زمان : 07 Ordibehesht 1393 - 21:12
شناسه : 86678
بازدید : 10395
تاج آبی :ميادين و خيابان‌هاي يزد به المان‌هاي بومي و مذهبي مزين خواهند شد(4نظر) تاج آبی :ميادين و خيابان‌هاي يزد به المان‌هاي بومي و مذهبي مزين خواهند شد(4نظر)

مدیر عامل سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری یزد امروز در گفت و گو با خبرنگاریزدفردا گفت: از جمله مسائلی که امروزه شهرها با آن روبه رو هستند ،نبود هویت شهری است و دستیابی به هویت شهری از طریق راهبردهای اجرایی توانمند سازی هویت شهرها که شامل بکارگیری شرایط طبیعی محیط مصنوع، بکارگیری مولفه های تاریخی، ترسیم نقشه ذهنی و تقویت مولفه های کالبدی از جمله ساختار و فرم شهر می باشد، امکانپذیر است.
وی ادامه داد: طرح بهسازی و بازپیرایی میادین شهر و ایجاد هویت شهری  را با اجرای المان ها در میادین وپارک های شهر دنبال کرده و به المان های مختلف نصب شده در سطح شهر اشاره کرد و گفت: درب چوبي يكي از نمادهاي معماري قديمي و سنتي يزد به شمار مي رود که یاد آور خاطرات زیادی برای شهروندان است  ، و در یکی ازمحله های قدیمی یزد درب چوبي خانه هاي قديمي به عنوان يك المان نصب شده است.
تاج آبی با اشاره به  اينكه نساجی یکی از اصلی ترین مشاغل یزد قدیم بوده است و ترمه يكي از دست بافته هاي مشهور يزد نساجی است که شهرت جهاني يافته است، عنوان كرد: ساخت المان ترمه با طرح نمادهای مذهبی یاد آور یکی از دهها منسوجاتی است که به دست کویر نشینان تولید به دیگر استان ها و کشورها  صادر می شده است.


مدیر عامل سازمان رفاهی ،تفریحی شهرداری  با اشاره  به اینکه ميادين و خيابان‌هاي يزد به المان‌هاي بومي و مذهبي مزين خواهند شد افزود:زيباسازي و فضاسازي شهري يكي از مهمترين برنامه‌هاي شهردار جدید یزد  بوده  كه در مناسبت هاي مختلف سال انجام مي شود اما در سال جديد، نصب المان ها به صورت گسترده تري در مناطق مختلف شهر يزد انجام خواهد شد.
وي عنوان كرد: المان های نصب شده در شهر یزد  به صورت موضوعي و با توجه به نامگذاري سال از سوي مقام معظم رهبري به نام سال فرهنگ و اقتصاد با موضوع هاي فرهنگي، مذهبي، بومي، ملي و نمادي در مناطق مختلف شهر يزد نصب شده است.
تاج آبی يادآور شد: المان بسم الله در ميدان سيد حسن نصرالله و دوچرخه در ابعاد بزرگ در ميدان آزادي يزد مورد استقبال میهمانان نوروزی قرار گرفت كه بسم الله يك المان مذهبي و دوچرخه نماد معرفي يزد به عنوان شهر دوچرخه هاست .
تاج آبی ادامه داد: نشانه ها و المان های شهر تعیین کننده هویت شهرها هستند و می توانند جنبه های تاریخی یا فرهنگی و اجتماعی داشته باشند و یا به دلیل تنها فرم خاصشان به عنوان المان شهری مطرح شوند.


وی افزود: در این راستا سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری یزد برای توسعه و دستیابی به ساختار کالبدی منسجم و پایدار، توجه خود را به مسائل کیفی و بهبود کیفیت محیط شهری معطوف داشته است که از جمله زیباسازی سیما و منظر شهری می باشد.
مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد  همچنين از طراحي و نصب المان هايي نظير دسته گل هاي بزرگ با گلهاي رنگي در ميدان باهنر، دار قالي در ميدان امام حسين (ع)، چرخ چاه در ميدان كشاورز، سفره هفت سين در ميدان آزادي، آب نماي طبقاتي سنگي در ميدان مسكن، مهر مادري در ميدان مادر، حوضچه ماهي با 9 عدد ماهي در دروازه قرآن،  و ورودي هاي شهر، لوسترهاي تزئيني به پرچم، المان سلام هموطن و ... خبر داد.

تاج آبی افزود:نورپردازی المان های بسم الله ،دوچرخه،عروسکهای شکرستان،فرفره های رنگی، درب چوبی،ترمه ها، آب نمایی طبقاتی ، مهر مادری، حوضچه ماهی،دسته گل، دار قالی، چرخ چاه ، المان انگشتری امام رضا، سفره هفت سین، سلام وهمچنین  نور پردازی پل های تعاون،شهدای اصناف ، سرداران شهید، حجاب، امام علی ، شهدای محراب ، ونور پردازی میادین اصلی شهر و رفوژ میانی بلوارها از جمله مواردی است که سازمان رفاهی تفریحی شهرداری در طول سال در دستور کار خود داده است .
این مقام مسئول  آذین بندی و برگزاری جشن ها را از جمله امور انجام شده توسط سازمان رفاهی تفریحی عنوان کرد و افزود:  نصب پرچم ها ی الوان و رنگی ، ریسه های پرچمی و وچراغانی ها  ی معابر ، میادین ، بلوارها در مناسبت ها ی مختلف مانند اعیاد ، نوروز و دهه فجر،مراسم عزاداری وهمچنین  نصب و تعویض بنرهای تابلوهای معرفی بلوارهای و میادین که مزین به نام شهدا ، مفاخر و علمای شهر و اجرای روشنایی معابر ، بلوارها ، و پارکینگ های درون محله ایی  ، نصب پایه چراغ های بلوارها ، میادین  نیز موارد انجام شده در طول سال است.

مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی  شهرداری یزد با اشاره به  رنگ آمیزی 20 هزار متر مربع از سنگ جداول ورودی های سطح شهر گفت:پاکسازی دیوارنوشته های سطح شهر ، رنگ آمیزی دیوارهای پیش ساخته ، رنگ آمیزی برخی از پل های سطح شهرو نمادهای شهری،شعار نویسی با موضوع های  آموزش شهروندی ،اجرای نقاشی دیواری ،روبروی سینما دانش آموز، اجرای نقاشی دیواری در مجموعه دروازه قران،اجرای نقاشی دیواری خیابان امام ورودی خیابان فهادان نیز از جمله مواردی بوده است که توسط سازمان رفاهی تفریحی صورت گرفته است.
تاج آبی افزود: نصب بالون خوشامدگویی ،نصب 100 نیمکت سنگی باسنگ تراورتن گردویی و پایه های طرح ترمه در معابر اصلی شهر ونصب و ساخت آبخوری سنگی تراورتن در برخی از اماکن  نیز از مواردی بوده که درسال گذشته انجام شده است.
تاج آبی از تهیه نقشه راهنمای شهر به تفکیک محلات خبرداد و افزود: هماهنگی در بهسازی و ساماندهی تابلوهای اصناف سطح شهر از جمله موارد انجام شده توسط این سازمان بوده است .
وی در پایان با قدردانی از شهروندان به واسطه حفاظت از المان های نصب شده در سطح شهر افزود:سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد از کلیه صاحب نظران و ایده پردازان  دعوت می کند تا در زیبا سازی شهر یزد همراه این سازمان باشند و انتقادات و پیشنهادات خود را به این سازمان منتقل و در اجرای طرح های پیشنهادی همراه این شازمان باشند و قطعا با همراهی شهروندان یزدی شاهد شهری زیبا و نمونه در سطح کشور خواهیم شد.

 

 

سایت خبری یزد فردا