زمان : 08 Tir 1392 - 02:17
شناسه : 73096
بازدید : 10071
كسانی كه رای نداده‌اند قطعاً جهنمی هستند؟!(3نظر) كسانی كه رای نداده‌اند قطعاً جهنمی هستند؟!(3نظر) زضا سلطان زاده مدیرمسئول آیینه یزذ

كسانی كه رای نداده‌اند قطعاً جهنمی هستند؟!

زضا سلطان زاده مدیرمسئول آیینه یزذ
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مواقع مختلف پیرامون شركت مردم در انتخابات تذكراتی می‌دادند و از جمله توصیه می‌نمودند:
«مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد و یا گروه و دسته‌ای حق تحمیل فرد یا افرادی را به مردم ندارند. جامعه اسلامی ایران، كه با درایت و رشد سیاسی خودجمهوری اسلامی و ارزش‌های والای آن و حاكمیت قوانین خدا را پذیرفته‌اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده اند، مسلم قدرت تشخیص و انتخاب كاندیدای اصلح را دارند...»1
در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم عده‌ای از مراجع، علما، ائمه جمعه، فعالان سیاسی، گروهها، انجمن‌ها و ‌احزاب خواستار حضور مردم در پای صندق‌های رای وانتخاب فرد اصلح ‌شدند.
«آیت ا... مكارم شیرازی، از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائاتی پیرامون انتخابات گفت: حتی الامكان رای سفید ندهید: سعی كنید یكی از كاندیداها را با سوال از دیگران كه اصلح است انتخاب كنید. البته كاندیداها سلمان فارسی و امثال ایشان نیستند ولی سبك و سنگین كنید فردی كه اصلح است را انتخاب كنید، ولی اگر واقعا نتوانستید انتخاب كنید در انتخابات شركت كنید ولو اینكه رای سفید بدهید.»2
مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید:
«عدم شركت در انتخابات یك ضرر قطعی است اما شركت در انتخابات یك ضرر محتمل است و آن ضرر احتمالی این است كه رای به صندوق ریخته شده آن مقصود مورد نظر را محقق نكند كه عقل حكم می‌كند انسان ضرر محتمل را انتخاب كند تا ضرر قطعی را. »3
آیت ا... احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس در خطبه‌های نماز جمعه 17/ 3/ 92 به گونه‌ای دیگر اظهارنظر می‌كند و می‌گوید: یك هفته دیگر قرار است دین حضرت محمد(ص) را به یكی دیگر از این افراد بسپاریم دین حضرت محمد(ص) را به چه كسی می‌خواهید بسپارید؟ به یك فردی كه این دین را ادامه دهد و یا به یك فردی كه به دنبال مطرب و مطرب بازی باشد؟ آیت ا... علم الهدی خطاب به نمازگزاران و همه مردم اظهار كرد: نمازگزاران، مومنینی كه در روز جمعه سفره حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را به هر سفره‌ای ترجیح دادند می‌خواهند اسلام پیغمبر را به چه كسی بسپارند؟ وی با تاكید بر اینكه هر كسی در انتخابات شركت نكند به جهنم رفتنش قطعی است، گفت: اول باید احساس مسئولیت كرده و در انتخابات شركت كنید و بعد هم سنجیده و براساس معیارهای اسلام و پیغمبر(ص) به كسی رای دهید كه خدای نكرده انقلاب به دست نا اهلش نیفتد.»4
بعد از شنیدن و خواندن اظهارات شگفت انگیز امام جمعه مشهد مقدس سئوالاتی در ذهن شنوندگان و خوانندگان خطور می‌كند و از گوینده آن می‌پرسند! كاندیداهایی كه صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار می‌گیرد مگر آحاد مردم ایران نمی‌توانند به هر یك از آنان كه تمایل داشته باشند رای بدهند؟ بنابراین بحث مطرب و مطرب بازی مطرح نیست. بدیهی است احراز صلاحیت شدگان در ردیف نااهلان قرار ندارند. اما این كه در آینده و فردا چه خواهد شد و هر منتخبی چه مسیری را انتخاب خواهد كرد؟ هر كس مسئول اعمال خود می‌باشد. افراد اعم از عالم و فقیه و دولتمرد و نماینده مجلس و غیره در معرض خطا و اشتباه هستند و شركت‌كنندگان در انتخابات به صرف رای دادن در تخلفات بعدی هر كاندیدای مورد تایید قرار گرفته شریك نیستند. چون شورای نگهبان و مراجع قانونی صلاحیت آنان را بررسی و به جامعه معرفی نموده‌اند. مسئولان ذی ربط و دلسوزان و علاقه‌مندان به این مرز و بوم باید به مردم یادآوری كنند انتخاب بین صالح و اصلح، خوب و خوبتر، توانا و تواناتر مطرح است و به هیچ وجه انتخاب مومن و مطرب یا حافظ و بر باد دهنده كشور نیست.
اگر هر یك از حدود چهارده میلیون نفری كه واجد شرایط رای دادن بوده و در انتخابات شركت نكرده‌اند و «علم‌الهدی» آنها را به طور قطع جهنمی می‌داند بگویند: خوب! ما كه جهنمی هستیم. آیا هر یك از دولتمردان و مدیران كه در دوران مسئولیتشان خدای ناكرده وظایف خود را در برابر ملت به نحو احسن انجام نداده‌اند آیا قطعاً جهنمی نخواهند بود؟
برابر با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در این 34 سال مجریان و مسئولان در قوای سه گانه هر یك به سهم خود موظف بودند: هر گونه استبداد و خودكامگی و انحصارطلبی را از بین برده و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون را تامین كنند و در مسیر مشاركت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امكانات عادلانه برای همه درتمام زمینه‌های مادی و معنوی و پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسكن و كار و بهداشت و تعمیم بیمه و تأمین حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون گام برداشته باشند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی كشور آزادی‌های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب كند...» 5
آیا مسئولان امر در قوای مقننه، قضاییه و مجریه در طی سه دهه اخیر با انجام وظیفه قانونی در از بین بردن مشكلات آن گونه كه سزاوار و شایسته است موفق بوده‌اند؟
بریده و شكسته باد زبان و دست و قلمی كه بخواهد در گفتار و نوشتار، حكومت مولای متقیان حضرت علی (ع) را با دیگر حكومتها بعد از ظهور اسلام تاكنون مقایسه كند. اما باید اذعان كرد وظیفه حاكمان و دولتمردان این است كه به دستورات حضرت علی(ع) عنایت و توجه داشته باشند و در حد توان و امكانات بدان‌ها عمل كنند.
آن حضرت می‌فرماید:
«در میان حقوق الهی، بزرگترین حق، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبراست، حق واجبی كه خدای سبحان بر هر دو گروه لازم شمرد، و آن را عامل پایداری پیوند ملت و رهبر، و عزت دین قرار داد. پس رعیت اصلاح نمی‌شود جز آن كه زمامداران اصلاح گردند و زمامداران اصلاح نمی‌شوند، جز با درستكاری رعیت... و آنگاه كه مردم حق رهبری را اداء كنند، و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه عزت یابد، و راه‌های دین پدیدار و نشانه‌های عدالت برقرار، و سنت پیامبر(ص) پایدار گردد. پس، روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حكومت امیدوار و دشمن در آرزوهایش مایوس می‌گردد.»6
«آگاه باشید حق شما برمن این است كه جز اسرار جنگی هیچ رازی را از شما پنهان ندارم و كاری را جز حكم شرع بدون اجازه شما انجام ندهم و در پرداخت حق شما كوتاهی نكرده و در وقت تعیین شده آن بپردازم و با همه شما به گونه‌ای مساوی رفتار كنم. پس من وقتی مسئولیت‌های یاد شده را درست انجام دادم بر خداست كه نعمت‌های خود را بر شما ارزانی دارد.»7
پرسش دیگری به عنوان نمونه مطرح است:
زمانی كه عده‌ای از مقامات سابق اعم از نماینده مجلس، ‌معاون وزیر، ‌معاون ریاست جمهوری و مدیر كل و یا حتی افراد عادی را در یك سالن به عنوان متهم نشاندند و قبل از صدور حكم با لباس زندان(دم پایی و پیراهن و زیر شلواری) به صورت دسته‌جمعی محاكمه و فیلم آن را از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش كردند آیا هیچ یك از ائمه جمعه از جمله امام جمعه مشهدمقدس نسبت به نحوه این كار اعتراض نمودند؟ و در یك كلام آیا جهنم برای كسانی است كه هنگام انتخاب رییس جمهور در رای دادن شركت نكنند و بقیه بخواست پروردگار، جایگاهشان در بهشت برین خواهد بود؟ تعالیم عالیه و حیات بخش اسلام به ما آموخته است هیچ عالم و فقیهی در اسلام نمی‌تواند بر بهشتی و جهنمی بودن افراد حكم كند؟
«قضاوت قطعی نسبت به بهشتی یا جهنمی بودن افراد در دنیا كار درستی نیست. شهید مطهری در این زمینه كلامی دارد كه فرموده است: «حساب اشخاص در دست خدا است. هیچ كس حق ندارد درباره كسی به طور قاطع اظهار نظر كند كه اهل بهشت است یا دوزخ. اگر از ما بپرسند: آیا شیخ مرتضی انصاری با آن زهد، تقوا، ‌ایمان و عمل شناخته شده‌اش، ‌حتماً اهل بهشت است یا نه؟ پاسخ ما این است كه آن اندازه كه ما از آن اطلاع داریم او اهل خیر و نیكی است اما اینكه صد درصد بگوییم اهل بهشت است در اختیار ما نیست. خدا است كه بر همه ضمایر اشخاص مطلع است و تمام اسرار و خفایای نفوس را می‌داند و حساب خلایق نیز با او است.» 8
جایگاه نماز جمعه آنهم در شهرهایی مثل تهران و مشهد و دیگر شهرهای بزرگ مورد عنایت و توجه بیشتر است و هر جمله‌ای كه از سوی خطیب نماز آدینه ادا شود در دنیا مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و گاه تفسیرهای متفاوت هم از آن می‌شود.

پی نوشت‌ها:
1- «صحیفه امام»، جلد 21، صفحه 10
2- روزنامه اعتماد، 20/3/92
3- خبرگزاری‌ها و روزنامه ها
4- خبرگزاری مهر، 17/3/92
5- اصول متعدد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ازجمله اصل 3 و 9 و 29 و 31
6- «نهج البلاغه»، ترجمه محمد دشتی(ره)، خطبه 216، صفحه 315
7-همان، نامه 50، صفحه 401
8- «عدل الهی»، علامه شهید مطهری، صفحه 248