زمان : 28 Mordad 1386 - 21:21
شناسه : 7112
بازدید : 1763
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در آستانه فرارسيدن هفته دولت طي گفت و گويي اهم فعاليت‌هاي فرهنگي هنري اين استان را تشريح كرد مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در آستانه فرارسيدن هفته دولت طي گفت و گويي اهم فعاليت‌هاي فرهنگي هنري اين استان را تشريح كرد

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در آستانه فرارسيدن هفته دولت طي گفت و گويي اهم فعاليت‌هاي فرهنگي هنري اين استان را تشريح كرد .

به گزارش يزدفردا به نقل از يرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين "احمد عجمين" تحقيق و پژوهش را از اولويت‌هاي اصلي استان يزد در حوزه فرهنگ و هنر در دولت نهم برشمرد.

وي افزود: به عنوان اولين استان با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري بحث مهندسي فرهنگي را در سطح استان آغاز كرديم و طرح آسيب شناسي فرهنگي را تا پايان سال به اتمام خواهيم رساند.

عجمين در خصوص طرح احياي فرهنگ دارالعباده گفت : با كارگروه‌هايي كه به‌همت محققين و پژوهشگران استان تشكيل شده، كه در مدت ‪ ۳‬سال اجرايي مي‌شود و تهيه اطلس فرهنگي را نيز در راستاي بحث مهندسي فرهنگي در طي ‪ ۱۵‬سال در دستور كار قرار داديم .

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد با اشاره به زيرساخت‌هاي آماده شده براي انجام اين كارها گفت:دربهمن ماه‌سال گذشته مركز پژوهش‌هاي فرهنگي و هنري دارالعباده و ارديبهشت ماه امسال هم خانه پژوهش افتتاح شد كه در حال حاضر با تشكيل كارگروه‌ها مشغول انجام فعاليت‌هاي خود هستند.

وي درباره طرح‌هاي پژوهشي سال گذشته اين اداره كل گفت: در سال ‪۱۱ ،۸۴‬ طرح پژوهشي در سال ‪ ۱۹ ،۸۵‬طرح انجام شده به ثبت رسيده است.

عجمين همچنين برگزاري جشنواره بين‌المللي هنر مقاومت با حضور هنرجويان هنرستان‌هاي سراسر كشور، برگزاري دو نمايشگاه از آثار حجمي و گرافيكي و اجراي متعدد تئاتر توسط هنرجويان با حضور هنرمندان برجسته كشور را از جمله اقدامات مهم سال گذشته مهم اين اداره در حوزه فرهنگ و هنر ذكر كرد.

وي همچنين به برگزاري چهارمين نمايشگاه بزرگ كتاب استان با حضور ‪۶۰۰‬ ناشر اشاره كرد و فعاليت‌هاي اين اداره كل در حوزه تئاتر را نيز مورد تاكيد قرار داد و گفت: برگزاري دو نمايش به مناسبت سال پيامبر اعظم (ص) در ‪ ۲۲‬و برگزاري نخستين جشنواره استاني تئاتر ايثار با همكاري بنياد شهيد و انجمن نمايش از كارهاي قابل توجه در حوزه تئاتر بود.

وي درخصوص اقدامات سال گذشته اين اداره كل در حوزه فرهنگ ديني نيز گفت: برپايي نمايشگاه بزرگ علوم قرآني در تمامي شهرستان‌هاي استان، آغاز به كار خانه حضرت سيد الشهدا(ع) از جمله اقدامات اين اداره كل است.

وي برگزاري مراسم بزرگداشت مفاخر و شخصيت فرهنگي و قرآني در استان يزد را مطلوب ارزيابي كرد و گفت: سال گذشته اين اداره كل ‪ ۱۵‬مراسم بزرگداشت براي مفاخر و هنرمندان استان برگزار كرد كه نسبت به سال قبل آن ‪ ۳‬برابر رشد داشت.

مدير كل ارشاد استان يزد درباره ميزان توجه به برگزاري نمايشگاه كتاب استاني و شهرستاني گفت: برگزاري نمايشگاه تازه‌هاي كتاب در سطح تمامي شهرستان‌ها يكي از اقدامات قابل توجهي بود كه مخاطبان زيادي را جلب كرد.

وي خاطرنشان كرد: برگزاري نمايشگاه بزرگ كتاب استان با حضور ‪ ۶۰۰‬ناشر و برگزاري ‪ ۲۴‬نمايشگاه در سال ‪ ۳۳ ،۸۴‬نمايشگاه در سال ‪ ۸۵‬از جمله اقدامات در اين زمينه است.

عجمين در خصوص توجه كافي به كتابخانه‌هاي استان نيز گفت:‪۳‬باب كتابخانه در سال گذشته در شهرستان‌هاي استان احداث شد كه به طور متناوب به اين كتابخانه‌ها، كتاب اهدا مي‌شود به طوري كه سال گذشته حدود ‪ ۶۰‬هزار جلد كتاب به انجمن‌هاي فرهنگي و هنري و كتابخانه‌ها اهدا كرديم.

مدير كل ارشاد استان يزد، همچنين چاپ ‪ ۱۵۰‬عنوان كتاب توسط نويسندگان يزدي در تيراژ ‪ ۴۵۰‬هزار نسخه، برگزاري مراسم تجليل از خادمان عرصه كتاب و برگزاري نمايشگاه كتاب در دهه كتاب و كتابخاني در تمامي شهرستان‌ها را از ديگر اقدامات قابل توجه در اين حوزه برشمرد.

وي در پايان اقدامات قابل توجه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در دولت نهم را برپايي نمايشگاه عكس لبنان در اشك خون كه به مناسبت حمايت از مردم مظلوم لبنان و فلسطين و پيروزي حزب لبنان، برپايي نمايشگاه نوروز عاشورايي در باغ دولت آباد با همكاري انجمن‌هاي فرهنگي و هنري، برگزاري ‪ ۲۰۰‬پايگاه كلاس اوقات فراغت با ‪ ۳۰۰‬پايگاه در سطح استان برپايي ‪ ۲‬كنگره سراسري شعر، برپايي ‪ ۲‬كنگره سراسري شعر عطيه آسماني و شعركوير عنوان كرد.

يزدفردا