زمان : 06 Shahrivar 1386 - 02:31
شناسه : 7276
بازدید : 2643
تجربه موفق و جشن آقا امام زمان(عج)توسط صندوق فاميلي متوسلين به حضرت ولي عصر (عج)سبز دشتيهاي مقيم يزد تجربه موفق و جشن آقا امام زمان(عج)توسط صندوق فاميلي متوسلين به حضرت ولي عصر (عج)سبز دشتيهاي مقيم يزد

يك تجربه موفق و جشن آقا امام زمان(عج)توسط صندوق فاميلي متوسلين به حضرت ولي عصر (عج)سبز دشتيهاي مقيم يزد از زبان خبر نگار افتخاري احمد رحيمي 

در گشت و گذارمان در شهر يزد متوجه برگزاري مراسم جسن نيمه شعبان توسط يك هيئت مذهبي شديم .البته ويژگي اين مراسم ما را به خود جذب نمود .

آنگونه كه شنيديم اين هيئت  فاميلي متشكل از  سبزدشتي هاي مقيم يزد مي باشد.

سئوال نموديم سبزدشت كجاي استان يزد است؟ توضيح داده شد : سبز دشت سردترين نقطه استان يزد تابع بافق گرمترين نقطه استان يزد است كه چندين سال است از استان كرمان پهناور جداشده و به بافق يزد ملحق شده است .

به محل برگزاري مراسم نيمه شعبان اين فاميل رفتيم و همه را در حال جنب و جوش يافتيم با گرمي پذيرايمان شدند به سئوالات ما اينگونه پاسخ دادند

در اولين نگاه مردي حدودا شصت ساله البته خيلي آشنا نگاهمان را جذب خود نمود بله او استاد حاج علي حسيني تنها استاد كار كاشي معرق استان بود كه فيلم هاي مستند كار او را در شبكه هاي مختلف تلويزيوني ديده بوديم .

جالبتر شد زماني كه فهميديم بزرگتر و مسئول اين هيئت خود استاد حسيني مي باشد

از او سئول نموديم حاجي اقا اين مراسم در چه جهتي برگزار مي شود "

او در جواب گفت :اين مراسم جشن نيمه شعبان، اولا به خاطر ابراز خوشنودي از ميلاد آقا و مولايمان، امام عصر و زمانمان(عج) است .و ثانيا  جهت سپلسگزاري از افراد خيري است، كه با سرمايه هاي اندك خود،  باعث شده اند ،بتوانيم در سال به 600 نفر  وام قرض الحسنه پرداخت نمائيم  و اين سنت پسنديده جد مولايمان(عج) را زنده نگه داريم

گفتيم وام ، مي شود بيشتر توضيح دهيد ؟

استاد علي حسيني چواب داد:  بله  صندوق فاميلي متوسلين به حضرت ولي عصر (عج) ،ما  حصل  يك جلسه قران به نام هيئت متوسلين به حضرت ولي عصر(عج) است .
كه خدا رحمت كند، شادروان ماشالله جلالي ازكه از اقوام ، و دوستان ما ،از تهران به يزد آمدند ،سبز دشتي هاي مقيم يزد  را دور هم جمع كردند، و از فاميل خواستند كه همه با هم همت كنيم ،و يك جلسه مذهبي فاميلي داشته باشيم .اين جلسه اولين هيئت مذهبي  سبزدشتيهاي مقيم شهر يزد بود.

وي در ادمه افزود : هيئت متوسلين به حضرت ولي عصر (عج) در سال  1352 با رويكرد قرائت قران كريم تشكيل شد و شادروان حجت الاسلام علي مستعاني در اين راه ما را ياري داد .و بعد از 5 سال، در سال 1357 باز به همت و پيشنهاد شادروان "ماشالله جلالي"  براي حل مشكلات فاميل ،( با توجه به وضعيت  مردم در آن زمان، وعدم توان گرفتن وام از بانكها و يا صندوقهاي قرض الحسنه  )صندوق قرض الحسنه اي را تشكيل داديم .و  در اولين مرحله پيشنهاد شد كه يك مبلغي به عنوان هديه جمع آوري شود ، مبلغ سه هزار تومان جمع شد، و مبلغ دو هزار تومان هم حق عضويت به حساب صندوق آمد،كه جمعا پنج هزار تومان شد . اولين وام هم به يكي از كارمندان اداره سرجنگلداري يزد، كه تصادف نموده بود ،و بايستي 5 هزار تومان ديه بپردازد داده شد ،كه طي ده ماه باز پرداخت شود . و در ادامه كار دفترچه هائي چاپ نموديم و كم كم فاميل با باز نمودن دفترچه هاي عضويت براي خود و فرزندانشان، با سپرده هاي اندك خود به عضويت صندوق در امدند. و با توجه به درخواست فاميل و با رعايت اولويت نياز متقاضيان مبلغ ده هزار تومان وام پرداخت شد .و در سالهاي ابتدائي 2 درصد كارمزد دريافت مي شد، كه به حساب سرمايه خود صندوق اضافه مي شد ،و از حدود ده سال قبل كارمزد سه درصد شد ،كه 1درصد براي خريد جوائز بود.و از محسنات ديگركار اين بوده كه اداره كنندگان صندوق بدون دريافت دستمزد كار نموده اند و تا بحال يك ريال هم به عنوان دستمزد به هيچ شخص حقيقي يا حقوقي پرداخت نشده است .و گفتني است كه كليه كارهاي صندوق اعم از حسابداري، پرداخت وام و دريافت اقساط توسط اقاي حسين حسيني (دبير آموزش و پرورش) و همسر ايشان خانم آبافت ( پرستار بيمارستانهاي يزد )و فرزندانشان سمانه و مسعود حسيني در كل مدت 29 سال انجام شده است و به نوعي خود را وقف اين كار خير نموده اند .و جالب تر اينكه صندوق هنوز هزينه اي بابت لوازم التحرير و تلفن و غيره نداشته است . و در مورد كمك به مسائل اجتماعي و حوادث جامعه نيز بي تفاوت نبوده و در مناسبتهاي مختلف كمك هاي اعضاءجمع آوري شده  است.

اين تجربه موفق  هيئت متوسلين به حضرت ولي عصر (عج)،در روستاهاي سبز دشت نيز به صورت مجزا انجام شده و افرادي كه اصالتا اهل همان روستا باشند عضوشده ومشكلات همديگر را حل مي نمايند .

يكي از افراد موثر در اين تجربه موفق حاج حسين حسيني دبير آموزش و پرورش يزد است حدودا پنجاه ساله كه خود و خانواده اش در طول اين 28 سال تمامي مراحل اداره كار را به عهده داشته اند

وي در ادامه توضيحات استاد علي حسيني گفت  :كليه اعضائ صندوق تا اين ساعت 850 نفر و  سرمايه فعلي صندوق 65 ميليون تومان  است .  سه در صد كارمزد كه 1درصد آن صرف خريد جوائز مي شود ،وامسال حدود 2ميليون و نهصد هزار تومان كارمزد صندوق بوده و مبلغ 950 هزار تومان براي خريد جوائز در نظر گرفته شده است .و دو درصد مابقي به سرمايه صندوق اضافه مي شود، كه در مجموع فعاليت 28 ساله صندوق حدود مبلغ ده ميليون تومان ذخيره خود صندوق شده است . كار ديگري كه براي پس انداز اعضاء نموده ايم در قبال هر نوبت وام مبلغ هزار تومان به حساب موجودي افراد افزوده مي شود و از مبلغ كار مزد دريافتي در جهت تامين اقساط افراد نيازمند فاميل نيز هزينه شده است و از ديگر خدمات ارائه شده به اعضاء وام ازدواج خارج از نوبت و باز پرداخت وام ازدواج هم 20 ماهه يعني دوبرابر زمان معمول وامها بوده است .



وي در مورد تعداد وامهاي پرداختي در ماه گفت:در ماه تقريبا چهل تا پنجاه وام با سقف سيصد هزار تومان پرداخت مي شود و هر خانواده به تعداد اعضاء مي تواند درخواست وام نمايد كه كه معمولا بالاي يك ميليون تومان وام به هر خانواده در هر نوبت كه در خواست نمايند پرداخت مي شود و بعضا خانواده هاي پرجمعيت تا بالاي دو ميليون تومان هم وام دريافت نموده اند و محدوديتي در تعداد متقاضيان يك خانواده وجود ندارد .
و در سال حدود 360ميليون تومان گردش مالي صندوق مي باشد، و حدود ششصد وام، سيصد هزار توماني، در سال گذشته به متقاضيان پرداخت شده است . مسن ترين عضو صندوق اقاي اكبر ابافت 95 ساله است كه مبلغ سه ميليون تومان موجودي حسابش مي باشد و جوانترين عضو صندوق فرزندي است كه چندي پيش متولد شده  است و هر خانواده براي فرزند شير خوار خود نيز يك حساب در صندوق باز مي نمايد و اين كار را نوعي بيمه براي فرزند خود مي دانند .و بالاترين موجودي اعضاء چهارميليون و كمترين موجودي دويست تومان مي باشد .

و از نكات قابل تامل در اين صندوق اين است،  افراد عضوي كه متوفي مي شوند، ورثه به هيچ عنوان موجودي فرد متوفي را برداشت نمي نمايند، و براي باقيات الصالحات متوفي خود مي گذارند .و حركات ديگر اين فاميل اين است پس انداز هاي كوتاه مدت خود را نيز در اين صندوق مي گذارند و بر اين اعتقادند كه حتي اگر يك ماه هم بشود در ثواب قرض الحسنه شريك هستند

در ادمه حاجيه خانم صديقه آبافت كه كارمند بهداري استان يزد ويكي از فعالان صندوق فاميلي متوسلين به حضرت ولي  عصر (عج)مي باشد :در مورد نحوه پرداخت وام اينگونه مي گويد :متقاضي ،درخواست وام خود را تلفني به مسئول صندوق اعلام، و مسئول صندوق در صورت موافقت، به ما اطلاع ، و در همانزمان اگر موجودي باشد چك صادر، و با تلفن به متقاضي اعلام مي شود ،و اگر درخواست در اخر ماه باشد در كمتر از چند روز پول به متقاضي پرداخت مي شود .


وي در مورد نحوه بازپرداخت وام ها گفت :افراد وام گيرنده ،در صورت تمايل چك، به تاريخ هاي سر رسيد وام به صندوق مي دهند و در صورت نداشتن چك در موعد مقرر خود اقساط را به يكي از مسئولين صندوق پرداخت مي نمايند .


و در ادامه اقاي حاج حسين حسيني بازنشسته آموزش و پرورش استان يزد ،يكي از اعضاء اداره كننده و مسئول برگزاري مراسم هاي اين صندوق گفت :سابقه برگزاري مراسم نيمه شعبان صندوق متوسلين به حضرت ولي عصر (عج) برمي گردد به 28 سال قبل كه تصميم گرفته شد، براي تشويق و تشكر از كساني كه در اين امر خير سهيم هستند، و سرمايه هاي اندك خود را براي استفاده ديگران، در اختيار صندوق قرار داده اند، مراسمي برگزار، و در اين مراسم ضمن تشكر از تمامي اعضاء، و همچنين موارد اساسنامه صندوق به شور گذاشته شود ،و در سالهاي ابتدائي با توجه به نبود سرمايه در صندوق، هزينه مراسم، و همچنين جوائز ،تماما به صورت نذورات افراد جمع اوري و هزينه مي شد ،و به حمدالله چند سالي است، كه با توجه به پيشنهاد اعضاء، از هر وام پرداختي مبلغ يك درصد، براي مراسم جشن اقا امام زمان (عج)در نظر گرفته مي شود و جوائزي خريداري و با برگزاري مراسم قرعه كشي به افراد داده مي شود .



وي در ادامه افزود :اصل مراسم ابراز ارادت به اقا  بوده ،و در اين مراسم به تمامي كساني كه مهدي و يا مهديه باشند هديه اي داده مي شود .
وي در مورد محل برگزاري مراسم گفت :مراسم با درخواست يكي از اعضاء ،در منزل همان عضو برگزار مي شود. و تمام هزينه پذيرائي به عهده همان فرد بوده ،و خوشبختانه استقبال خوبي هم شده ،به طوريكه تا سال 1391 نوبت داده شده، و با توجه به كثرت داوطلبين قرار براين شد، كه سال 1391 مجددا ثبت نام نمائيم و به صورت قرعه كشي براي ده سال بعد نوبت بدهيم.


وي در مورد نوع جوايز به خبر نگار يزدفردا گفت :معمولا ارزش معنوي اين جوائز براي برندگان بيشتر از ارزش مادي آنست ،به همين دليل سعي بر اين بوده كه از قيمت جوائز كاسته شده و به تعداد اضافه شود و به حدود 300 نفر از اعضاء جوائز تعلق مي گيرد و از لوازم خانگي تا طلاجات جوائز اين قرعه كشي را تشكيل مي دهند.

حاج حسين حسيني در پايان متذكر شد ما افتخار مي كنيم ،كه اين صندوق در بين خانواده هاي متوسط جامعه فعال مي باشد ،و موجودي اين صندوق از سرمايه هاي افرادي است، كه به طور مثال كل دارائي او يك ميليون تومان است و ان هم در صندوق سپرده شده، كه حلال مشكلات مردم باشد. و ارزش معنوي اين ايثار را نمي توان با هيچ چيز مقايسه نمود. يا پيره زني كه تمامي ثروتش در اين دنيا 500 هزار تومان بوده و آن را در نزد اين صندوق فاميلي گذاشته كه در ثواب قرض الحسنه آن سهيم باشد .

 

 

 پايان

يزدفردا