زمان : 12 Mordad 1392 - 00:52
شناسه : 74746
بازدید : 5319
وقتی اداره ی پست یزد با کافی نت ها رقابت می کند(2نظر) بحران در مدیریت ! وقتی اداره ی پست یزد با کافی نت ها رقابت می کند(2نظر) محمد صادق احمدنیا – عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای یزد

تیرماه هر سال برای اهل کسب و کار و بازار یادآور هنگامه ی پرداخت مالیات و تحویل اظهارنامه مالیاتی است و همواره این پرداخت مالیات و تنظیم و تحویل اظهارنامه با مشکلاتی همراه بوده است .

تیرماه امسال هم اما چون سال گذشته اتفاق مبارکی رخ داد و با تفاهم و همکاری سازمان نظام صنفی رایانه ای و اداره کل امور مالیاتی استان کافی نت های عضو سازمان نصر (سازمان نظام صنفی رایانه ای ) آموزش های لازم جهت ارائه خدمات به مردم و مودیان مالیاتی را دریافت کرده و برای ارائه خدمات نیز براساس فراخوان  انجام شده تعدادی از کافی نت های عضو سازمان نصر و اتحادیه صنف رایانه در محل اداره کل امور مالیاتی مستقر گردیدند تا ارائه خدمات به مردم تسهیل شود .
و اینجاست که جا دارد از دیدگاه روشن و همکاری و تعامل مدیرکل امور مالیاتی استان و همچنین از تلاش های دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای در انجام این تفاهم تشکر کرد که هم موجب سهولت در کار مودیان و کاهش مشکلات مرتبط با تنظیم و ارسال اظهار نامه ها گردیده اند. اما داستان از آنجا شروع می شود که اداره ی پست یزد به عنوان یک مدعی وارد گود شده و خواستار حضور در این طرح و در بعض موارد حذف کافی نت ها می شود .
با اندکی تفکر در این اتفاق ساده شاید بتوان به عمق بحران در سطح دیدگاه مدیران و اتاق فکر اداره کنندگان اداره ی پست پی برد .
چرا که اداره ی پست به جای تامل و تلاش برای ایجاد زیرساخت های مختلف مثل اقتصاد الکترونیکی (خرید و فروش اینترنتی) و ارائه ی خدمات نوین و تحول آفرین در جامعه به دنبال رقابت با کافی نت های بخش خصوصی زیر مجموعه یک سازمان صنفی مردم نهاد است . ( که البته شواهد گویای آنست که دفاتر پیشخوان که بعنوان ارائه دهنده خدمات بخش دولتی (و البته اداره پست)هستند نیز سالهاست چوب این نوع نگرش و رقابت کارفرما را از بزرگواران پست می خورند)
امروزه آمار ها نشان می دهد در کشورهای پرجمعیت و پیشرفته نظیر چین اداراتی نظیر پست سهم بسزایی در کاهش رفت و آمد ها و گسترش خدمات الکترونیکی و خرید و فروش اینترنتی دارند به طوری که گفته می شود در کشور چین خرید محصولات و حتی مایحتاج روزانه خانگی که توسط اینترنت صورت می گیرد در بازه ی زمانی بین نیم تا یک ساعت در محل تحویل می گردد . و این مهم که کاهش حمل و نقل ها و رفت و آمد ها و در نتیجه آن کاهش آلودگی هوا و محیط زیست را در بر دارد می تواند مرهون تلاش ها و زیر ساخت های مربوط به متولیان اداره ای نظیر اداره پست ایران باشد.
لذا پیشنهاد می گردد مدیران اداره پست یزد و ایران که در آستانه ی خصوصی سازی نیز قرار دارند با آموزش و تغییر درسطح نگرش خود و همکارانشان این ارگان را بالاتر از یک کافی نت تلقی کرده و به جای ورود به چنین کارها و رقابت با کافی نت ها به فکر ایجاد زیرساخت های مختلف و خدمات نوینی که نمونه ی آن در مثال بالا ذکر شد، باشند که علاوه بر پیشرفت و اعتلای صنایع و اقتصاد کشور از سود خوبی هم برخوردار است .