زمان : 15 Azar 1384 - 07:41
شناسه : 725
بازدید : 1294
ليست سياه ترور ليست سياه ترور
سرپرست دادسراي جنايي ، روز گذشته در گفتگوي اختصاصي با «جام جم» از جزييات فرار و دستگيري فرد مظنون به ترور قاضي مقدس و کشف ليست سياه ترور خبر داد.
فخرالدين جعفرزاده با اشاره به اين خبر گفت : پس از ترور ناجوانمردانه قاضي مقدس ، فرضيه هاي متفاوتي در دستور کار تيمهاي عملياتي و تحقيقاتي وزارت اطلاعات و پليس آگاهي تهران قرار گرفت و متوجه شديم با توجه به محکوميت علي اشرف پروانه ، يکي از سارقان مسلح توسط قاضي مقدس ، وي بارها در زندان عنوان کرده بود در اولين فرصت از قاضي مقدس و افسران پرونده انتقام خواهد گرفت.
جعفرزاده افزود: علي اشرف پيش از اين نيز علاوه بر سرقتهاي مسلحانه به اتهام قتل 2دانش آموز در سال 73 دستگير و چون موضوع قتل غيرعمد تشخيص داده شد ، با پرداخت ديه از زندان آزاد شد. متهم در اين پرونده عنوان کرده بود، اين 2 دانش آموز خود را از خودروي در حال حرکت بيرون انداخته بودند.
اولين فرار
قاضي جعفرزاده در ادامه گفت : متهم داراي سوابق متعدد کيفري است و در سال 79 هنگامي که با يک قبضه مسلسل دستي يوزي مي خواست به يک خانه ويلايي در شمال تهران دستبرد بزند، دستگير و در شعبه 506 الهيه به 13.5 سال زندان محکوم شد و پس از مدتي در زندان اوين به افسر پرونده خود گفت حاضر است مخفيگاه همدستانش را به ماموران نشان دهد. او از ماموران خواست وي را به ميدان هروي منتقل کنند و در اين محل چند تن از همدستان متهم با حمله مسلحانه به ماموران و مجروح کردن آنها ، وي را فراري دادند. او پس از مدتي بار ديگر دستگير و به زندان رجايي شهر منتقل شد که در اين محل نقشه فرار خود را با همدستي 2 نفر از زندانيان طراحي و با حفر تونلي با طول 25 متر ، 24 خرداد ماه از زندان فرار کردند.
آخرين وضعيت
سرپرست دادسراي جنايي افزود: صبح امروز (يکشنبه) تحقيق از متهم در بيمارستان آغاز شد و با توجه به اين که وي هنگام درگيري از ناحيه پا ، هدف اصابت 4 گلوله قرار گرفته است ، تحت عمل جراحي قرار گرفت.
جعفرزاده افزود: متهم در تحقيقات با انکار ترور قاضي مقدس گفت : من در زندان خبر ترور قاضي مقدس را در روزنامه خواندم ، در حالي که دروغ مي گويد زيرا متهم و همدستانش 24 خرداد از زندان متواري شده اند و قاضي مقدس يازدهم مرداد ماه 48 روز بعد از فرار متهمان به شهادت رسيده است.
چهره ضارب
جعفرزاده در ادامه گفت : تصاوير چهره نگاري شده از سوي شاهدان ترور ، شباهت فراواني به علي اشرف و يک مظنون ديگر که هم اکنون در بازداشت به سر مي برد دارد و در اين خصوص پس از بهبود متهم ، شاهداني که از نزديک ضارب را در صحنه ترور مشاهده کرده اند ، در پليس آگاهي وي را شناسايي خواهند کرد.
ليست سياه
سرپرست دادسراي جنايي در ادامه گفت : متهم به دليل سوابق متعدد کيفري ، از پاسخهاي صريح خودداري مي کند ؛ اما در اولين مرحله تحقيقات اعتراف کرد ، در زندان منتظر فرصتي براي فرار بودم و ليست سياهي تهيه شده بود تا کساني که در دستگيري و مجازات من نقش داشتند ، ترور شوند. متهم در ادامه با اشاره به حفر تونل گفت : اين که گفته مي شود مدت زمان حفر تونل 2 سال بوده است ، واقعيت ندارد حفر اين تونل با استفاده از پيچ گوشتي 6ماه طول کشيد و خاک تونل درون چاهي که در محوطه زندان قرار داشت ، تخليه مي شد. متهم گفت : اين تونل 25متر بود ؛ زيرا نقشه دقيقي از فرار طراحي شده بود و ما توانستيم از اتاق ملاقات که انتهاي تونل بود، فرار کنيم.
در جستجوي 2 متهم فراري
جعفرزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر 2 همدست متهم فراري هستند و تلاش براي دستگيري آنها ادامه دارد. وي افزود: يکي از دلايل مهم تاخير در پرونده ترور ، وجود گزارش هاي مختلف بود که هر کدام از آنها نياز به بررسي داشت ؛ به طوري که در مراحل مختلف 10 نفر مظنون بازداشت شدند که در اين ارتباط مي توان به دستگيري افرادي اشاره کرد که گزارش هاي کذب ارائه کرده بودند. جعفرزاده تصريح کرد: اين پرونده با جديت تمام در حال پيگيري است و در چند روز آينده پس از انتقال متهم به پليس آگاهي ، نقش وي در ترور قاضي مقدس مشخص خواهد شد.