زمان : 28 Ordibehesht 1393 - 23:48
شناسه : 87953
بازدید : 3010
مهارت نه گفتن مهارت نه گفتن

گروه استان ها-يكي از مهارتهاي لازم و مفيد در زندگي اين است كه نه گفتن را ياد بگيريم تا از اين طريق بتوانيم خوب فكر كنيم و تصميم بگيريم وقتي ميل و علاقه نسبت به ا مري نداريم خود را مجبور به بله گفتن به ديگران ندانيم.
به گزارش پايگاه خبري پليس،كساني كه نه گفتن برايشان سخت است همان هايي نيستند كه بله گفتن برايشان سخت است.آنان از پاسخ منفي دادن و نه گفتن بيم دارند چون مي ترسند كه با نه گفتن آنان را پس بزنند.
اشخاصي كه از نه گفتن بيم دارند اغلب به اين دليل است كه از ويژگي هاي خود شناخت ندارند و حدو حدود خود را نمي شناسند.بنابراين قادر نيستند كه حد و حدود ديگران را رعايت كنند.
براي اينكه كسي بتواند نه بگويد اول بايد خود را بشناسدكه البته اين كار سختي است و اين گونه اشخاص در اين گونه مورد آمادگي ندارد و سعي مي كنند با تمام قوا خود را از آن بر حذر دارند و خود را در سايه نجابت اشخاص ديگر قايم كنند .
نه گفتن اين اشخاص بدين معناست كه بايد جلوي خشم خود را بگيرندبرخي ها هم نه نمي گويند چون هميشه از زبان پدر و مادرشان نه شنيده اند و وقتي بزرگ شدند مي ترسند نه بگويند،چون عصبانيتي كه در گذشته ازدست پدر و مادرشان داشته اند به قدري آنان را فلج كرده است كه حتي در حال حاضر هم قادر نيستند با وجداني آسوده و بدون احساس گناه زندگي كنند..
بعضي احساس مي كنند با بله گفتن شخص ارزشمندي مي شوند و با بله گفتن احساس خوبي به آنها دست مي دهدولي در واقع لزومي ندارد به هيچ عنوان و تحت هيچ شرايطي ما از راه عذاب وجدان و احساس گناه ،احساسات ديگران را تحت كنترل خود در آوريم.
مهارت نه گفتن و محافظت از خود
گاهي فقط با يك نه گفتن آرامش به وجود مي آيد، ما حق داريم بگوييم نه . اين حق مسلم ماست كه از خودمان،احساساتمان ، اموالمان، عقايدمان و تمامي وجودمان دفاع و محافظت كنيم. همه ما در جاهاي حساسي كه حق با ماست ، نبايد حق تقدم را به كسي بدهيم،حق تقدم با خودمان است،گاه اين حق تقدم درست لحظه اي است كه مالازم است از خود محافظت كنيم و گاه اين تنها راه و تنها حق اتنخابي است كه مي توانيم داشته باشيم.
هميشه حق تقدم را به ديگران يعني پرهيز از مقابله و رويارويي با مسئله كه اين به ندرت آن چيزي خواهد بود كه به نفع ماست،دادن اين حق تقدم ها روح را مي فرسايد و در آينده شرايط را براي احقاق حق بس دشوار مي كند.
ما اگر مي خواهيم جزء بهترين ها باشيم بايد به هر چيزي كه كو چكمان مي كند، باعث كسر شان مان مي شود و روي ديدي كه نسبت به خود داريم پرده مي كشد به راحتي بگوييم نه.
گامي فراتر
گاهي نه گفتن تنها كافي نيست بلكه بايد گامي بس فراتر از حد و حدود نه گفتن برداشت و اگر حد و حدودي براي خود قايل نشويم ديگران بر ما مسلط خواهند شد.
نه گفتن براي كساني سخت است كه ما يلند خودشان نقش فعالي نداشته باشند به ديگري تكيه كنند و بگذارند تا ديگران در اين بازي متجاوز و مهاجم شناخته شوند.
از طرفي نه گفتن در مطالبه حق حوزه قدرت را محدود مي سازد،از آنجا كه لازمه نه گفتن جنگيدن است، پس بايدپرده نمايش را پايين كشيد و به هر چه هست خاتمه داد. گاهي بله گفتن آسان تر از نه گفتن است اما اين مغايرت گاه تبديل به حمله ميشود كه در آن صورت مهاجم ادعايش هم زياد مي شود.اينجاست كه بايد حد و حدود مشخص شود.
با نه گفتن از حق خود دفاع كنيم
كسي كه از حق و حقوق خود دفاع نمي كند ، ارزش هاي خود را باور ندارد، ما هرگز نمي توانيم به طور كامل از خودمان دفاع كنيم مگر اينكه خودمان را دوست بداريم.
دفاع از خود، معنايش اين است كه در برابر حق و حقوق و همچنين در دفاع از عقايد محكم و استوار بايستيم ، كه اغلب به دو مورد بستگي دارد: اول اينكه ما حق داريم كه انسان باشيم و مثل يك انسان با ما رفتار شود؛ يعني اينكه احساس ما مهم است و حق اين است كه به نظرات ماگوش بدهند،.دوم اينكه كسي كه به نظرات ما گوش دهد يا ندهد بستگي به ارزش افكار و نظرات ما دارد.
نبايدعقايد و افكارمان با گفتن نه يا بله گفتن نا به جا سانسور شود، ولي حق با ماست كه آن ها را بگوييم.
ما بايد در زندگي نه گفتن را ياد بگيريم تا از اين طريق بتوانيم خوب فكر كنيم و تصميم بگيريم و وقتي ميل و علاقه قلبي نسبت به امري نداريم خود را مجبور به بله گفتن به ديگران نكنيم. ما بايد نيروي دروني خود را كشف كنيم تا بتوانيم به خود واقعي مان برسيم ، هماني باشيم كه مي توانيم باشيم.
وقتي استعداد دروني خود را كشف كرديم و به توانايي هايي دروني خود پي برديم ، هماني مي شويم كه مي توانيم باشيم،بايد با خودمان رو راست باشيم و از درون خود آ گاهي پيدا كنيم و خود را درگير كارهايي كه نتيجه بخش نيست نكنيم و نتايج بدست امده خيلي مهم است.
سلامتي ؛ شادي و خوشبختي كه آرزويش را داريم در ميزان موثر بودن ما در ارتباطات مان است. براي خود معيارهاي والايي داشته باشيم و مهارت نه گفتن را بياموزيم و با خود تمرين كنيم.
تهيه و تنظيم:مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي يزد