زمان : 25 Shahrivar 1386 - 22:59
شناسه : 7611
بازدید : 2986
بازديد استاندار از بند تغذيه مصنوعي كرخنگان بازديد استاندار از بند تغذيه مصنوعي كرخنگان

استاندار يزد در سفر به شهرستان خاتم از بند تغذيه مصنوعي كرخنگان واقع در شش كيلومتري جنوب شهر هرات بازديد كرد .

در اين بازديد معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي يزد درگزارشي هدف از اجراي بند تغذيه مصنوعي كرخنگان را استفاده از سيلاب هاي فصلي به منظور تغذيه مصنوعي آب هاي زيرزميني و تقويت سفره دشت هرات عنوان كرد و گفت : در سال هاي اخير سطح سفره آب هاي زيرزميني در دشت هرات روند كاهنده اي را داشته است به طوري كه سطح ايستايي به طور متوسط هر ساله 5/38 سانتي متر پايين مي رود . حسين غفوري افزود با احداث اين سد خاكي به ارتفاع 5/13 متر و حجمي معادل يك ميليون و شصت مترمكعب به طور متوسط در هر حادثه سيلابي در درياچه سد ذخيره مي گردد و به تدريج در آبرفت كف رودخانه نفوذ نموده و در مسير آن حركت و به آبخوان هرات مي پيوندد.
وي طول محور اين سد خاكي را 460 متر ذكر كرد و گفت : از اين ميزان 250 متر بدنه و 210 متر بازوي سد مي باشد وي افزود: براي رها سازي حجمي از آب كه معادل 15 درصد از حجم آب كل درياچه سد خواهد بود آبگيري در پايين دست سد تعبيه شده كه دهانه ورودي آن 5 متر از كف بستر ارتفاع دارد بدين معنا كه زماني كه حجم مخزن بيش از 170 هزارمتر مكعب شود تخليه از آب گير به پايين دست سد اتفاق خواهد افتاد .

غفوري گفت: عمليات خاكي اين پروژه جمعا 170 هزار متر مكعب بوده كه از اين مقدار خاك 105 هزار مترمكعب جهت بدنه بند با تراكم 95 درصد كوبيده شده است .

وي اضافه كرد :حجم عمليات سنگي اين بند حدود 10 هزار متر مكعب است كه كار تحويل موقت گرديد و پروژه آماده بهره برداري است .

يزدفردا