یزدفردا "دکتر احمد ابویی:جای خوشبختی است که روز ادبیات کودکان ونوجوانان با یاد مهدی اذر یزدی نامگذاری شده است زیرا به حق هیچ کس به اندازه او در زمینه داستانهای مربوط به کودکان در کشور ما سهم نداشته وپیشرو نبوده است .مجموعه چند جلدی قصه های خوب برای بچه های خوب با جلدهای رنگی هنوز نوستالژی زیبایی برای بچه های ان دوران است
مجموعه کتاب های چند جلدی او داستان هایی برگرفته ازمتون کهن ادبی فارسی بود که او با توانایی خاص خود ان را به شکل داستان هایی با متن روان وقابل فهم برای بچه ها چاپ کرده بود والحق هماورد خوبی برای مجموعه داستان های تن تن ومیلو ،زیبای خفته ،سیندرلا وسفید برفی و...محسوب می شد این که می گویم هماورد منظور مقابله ورودر رویی نیست بلکه می خواهم غنای ادبیات خود را گوشزد نمایم وگرنه در دنیای ادبیات کودکان همانقدر که اذر یزدی قابل احترام است هانس کریستین اندرسن نیز قابل احترام است .
ان موقع بچه ها مثل حالا اینقدر در زندان مدرنیته حبس نشده بودند عصر اتاری، وتی وی گیم ، پلی استیشن وایکس باکس نبود عصر موبایل واینتر نت وفیس بوک نبود عصر ماهواره وتعقیب ده ها سریال خارجی سرگرم کننده نبود تنها سرگرمی بچه ها بازی های کودکانه و کتاب بود
به هر حال این روزها کمتر بچه ای است که کتابخانه ای کوچک داشته باشد اما تا دلتان بخواهد سی دی بازی وفیلم و...دارند بچه های ما روز به روز بی سواد تر بار می ایند وفقط به خواندن کتاب های درسی خود اکتفا می کنند نظام اموزشی ما انطور که باید وشاید به مطالعه کتب غیر درسی اهمیت نمی دهد ودرس انشا وورزش کم اهمیت ترین درس های اموزشی محسوب می شوند وتحصیل در رشته های انسانی خیلی خوشایند نیست نتیجه ان می شود که تعدادزیادی دانش اموخته دانشگاهی را در حد لیسانس می بینیم که توان نوشتن یک نامه اداری حتی برای در خواست شغل را ندارند .
سرانه مطالعه کتب غیر درسی در کشور به شدت پایین است این را تیراژ کتاب های ما در همه رشته ها نشان می دهد تیراژ 2000 نسخه ای برای کشور 70 میلیونی جای تاسف دارد همه ی ما هر سال وهر سال از کتاب خواندن مهجورتر می شویم جای خواندن کتاب را در زندگی ما جعبه جادو واینترنت گرفته است هر چند که زندگی شهری وکار در شیفت های متوالی فراغتی برای مطالعه نمی گذارد ما از مدرنیته تمامی ظواهر انرا به خوبی جذب کرده ایم اما مایه تاسف است که کشورهای مهد مدرنیته هنوز بالاترین تیراژ انتشار کتاب ها را دارند
سیلی سهمگین امده است وهمه ی ما را با خود برده است وبدون انکه متوجه شویم در کمتر از چند دهه با نسلی روبرو هستیم که با کتاب خواندن قهر است . براستی چه باید کرد؟ وباز هم اموزش وفرهنگ سازی جواب این سوال تکراری است
1) فرهنگ کتابخوانی باید از خانواده شروع شود وقتی پدر خانواده خسته از کار کمتر با روزنامه وکتابی در خانواده دیده می شود چه توقعی از کودک خود داریم
2) خانواده ایرانی برای خرید سیسمونی نوزاد خود حاضرند چندین میلیون هزینه کنند اما هیچ سبدی برای خرید چند جلد کتاب موزیکال وزیبای متنوع برای کودک 3-5 سال خود در نظر نمی گیرند
3) مهدهای کودک وسپس مقطع ابتدایی به عنوان سر حلقه اولیه اموزش وفرهنگ سازی از تاثیر گذار ترین مراحل می باشند
4) تغییر نگرش به دروس ادبیات وحتی نحوه تدریس وامتحان ان در مقاطع راهنمایی ومتوسطه وحتی دانشگاه از نکات قابل توجه دیگر می باشد .
5) حمایت از صاحبان نشر بخصوص کتاب های کودکان کلیدی ترین نکته است کودکان امروز کودکان عصر اینتر نت وماهواره هستند وقهرمان انان بن تن وانگری برد و... می باشند جذابیت چاپ کتابهای کودکان وتنوع موضوعات ان باید در حد واندازه جذابیت های دیگر عصر مدرنیته باشد
6) در طی سالهای گذشته نمایشگاههای متعدد کتاب در شهر یزد دیده شد که قابل تقدیر است اما ای کاش تنها به فکر برگزاری ان نباشیم کمی هم به فکر تنوع و کیفیت اثار ان باشیم
7) تبلیغ تازه های نشروپر فروشترین ها در رسانه ملی (مثل برنامه رادیو7) ویا در جراید ( مثل روزنامه اعتماد )
8) نشر وپخش کتابهای جیبی ارزانقیمت در جاهای پر رفت وامد که مدت زمان انتظار دارد (مترو ،پایانه و...)