زمان : 02 Shahrivar 1386 - 13:29
شناسه : 7217
بازدید : 3913
در دادگاه آذر نگار .شاکی خصوصی مجبور به رضایت شد و مشکیان باز هم نیامد ؟؟؟ در دادگاه آذر نگار .شاکی خصوصی مجبور به رضایت شد و مشکیان باز هم نیامد ؟؟؟

در دادگاه آذر نگار .شاکی خصوصی مجبور به رضایت شد و مشکیان باز هم نیامد ؟؟؟
دادگاه جواد آذر نگار مدیر مسئول بشارت نو برگزار شد . ابتدا متن کیفر خواست به شرح ذیل توسط آقای شمس نماینده دادستان قرائت شد :افتراء و تشویش اذهان عمومی به دلیل چاپ مطلبی ( شرح قتل مرحوم علی وجدانی ) در شماره نیمه اول تیرماه ۱۳۸۵ که پس از چاپ اولیای دم از خانم درخش نویسنده مطلب و همچنین مدیر مسئول شکایت کرده بودند به دلیل اینکه قبل از قطعیت حکم < نشریه اقدام به چاپ آن نموده است لذا به عنوان مفتری تحت تعقیب قرار گیرد طبق ماده ۱۸۸ قانون مجازات اسلامی .

در ادامه چون طبق قانون باید دادگاه با حضور سه قاضی و هیئت منصفه برگزار شود لذا جواد آذر نگار چون دو قاضی بیشتر حضور نداشتند و نفر سوم که آقای حیدری ریاست دادگستری کل استان یزد به دلیل ملاقات عمومی غیبت داشت اعتراض کرد که توسط قاضی قاسمی به آقای حیدری اطلاع داده شد و ایشان ساعت ده و ۵۵ دقیقه به جلسه دادگاه آمد . و چون جلسه سوم دادگاه بود لذا با حضور هر تعداد هیئت منصفه جلسه تشکیل شد و از اعضای هیئت منصفه آقایان ناصر - اعتمادی - غلامرضا محمدی - مشاهیری - خوانین زاده - انصاری فر حضور داشتند .

در ادامه جواد آذر نگار گفت : در باب نشر اکاذیب که نماینده دادستان فرمودند باید بگویم که در مطلب چاپ شده در نشریه اسامی عوض شده و همچنین طبق گزارش بازپرس پرونده که در پرونده است مطالب منتشر شده با واقعیت منطبق است و هیچگونه مغایرتی نیست . در مورد ماده ۱۸۸ : چون اسامی تغییر کرده و همچنین وظیفه روزنامه نگاری این است که جهت اطلاع و متنبه شدن و مواظبت بیشتر موارد را مطرح و منتشر کند تا مردم عبرت بگیرند همچنان که در شبکه خبر و صفحه حوادث روزنا مه ها مشاهده می فرمایید و همچنین همواره در نشریه اخلاق و قانون را رعایت کرده ایم و وقتی باید به مجازات مفتری محکوم شویم که دروغی را به کسی نسبت داده باشیم و یا سمت و عکس شخص مشخص باشد در حالیکه در این مطلب هیچگونه اسمی از مقتول برده نشده و اسامی هم عوض شده است . در ادامه خانم برهانی ( وکیل شجاعی که ماجرای سفره شیطانی که فردی به نام ع - ع پس از ارتباط نامشروع و دوستی با دختران دانشجو و هتک حرمت آنها < فرار می کرد را بر ملا کرد ) به عنوان وکیل خانم درخش جوابیه و دفاعیه ای را که نوشته بود تقدیم کرد .

از شکات نیز پدر مقتول و دامادش !!!!؟؟؟ حضور داشتند که پدر مقتول( بدون سواد ) در جواب قاضی قاسمی که آیا به پیگیری شکایتش تمایل دارد یا نه هرچه که دامادش میگفت را بازگو کرد . (البته شایان ذکر است که در جلسات گذشته برادر مقتول جواد آذر نگار را در بیرون دادگاه تحدید به قتل کرده بود که آذرنگار شکایتی را تنظیم و تحویل داده بود و لذا در این جلسه وی شرکت نکرده بود ) .

قاضی حیدری( ریاست کل دادگستری استان یزد ) در ادامه گفت : اینجانب از باب توصیه اخلاقی و نه قانونی خدمت طرفین عرض می کنم که این توجیهات که از طرف مدیر مسئول نشریه و وکیلشان گفته شدهر چند که ممکن است از لحاظ قانونی درست باشد ولی از لحاظ اخلاقی قابل قبول نیست و ما از لحاظ اخلاقی و طبق شرع انور اسلام موظف هستیم که بر روی چنین مواردی سرپوش گذاشته شود و نه اینکه با انعکاس و انتشار این موارد در نشریه به نوعی به حیثیت خانوادگی افراد لطمه وارد کنیم .

همچنین در خطاب به شاکی پرونده هم باید بگویم این قضیه رخ داده و تا اندازه ای هم به حیثیت خانوادگی شما لطمه وارد شده و البته روزنامه هم از شما در شماره بعد معذرت خواهی کرده است و در هر دو صورت که حکم به له یا علیه شما صادر شود < حیثیت از دست رفته را به شما بر نمی گرداند و اعتقاد من این است که با توجه به اعیاد شعبانیه و اینکه نشریه عذر خواهی کرده است لذا با مصالحه و بخشش این قضیه را فیصله دهید و چون در عفو لذتی است که در انتقام نیست لذا خارج از چهارچوب پرونده و برادرانه از شما میخواهم که سازش نامه نوشته و اعلام رضایت کنید .

در ادامه پس از پایان صحبت آقای حیدری آقایان سلطان زاده ( مدیر مسئول نشریه آیینه یزد )- محمد فاضلی (مدیر مسئول نشریه یزد امروز) - حایری زاده ( سرپرست کیهان در یزد ) - صداقت ( مدیر مسئول نشریه جام یزد )- مسعود ارکان ( مدیر مسئول روزنامه پیمان یزد ) - مسعود میرجلیلی ( خبرنگار نشریه ندای یزد ) طی مذاکره بیست دقیقه ای که با داماد شاکی داشتند خواستار اعلام رضایت شدند که وی پس از صحبت با پدر شاکی گفت هر چه نظر هیئت منصفه باشد را قبول دارم و اعلام رضایت نکرد .

در ادامه آقای ناصر عضو هیئت منصفه گفت : به نظر من با توجه به اینکه عذر خواهی بسیار محترمانه در نشریه شده و هیچکس هم از خطا مبرا نیست لذا با ید پرونده مختومه گردد .

در ادامه همه از جلسه دادگاه خارج شدند و هیئت منصفه و قضات وارد شور شدند و حکم به برائت نشریه دادند . در اینجا بود که شاکی گفت رضایت میدهیم و پس از صحبت با طرفین و اینکه آذر نگار هم از شکایتش منصرف شود . وی گفت هر چند ایشان اول اعلام رضایت نکرد و اکنون که حکم را فهمید قبول کرد از شکایتش منصرف شود ولی به فرمایش آقای حیدری و اعضاء هیئت منصفه و دوستان مطبوعاتی و امناسبت اعیاد شعبانیه . من هم از شکایت خود اعلام رضایت میکنم .

شایان ذکر است در دادگاه بعدی که شاکی آن مشکیا ن ( مسئول سابق روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در دولت خاتمی و از بستگان فامیلی آقای خاتمی !!!! ) بود باز هم به دلیل عدم حضور وی و یا نماینده قانونی وی تشکیل نشد .



در حاشیه : چند نفر از خبرنگاران نشریه بشارت نو - حجت الاسلام بهره ور -ملک ثابت مسئول حوزه هنری یزد و وکیل - هم از حاضرین جلسه بودند و خدا به آذر نگار رحم کرد چون در مذاکره با شاکی که توسط مطبوعاتی ها صورت گرفت وی گفته بود پدر شاکی تا کنون دو میلیون تومان خرج کرده است ( شاید یعنی اینکه پول میخواست ) و چون اعلام رضایت نکرد و پس از مطلع شدن از اینکه نشریه تبرئه خواهد شد اعلام رضایت کرد .

منبع "يزدخبر

يزدفردا