محمدرضا باغستانی ( کارشناس مسائل آموزشی)
همواره فصل امتحانات، از نگاه عوامل موثر در امر آموزش ایام خاص و مهمی تلقی میگردد . بی شک در این ایام اکثر برنامه های مدارس،خانواده ها و دانش آموزان تحت تاثیر قرار میگیرد تا دانش آموزان بتوانند از مسیر امتحانات به سلامت عبور کنند. در این میان نگرش و نحوه روبرویی ما بسیار تعیین کننده است . زیرا هر انسان زمانی میتواند در موضوعی به موفقیت و نتیجه مطلوب برسد که از همه زوایای پیدا و پنهان آن آگاهی کامل داشته باشد . از اینرو سعی شده است تا ظرفیتهای نهفته ایام امتحانات از دیدگاه خانواده و دانش آموز ساعی و همراه بررسی گردد .
تجربه نشان داده دانش آموزان موفق در جلسه آزمون سراسری یکی از رموز موفقیت خود را هنر امتحان دادن در پایان هر ترم در سالهای گذشته میدانند . آنان می گویند :
1- امتحانات یک فرصت و یک ابزار آموزشی مناسب برای رشد و تعادلی می باشد.
2- امتحانات یک زمان ارزشمند پس از تلاش سه ماهه برای رفع کاستی های احتمالی و ترمیم و تکمیل نمودن مباحث نیمسال اول در طول امتحانات است.
3- می توان فرآیند مطالعاتی خود را قبل از شروع امتحانات و حتی در طول برگزاری آن با جدیت و تمرکز بیشتر دنبال کرد .
4- امتحانات فرصت مناسبی است برای جمع بندی نهایی مطالب از شروع سال تحصیلی تا زمان شروع امتحانات و رفع کاستی های احتمالی
5- امتحانات زمانی است که در آن مطالعه جدی و عمیق تر صورت میگیرد.
البته به عقیده بسیاری از کارشناسان نیز در صورت مدیریت اصولی و دقیق از سوی همه ی عوامل تاثیر گذار در طول امتحانات دانش آموز بنا به دلایلی که در زیر اشاره میشود از یک آرامش نسبی برخوردار خواهد بود
الف : پایان رسیدن محتوای دروس نیمسال اول
ب : عدم تدریس مطالب جدید در طول امتحانات
ج : کمتر شدن تنوع کاری ( آزمونهای فرامدرسه ای ، پرسش کلاسی و ... )
د : فرصت بیشتری در اختیار دانش آموزان است تا بتوانند زمان را مدیریت صحیح نموده و بالاترین راندمان را بهمراه داشته باشند .
و در مجموع این گروه از دانش آموزان موفق، کلمه امتحان را بر خلاف نظر بعضی از دانش آموزان که همراه با اضطراب ، استرس و ترس میدانند ، امتحان را انگیزه،نیرو، تلاش جدی تر و حرکت موثر می دانند.
این دانش آموزان برای استفاده بهینه و مطلوب از زمان در طول امتحانات فعالیتهایی را به شرح ذیل انجام میدهند :
1- پرونده دروس و مطالب مربوط به نیمسال اول را با تسلط و در شرائط مناسب می بندند و برای عدم فراموشی فقط با مرور مطالب ، ارتباط خود را با مباحث در ترم دوم حفظ می کنند .
2- در طول امتحانات برنامه محورتر می شوند .
3- به فرآیند امتحانات ، اثرات و تاثیرات مثبت آن اعتقاد راسخ دارند.
4- نیازهای خود از هرفصل و هردرس را براساس یک جلسه کاری پیش بینی می نمایند.
5- هنر شکیبائی،صبروحوصله را به همه نشان میدهند.
در این میان ، خانواده دانش آموزان موفق نیز خود را موظف دانسته و در قبال فرزند ساعی و کوشای خود اقدامات مناسبی که در زیر به آن اشاره میگردد انجام میدهند :
1- دوراز رفتارهای احساسی ، تهدیدها و خط و نشان کشیدن ها محیط وهمه ی اعضای خانواده را در جهت محیا نمودن فضای توام با آرامش تشویق مینمایند.
2- والدین سعی میکنند امکانات مناسب را مهیا نمایند البته نه فقط شرائط وامکانات مادی بلکه به فرزند خود آموزش میدهند که بدون تنش و اضطراب کار کند .
3- والدین با رفتار و گفتار خود به فرزندان یاد میدهند که تلاش ،حرکت ، پویایی و بهتر شدن از قبل برایشان مهم میباشد نه نتیجه و نمره 20 گرفتن
4- برنامه های جاری و جنبی خانواده را بر اساس جدول زمانبندی امتحانات فرزند خود تنظیم مینمایند .
5- خانواده ها به این امر واقفند که حضور یکی از والدین در منزل در کنار فرزندان کمک قابل توجهی به تمرکز حواس و یادگیری فعال خواهد کرد.
6- آنان با توجه به برنامه امتحانات و کوتاه شدن زمان حضور در مدرسه ، نظارت بر زمان ، نحوه و وسیله نقلیه رفت و آمد فرزند را یک اصل اساسی تلقی مینمایند.
بی شک این دو عنصر توانمند و هماهنگ ( دانش آموزان ساعی و والدین همراه) میتوانند شاهد به بار نشستن تلاشهاو زحمات خود باشند که به بعضی از تاثیرات مثبت آن اشاره میشود
1- کسب نمرات مطلوب میتواند انگیزه برای تلاش بیشتر در دانش آموزان بوجود آورد و با کمترین دغدغه و نگرانی زمان باقیمانده سال تحصیلی را پشت سر گذارد.
2- نتیجه خوب ، اعتماد به نفس در فرد برای ادامه مسیر با صلابت، نشاط ، شاابی و روحیه مضاعف کار در نیم سال دوم را به ارمغان می آورد.
3- همگان معتقدند که کسب نتایج درخشان بر اساس تفاوتهای فردی و شناختی ، همواره مهر تاییدی است بر روند مطالعاتی و شرائط کاری فرد و اعتماد به فرایند فعالیت صورت گرفته وتقویت رفتارهای مطلوب حاصله از زمان گذشته.
4- موفقیت تحصیلی فرزند ، رضایت والدین از وقت گذاریها ، حمایت ها، پشتیبانی و نظارتهای خود را به دنبال دارد و آنان تشویق خواهند شد کار تحصیلی و تربیتی فرزند خود را با جدیت تا پایان سال تحصیلی دنبال نمایند.
البته در این رهگذر مدارس به عنوان یک از مهمترین ارکان تعلیم و تربیت ، وظایف و مسئولیتهای خطیر و حساسی را دارند که سعی میشود تا در مطلب آتی به نقش مهم ، وظایف اصلی و مسئولیتهای خطیر مدارس در ایام پر اهمیت امتحانات اشاره شود
مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید