زمان : 23 Mordad 1386 - 11:22
شناسه : 7058
بازدید : 538
 توكلي: تغییر وزراء و معرفی افراد جدید به مجلس حق قانونی رییس جمهور است توكلي: تغییر وزراء و معرفی افراد جدید به مجلس حق قانونی رییس جمهور است
 پایگاه خبری تحلیلی "الف" منتسب به دکتر احمدی توکلی، گفتگویی با احمدی توکلی در خصوص بحران پیش آمده برای دولت نهم داشته است. متن گفتگوی الف با توکلی به این شرح است:
 نظرتان درباره تعویض غیر منتظره وزیر نفت و استعفای وزیر صنایع چیست؟
توكلی: البته چندان هم غیر منتظره نبود. تغییر وزراء و معرفی افراد جدید به مجلس حق قانونی رییس جمهور است. طبیعی است كه انتظار داشته باشیم اعمال این حق به روش مناسب صورت بگیرد. مثلاً می توان كاهش نرخ رشد ارزش افزوده صنعت را دلیل قرار داد و وزیر صنایع را عوض كرد، یا مدعی شد كه جلب سرمایه گذاری خارجی در نفت با هدف فاصله زیادی داشته و دست به تغییر وزیر نفت زد. این دلایل، اگر درست باشد، در شرایطی می تواند اسباب تحول در كابینه باشد. ولی تا آنجا كه ما اطلاع داریم مدتها بود كه تغییر برخی معاونت ها و نصب افراد خاصی در هر دو وزراتخانه درخواست می شد و آقای دكتر طهماسبی و آقای مهندس وزیری به دلیل نا مناسب بودن افراد معرفی شده، مقاومت می كردند و به نظر می رسد علت اصلی تغییر آنها هم همین بوده باشد.

 چه كسانی باید نصب می شدند كه پذیرفته نمی شد؟
توكلی: بنده قصد اسم آوردن ندارم ولی این دو وزیر پیشین را در نپذیرفتن آن افراد محق می دانم. البته قصدم دفاع از همه كارهای آنها نیست. به هر حال نمی شود كارهای بزرگی مانند قائم مقامی وزارت نفت را به كسانی سپرد كه هیچ نسبتی با وزارت نفت نداشته اند، نه از جهت تخصص و نه از حیث تجربه، یا مدیران با تجربه ای را كه در حال اتمام سخت ترین پروژه اجرایی مثل كارت هوشمند هستند، در اوج حساسیت كار عزل كرد. یا بزرگترین خودروسازی كشور را به كسی سپرد كه با صراحت نسبت به خودروی ملی اظهار بی اعتقادی و از مونتاژ كاری صرف دفاع می كند. یا كسانی كه سابقه بسیار محدود صنعتی داشته است بر سر بزرگترین سازمان صنعتی توسعه ای با 40 سال سابقه گماشت.

فكر می كنید وزیران جدید به زودی معرفی می شوند؟ چه كسانی؟
توكلی: رییس جمهور محترم تا سه ماه وقت دارد و می تواند در این مدت با سرپرست وزارتخانه های نفت و صنایع و معادن را اداره كند. آنچه گذشت، گذشت. حال رییس جمهور محترم باید وضع فعلی را به یك فرصت تبدیل كنند. این دو وزارتخانه سالانه تقریباً 100 هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی دارند. دو ركن مهم اقتصاد ملی هستند. حالا جا دارد افرادی برای جانشینی معرفی شوند كه علاوه بر خوبی قبلی ها نقاط قوت بیشتری داشته باشند كه باعث ارتقای كاركرد این دو دستگاه خطیر اقتصادی، سیاسی كشور شوند. طبیعی است كه نیروهای جدید باید بتوانند هزینه های ناشی از تغییر را جبران كنند و در عین حال موقعیت دولت را در خدمت به مردم و كشور بالا ببرند.
در این صورت فكر می كنم مجلس همراهی خواهد كرد.

شما فكر می كنید سرپرستی آقای مهندس محرابیان برای صنایع و معادن مناسب بود و این می تواند علامتی باشد؟
توكلی: بنده فكر می كنم در اوج تعقیب اجرای تبصره 13 و سیر به سمت حل یك مشكل كهنه كه از كارهای شجاعانه و قابل تقدیر دولت آقای دكتر احمدی نژاد و مجلس هفتم است، برداشتن آقای محرابیان از سر این كار مناسب نبود. تازه ایشان به آن ستاد مسلط شده بود و حالا آقای رییس جمهور برای پیگیری كارهای بسیار خطیر آن ستاد، در آستانه مهر و گشایش مدارس و دانشگاه ها باید برای آنجا هم فكر بكند. در عین آنكه در دوره گذار كوتاه هم باید فرد با تجربه تری سکاندار وزارت صنایع و معادن می شد تا علامت مثبتی برای مجلس باشد. به هر حال ما برای ارتقای وزارتخانه ها حتماً با دولت همراهی می كنیم.