زمان : 28 Ordibehesht 1393 - 23:01
شناسه : 87945
بازدید : 2271
انگيزه مالي علت 81 درصد جرايم اينترنتي انگيزه مالي علت 81 درصد جرايم اينترنتي

رييس پليس سايبري کشور گفت: 81 درصد مجرمان اينترنتي با انگيزه مالي و 13 درصد با انگيزه هاي غير اخلاقي به ارتکاب جرم مي پردازند.
 
،سرهنگ سردار "سيد کمال هاديانفر" در حاشيه ديدار با فارغ التحصيلان سي و دومين دوره تخصصي پليس فتا از دانشگاه علوم انتظامي امين، با اشاره به اينکه در فضاي مجازي کشف جرم بدون ديپلماسي سايبري اساسا کاري دشوار است، اظهار داشت: در کشور ما 40 درصد جرايم سايبري جنبه بين المللي دارد در حاليکه در کشورهاي اروپايي و توسعه يافته، اين رقم به 70 درصد مي رسد؛ همين امر نقش ديپلماسي سايبري را برجسته مي کند.
وي ادامه داد: با توجه به بدون مرز بودن فضاي سايبر، در صورتي که کشورها با يکديگر تعامل و همکاري نداشته باشند، تقريبا کشف بعضي از جرايم اين فضا غير ممکن مي شود.
سردار هاديانفر تصريح کرد: امروز پليس سايبري ايران با 132 کشور به صورت آنلاين در ارتباط است، اشتراک گذاري جرم و مجرم يکي از اين هماهنگي ها در عرصه بين المللي به شمار مي آيد.
پليس فتا با دانش فارنزيک و پيش بيني متدهاي جديد بدنبال پيشگيري از جرم
هاديانفر به فرمايشات مقام معظم رهبري( مدظله العالي) مبني بر اينکه مساله تحقيقات و نوآوري امروز يک ضرورت بسيار مهم براي کشور به شمار مي آيد، اشاره کرد و گفت: پليس دانش محور فتا، بر پايه پيش بيني متدهاي جديد و کشف جرائم براساس دانش فارنزيک، بدنبال پيشگيري از وقوع جرايم است.
وي افزود: در حال حاضر بيش ترين تجهيزات مورد استفاده در حوزه سايبر با استفاده از توان علمي متخصصان و مهندسان پليس فتا کشور توليد شده است ؛ در بحث تجهيزات موفق به توليد 17 محصول بومي شده ايم که 11 محصول آن قابل بهره برداري و مابقي آن ها در حال تکميل شدن مي باشد .
رييس پليس فتا ناجا با اشاره به فعال شدن اين پليس در 34 استان کشور و 56 شهرستان بالاي 200 هزار نفر جمعيت، گفت: در سال 2012 در دنيا و در 20 کشور توسعه يافته نزديک به 9 ميليون و 800 هزار پرونده سايبري با قدرت کشف 20 تا 25 درصد تشکيل شده است.
تقويت دادسراي ويژه  جهت رسيدگي تخصصي پرونده هاي سايبري
اين مقام ارشد انتظامي از کشف 5/84 درصدي پرونده ها در سال 92 خبر داد و گفت: 81 درصد مجرمان سايبري با انگيزه مالي و 13 درصد با انگيزه هاي غير اخلاقي به ارتکاب جرم مي پردازند.
رييس پليس سايبري كشور با اشاره به تشکيل دادسراي 31 ويژه مبارزه با جرايم رايانه اي در تهران، گفت: تقريبا تمام استان ها شعبه ويژه رسيدگي به اين نوع از بزه را دارند و يک قاضي ويژه نيز بصورت اختصاصي به اين کار مشغول است؛ در قانون مجازات اسلامي جديد به قوه قضاييه تکليف شده که دادسرا و قضات متخصص را براي رسيدگي تخصصي به جرايم سايبري تقويت کند.
وي خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ايجاد پليس فتا در کشور و همراهي و همگامي قوه قضاييه اقدامات بسيار موثري در رسيدگي تخصصي به جرايم سايبري در کشور انجام شده است.
هاديانفر بر کاهش سرعت و زمان کشف بر پايه علمي و فني تاکيد کرد و گفت: در اين راستا همکاري مردم و ساير دستگاه ها مانند وزارت ارتباطات مي تواند نقش آفرين و بسيار مفيد باشد، اميدوارم بتوانيم در تأمين امنيت کاربران جدي تر وارد عرصه شويم.