زمان : 28 Ordibehesht 1393 - 13:38
شناسه : 87915
بازدید : 2804
 کتابخانه صوتی ویژه نابینایان در دانشگاه یزد ایجاد می شود کتابخانه صوتی ویژه نابینایان در دانشگاه یزد ایجاد می شود

رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد گفت: در طرح توسعه این کتابخانه قرار است بزودی یک کتابخانه صوتی ویژه نابینایان ایجاد شود.

دکتر محمد مهدی جلیلی با اعلام این خبر افزود:در این بخش کتاب ها به صورت شفاهی ضبط شده و نوار های آن در اختیار متقاضی قرار می گیرد و تجهیزات لازم هم برای راه اندازی این بخش تهیه شده است که به زودی راه اندازی می شود.وی ادامه دادهمچنین در حال الکترونیکی کردن بخش پایان نامه ها هستیم چرا که یکی از پر بازدید کننده ترین بخش های کتابخانه را به خود اختصاص داده اند لذا پایان نامه ها تا سال 84 وارد سیستم اکترونیک خواهد شد ضمن اینکه 1000 عنوان منابع و کتب الکترونیکی هم تا کنون خریداری شده و 200 عنوان کتاب هم اکنون در سیستم اکترونیک بارگذاری شده است.

رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد و عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک اظهار داشت: در حال حاضر سایت magiran برای دسترسی به مجلات فارسی و مجلات ISI، همچنین سایت مقالات فارسی " نما متن" که دارای مجلات علوم انسانی است، CIVILICA سایت جامع انتشار مقالات کنفرانس های داخلی از جمله سایت های قابل دسترس از سوی دانشگاه یزد هستند، همچنین تا پایان فروردین امسال طرح اسما را داشتیم که در قالب این طرح مقالات خارجی در دسترس دانشجویان قرار می گرفت و از این پس نیز با یک شرکت خارجی قرارداد بی سابقه ای را برای دریافت مقاله های خارجی داریم و سایت های Scopusبه عنوان یک نمایه شناخته شده و معتبر، Springer ،پایگاه وایلی به آدرس  eu.wiley.com، Cambridge به صورت آنلاین و 360 پایگاه اطلاعاتی دیگر به صورت آفلاین که تا به حال دانشگاه عضویتی در آنها نداشته است در دسترس دانشجویان قرار می گیرد.

 وی درباره نحوه عضویت دانشجویان در کتابخانه مرکزی و همچنین کمبود برخی کتاب های معتبر علمی در قفسه ی کتابخانه دانشگاه گفت: دانشجویان به طور خودکارعضو کتابخانه هستند و باید عضویت خود را در ابتدای ورود خود به دانشگاه تایید کنند در خصوص منابع کتابخانه ای نیز سعی شده است مهمترین منابع تهیه شود ولی در صورتی که منابعی با کمبود مواجه باشد دانشجو می تواند از طریق سایت کتابخانه به قسمت سفارش ها مراجعه و کتاب های مورد نظر را سفارش دهد تا نسبت به خرید آن اقدام شود همچنین هیات علمی هم باید در این زمینه با کتابخانه بیشتر در تعامل باشند.

 دکتر جلیلی در خصوص خرید و افزایش کتب و منابع کتابخانه ای افزود: سعی داریم منابع مورد نیاز از جمله نشریات و کتاب ها را در نمایشگاه­هایی همچون نمایشگاه کتاب تهران تا سقف 20 میلیون تومان، نمایشگاه کتب دانشگاهی تا سقف 10میلیون تومان و نمایشگاه های کتاب استانی تهیه کنیم ضمن اینکه طرح گسترش خدمات الکترونیکی کتابخانه داریم که از این پس افراد حقیقی و حقوقی خار از دانشگاه با پرداخت حق عضویت می توانند از منابع کتابخانه استفاده کنند.

جلیلی در خصوص تعداد مراجعه کنندگان به کتابخانه مرکزی دانشگاه گفت: روزانه بالغ بر 3000 نفر مراجعه کننده داریم همچنین بخش اطلاع رسانی و تامین مدرک از بخش هایی است که به دانشجویان برای یافتن مقالات و سایت های مورد نظر یاری می رساند. به گفته وی کتابخانه دانشگاه تا کنون از دانشجویان رشته کتابداری برای گذراندن دوره کارآموزی استقبال کرده است همچنین بخش مرجع و نشریات کتابخانه نیز ساماندهی شدند و نشریات علمی موجود در کتابخانه دانشگاه هم اغلب به واسطه سفارش گروه های آموزشی خریداری می شوند.

رییس کتابخانه مرکزی از ادغام کتابخانه های دانشگاه و تجمیع آنها در کتابخانه مرکزی وهمچنین تغییر سامانه الکترونیکی کتابخانه خبرداد و گفت: ادغام کتابخانه های دانشگاه به تدریج انجام شد و آخرین نمونه هم کتابخانه فنی و مهندسی بود که می توان این اقدام را به نفع دانشجویان دانست چرا که می توانند همزمان به کتاب های رشته های مختلف و مرتبط با رشته ی خود در فضای کتابخانه مرکزی دسترسی داشته باشند همچنین اواخر سال گذشته سامانه دسترسی به کتابخانه را به دلیل برخی محدودیت هایی که داشت ازجمله محدودیت در دیجیتالی کردن منابع کتابخانه تغییر دادیم و سامانه جدید هم با مشکلاتی همراه بود که به زودی رفع خواهد شد ضمن اینکه کتب دفاع مقدس هم به صورت بخشی مجزا در این کتابخانه قابل دسترسی است.

وی از مکان فعلی کتابخانه راضی نیست و دلیل آن را نبود فضای کافی و استاندارد برای مطالعه عنوان کرد و افزود: فضای فعلی کتابخانه به دلیل رعایت نشدن برخی استاندارد ها مورد تایید نیست ضمن اینکه در طرح جامع عمرانی دانشگاه فضایی جدید برای احداث کتابخانه در نظر گرفته شده است که اجرا خواهد شد.

وی در خصوص معرفی طرحی با عنوان غدیر هم گفت: عضویت دانشجو در طرح غدیر این امکان را ایجاد می کند که با در دست داشتن کارت غدیر و مراجعه حضوری به کتابخانه سایر دانشگاه ها بتواند از منابع آن استفاده کند.

دکتر جلیلی در پایان از دانشجویان و مراجعه کنندگان به این کتابخانه خواست در حفاظت بیشتر از منابع کتابخانه و سالم نگه داشتن کتاب ها و پایان نامه ها به رسم امانت داری بکوشند. وی همچنین از معاونت پژوهشی دانشگاه به خاطر همکاری های خوبشان تشکر کرد.

خبرنگار: زینب زارع

عکاس: رؤیا جلالی