زمان : 22 Azar 1384 - 00:39
شناسه : 760
بازدید : 998
ماليات بر در آمد توسط شهرداريها ماليات بر در آمد توسط شهرداريها
شهرداري هاي سراسر دنيا وظيفه ارائه خدمات و امكانات مختلف زندگي شهري را به ساكنان مناطق تحت پوشش خود دارند، براي رسيدن به اين هدف، اين مراكز بايد منابع مالي در اختيار داشته باشند تا امكان خدمات رساني بهينه و توسعه نوع خدمات براي آنها فراهم شود. بسياري از كشورها با دادن ماليات هاي متفاوت به شهرداري ها بخش زيادي از اين درآمدها را تامين مي كنند. اين درآمدها نمي تواند جوابگوي هزينه هاي بالاي شهرداري ها باشد به همين دليل در اكثر مواقع دولت و نهادهاي اجرايي كشورها به منظور تامين كسري درآمدي با تخصيص بودجه هايي به ياري اين سازمان ها مي آيند.«ليون» فرانسه از جمله چنين شهرهايي است، فرانسه در ميان جامعه شناسان و كارشناسان امور شهري به داشتن شهرداري هاي كارآمد معروف است. در اين كشور مردم موظفند از 28 فوريه هر سال پرداخت ماليات سالانه را آغاز كنند. اين ماليات ها شامل ماليات (خانه، گاز، برق، آب)، ماليات هوا، ماليات بردرآمد و ماليات استفاده از وسايل نقليه مي شود.در فرانسه 55 شهرداري با گرفتن اين ماليات ها وظيفه ارائه خدمات بهينه شهري از قبيل جاده هاي آسفالته، وسايل نقليه جديد و به تعداد مورد نياز، تعيين ساعات رفت و آمد به موقع خودروهاي همگاني، پاكيزگي خيابان ها و كوچه ها، شست وشوي ديوارها، نصب تابلوهاي آگهي به منظور تميزي چهره شهر، قرار دادن تعداد مناسب كيوسك هاي تلفن و از اين دست خدمات را بر عهده دارد.
آمريكا نيز از جمله كشورهايي است كه با تخصيص منابع مالي براي ارائه خدمات شهري بهتر شهرداري ها را مجهز مي كند، به همين منظور در سال 2004 ميزان بودجه تخصيصي براي شهرداري ها را افزايش داده تا فعاليت اين سازمان ها ارتقا يابد.آمريكا از درآمدهاي مالياتي اين كشور در سال جاري 5/13 ميليون دلار به شهرداري ماساچوست كمك كرده تا از اين ميزان 3/4 ميليون دلار به پيشرفت و تجهيز پليس، 4 ميليون دلار براي فعاليت هاي عمومي و 723 هزار دلار براي كارهاي فرهنگي اختصاص يابد.
دبي نيز از كشورهايي است كه بخشي از خدمات شهري از طريق دريافت ماليات هاي بسيار سنگين از ساكنان اين اميرنشين تامين مي شود. البته شركت هاي معتبر و متعددي كه در دبي مستقر هستند نيز از اين امر مستثني نيستند، شهرداري دبي نيز از محل اين درآمدها مراكز درماني رايگان داير مي كند. نكته مهم اين است كه تمام مراكز مختلف مانند بيمارستان ها، هتل ها و فروشگاه ها از طريق كامپيوتر به شهرداري متصل هستند و به راحتي ماليات هاي اين مراكز تعيين شده و آنها ملزم به پرداخت هستند.شهرداري دبي نيز با استفاده از اين منابع درآمدي توانسته 74 درصد بيش از كشورهاي اروپايي به ساكنان خود خدمات شهري ارائه دهد و به نوعي در صدر جدول كشورهاي موفق در امر خدمات رساني شهري قرار گيرد.
چين از ديگر كشورهايي است كه با وجود داشتن حكومت كمونيستي و بالاترين آمار جمعيت دنيا توانست از روش مناسب و درستي در امر فعاليت هاي خدمات رساني شهري بهره جويد. از آنجايي كه در اكثر مناطق چين مردم كشاورز هستند ماليات هاي دريافت شده صرف ارائه خدمات به كشاورزان مي شود. بر طبق آخرين گزارش ها 45 درصد از ماليات هاي شهرداري ها در چين از طرف كشاورزان چيني تامين مي شود.
منابع:
    Un.org _ Khalij.org _ Asia.com