبردار با ساخت ایمیلی شبیه به ایمیل تاجر ایرانی که در قسمت توضیحات ایمیل (discription) دقیقا ایمیل تاجر ایرانی را وارد کرده، بدین طریق طرف قراداد خارجی با تصور اینکه ایمیل دریافت شده را از طرف تاجر ایرانی دریافت کرده به درخواستش پاسخ داده و وجه مورد نظر را به شماره حساب جدید واریز می نماید.
در این پرونده نیز با همکاری پلیس بین الملل فتا ناجا رد متهم در کشوری در آسیای میانه شناسایی و عملیات دستگیری آغاز شده است.
سرهنگ عرفانی ادامه داد: بی توجهی طرف مقابل هنگام باز کردن ایمیل و عدم دقت نظر کامل وی باعث بروز این مشکل شده است بنابراین با بررسی نام و آدرس ایمیل دریافتی و استعلام تلفنی هنگام تغییر شماره حساب در این خصوص را می توان عامل پیشگرانه از بروز این جرایم معرفی کرد.
در پایان سرهنگ عرفانی ضمن ارائه توصیه های کاربردی به شهروندان استفاده صحیح از اینترنت و شبکه های اجتماعی تحت موبایل را تنها راهکار پیشگیرانه از آسیب ها و مخاطرات فضای مجازی عنوان و تصریح کرد: امنیت در بسترهای ذکر شده بسیار پایین می باشد و هر شهروند با حفظ حریم خصوصی خود می تواند از بروز برخی مشکلات چالش برانگیز در حوزه فضای مجازی جلوگیری کند.