یزدفردا "فرودگاه یزد جزو فرودگاههای استثناء در کشور است و مردم یزد سالهاست که به دلیل برخورد های تحقیر آمیز متولیان فرودگاه یزد ناراضی بوده و بارها این نارضایتی را از طریق رسانه ها منتقل نموده اند .
همه یزدی ها در زمان استقبال از حجاج و زائرین خود برای ورود به فرودگاه مبلغی را به عنوان حق پارک در محوطه پرداخت نموده و در سرما و گرمای زمستان در محوطه فردگاه ساعتها انتظار کشیده و تحقیر شده اند و در صورتیکه یک تعاونی مسافر بری معمولی تا محلی برای استراحت مردم نداشته باشد حق فعالیت ندارد اما فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد سالهاست که مردم را بیرون از سالن و در آفتاب 50 درجه یزد و سرمای سوزناک نزدیک به صفر درجه نگهه داشته و هیچ کس هم پاسخگو نبوده است .
و خبر امروز خود حاوی نکاتی است که به سادگی نمی توان از آن عبورکرد !
در حالی که پرواز شماره 737 شرکت هواپیمایی آسمان از مقصد یزد به تهران در شامگاه پنجشنبه سرانجام پس از چهار ساعت تأخیر در حال سوار کردن مسافران بود، اتفاقی عجیب این هواپیما را در فرودگاه یزد زمینگیر کرد.
به گزارش ایسنا (البته کشوری نه یزد)، در اتفاقی نادر برخورد یک دستگاه خودرو حمل بار مسافر فرودگاه یزد با بال هواپیما در باند فرودگاه باعث شد خلبان پس از بررسی وضعیت بال هواپیما، مسافرگیری را متوقف و اعلام کند که پرواز این هواپیما در چنین شرایطی امکانپذیر نیست.
بر اساس آخرین پیگیریهای خبرنگار ایسنا، مسافران پس از بازگشت مجدد به سالن فرودگاه یزد خواهان توضیح مسئولان فرودگاه و شرکت هواپیمایی آسمان درباره دلایل تأخیر این پرواز و علت تصادف شدند که متأسفانه با بیتوجهی مسئولان فرودگاه و این شرکت مواجه شدند.
سرانجام در ساعت 1:30 بامداد روز جمعه پس از بیش از پنج ساعت سرگردانی مسافران در فرودگاه یزد به آنها اعلام شد که قرار است هواپیمای دیگری برای بردن آنها به تهران به شهر یزد بیاید.
تا لحظه ارسال این خبر(ساعت ۰۲:۲۲ بامداد) همچنان مسافران پرواز 737 هواپیمای آسمان، ساعت 21:30 به مقصد تهران در فرودگاه در حالت انتظار و بلاتکلیفی به سر میبرند.
... تکمیل خبر
سرانجام مسافران این پرواز ساعت 4:30 بامداد پس از هشت ساعت تاخیر یزد را به مقصد تهران ترک کردند. در طول پرواز یکی از مهمانداران هواپیما از تاخیر به وجود آمده در پرواز این شرکت از مسافران عذرخواهی کرد.
به گفته خلبانان حاضر در فرودگاه برخورد خودروی حمل بار با هواپیما اتفاق بسیار نادری است که در کمتر فرودگاهی در جهان رخ میدهد و علت آن نیز میتواند ضعف سیستم آموزشی به رانندگان این خودروها باشد.
نکاتی نظیر عدم پاسخگویی فرودگاه ،بلاتکلیفی مسافران و همچنین اتفاق نادری که به سیستم آموزش برمی گردد قابل تامل بوده و جالب تر هم خو.اهد شد اگر بدانیم چند روز قبل : اجراي مانور طرح اضطراري در فرودگاه بينالمللي شهيد آيت الله صدوقي يزد "بدون حضور رسانه ها برگزار و بر اساس گزارش تنظیمی فرودگاه یزد "مانور طرح اضطراري با فرماندهي و هدايت مديركل فرودگاه بینالمللی شهيد آيت الله صدوقي يزد و با ارزیابی مطلوب کارشناسان ستاد شرکت فرودگاه های کشور و حضور ارگان های ذیربط با موفقیت برگزار شد.
بنابر گزارش روابط عمومی اداره كل فرودگاههاي استان يزد ، مانور طرح اضطراری با هدف حفظ آمادگي نيروهاي امدادي - امنيتي و همچنين تجزيه و تحليل دستورالعملها و روشهاي برخورد در وضعيتهاي اضطراري پروازهاي داخلي و خارجي در فرودگاه بينالمللي شهيد آيت الله صدوقي يزد صورت گرفت. در اين مانور كه با همكاري اداره كل فرودگاههاي استان و مديريت بحران استانداري برگزار شد، نيروهاي آتش نشاني استان / پليس راه استان / جمعيت هلال احمر استان/ اورژانس استان/ سپاه حفاظت فرودگاههاي يزد/ پليس فرودگاههاي يزد،پليس يگان ويژه/ شركت هاي هواپيمايي هما، آسمان ،صافات /سازمان آرامستان/پزشكي قانوني/ پليس تشخيص هويت/ پليس راهور/ نماينده دادستان/ بيمارستانهاي طرف قرارداد/و مسئولان استاني حضورداشتند.
وطن خواه مدير كل فرودگاههاي استان يزد هدف از برگزاري اين مانور را افزايش آمادگي نيروهاي درگير عمليات اضطراري بخصوص نيروهاي مستقر در فرودگاه يزد دانست و گفت : اين مانور نشان خواهد داد كه در مواقع اضطراري كليه نيروهاي امداد و نجات مستقر در فرودگاه كاملا حاضر و در موقع خطر آمادگي كامل براي اطفاء حريق هواپيما و نجات مسافران را دارند.
در جمع بندي ارزيابان اعزامي از ستاد شركت فرودگاه هاي كشور، حجم عمليات، كيفيت و كميت برخورد و آمادگي فرودگاهي و ساير عوامل را مثبت و كارا خواندند.
در این مانور مجموع مسافران و خدمه پروازی یکصد و 62 نفر بودند که تمام آنها به چهار گروه مصدومین سفید، زرد، قرمز و سیاه تقسیم شدند و بر این اساس مصدومان قرمز حال وخیمتر داشته و افراد در وضعیت سیاه نیز فوتی محسوب میشدند.
مصدومان از هنرمندان يزد انتخاب شده بودند.
در پايان مانور جلسه توجيهي به منظور يادآوري نقاط قوت و ضعف واحدهاي عمليا ت كننده در مانور در سالن كنفرانس شهيد دانش پرور فرودگاه تشكيل و پس از بحث و تبادل نظر و شنيدن نقطه نظرات مسئولين از كليه واحدها تقدير و تشكر شد.
جالب است بدانیم در مانوری که 13 ارگان شرکت داشتند رسانه ها دعوت نبوده و احتمالا همه هزینه های صورت گرفته برای افراد حاضر در صحنه بوده و انعکاس هزینه صورت گرفته هیچ ضرورتی نداشته است !!!!!!!!!!!!!!! و تا زمانی که در برنامه های اینچنینی اعتقادی به استفاده از رسانه ها وجود ندارد می توان گفت تنها مانورهایی کلیشه ای برای گزارش به مرکز صورت گرفت.
در صورتیکه در تمام بحران های پیش آمده نقش تاثیرگذار رسانه ها ثابت شده است
مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید