زمان : 17 Mordad 1386 - 15:23
شناسه : 7007
بازدید : 1751
افزايش آمار طلاق، سن ازدواج و سالمندان در استان يزد افزايش آمار طلاق، سن ازدواج و سالمندان در استان يزد

در جلسه شوراي شهر يزد مطرح شد

افزايش آمار طلاق، سن ازدواج و سالمندان در استان
گروه خبريزدفردا - مدير كل بهزيستي استان يزد با حضور در سي ‌و ششمين جلسه شوراي شهر يزد ، از افزايش آمار طلاق، سن ازدواج، سالمندان و مسائلي پيرامون معلوليتهاي ناشي از حوادث، ازدواجهاي فاميلي و بروز آسيبهاي اجتماعي در استان يزد خبرداد.
دكتر محمدحسين رحيمي نسب با اشاره به جمعيت 90 هزار نفري سالمندان استان، اظهار داشت: نرخ سالمندي در شهر يزد به 9 درصد و در برخي از شهرستانهاي استان بالاي 10 درصد رسيده است.
وي با براز نگراني نسبت به كاهش فرهنگ احترام به سالمندان در سطح استان گفت: اين امر باعث شده خانواده‌ به راحتي سالمند را به مراكز سالمندي بسپارند به نحوي كه سه مركز شبانه‌روزي نگهداري سالمندان استان پاسخگوي حجم مراجعان نيست.
رحيمي نسب در ادامه خواستار توجه وپژه به بيمه بازنشستگي سالمندان شد و گفت: هزينه نگهداري هر سالمند ي در مراكز بهزيستي ماهيانه 300 هزار تومان مي‌باشد و بايد توجه ويژه به بيمه بازنشستگي شود.
مديركل سازمان بهزيستي استان يزد تعداد معلولين استان را با توجه به جمعيت استان حدود 40 هزار نفر عنوان كرد و گفت: در حال حاضر حدود 14 هزار نفر معلول در استان شناسايي و تحت پوشش بهزيستي قرار گرفته‌اند.


رحيمي نسب حوادث اجتماعي را يكي از نگراني‌هاي سازمان بهزيستي دانست و گفت: درصد زيادي از معلوليتها بواسطه حوادث ناشي از كار و ترافيك اتفاق مي‌افتد و تعداد بي‌شماري از كودكان و خانواده‌ها بي‌سرپرست مي‌شوند كه تبعات ناشي از آن به بهزيستي باز مي‌گردد.
وي افزود: سال گذشته 30 هزار فوت ناشي از تصادفات جاده‌اي در كشور رخ داده كه از اين تعداد 12 هزار نفر سرپرست خانوار بوده‌اند و اين جدا از عواقب ناشي از قطع‌عضو، قطع نخاع و بيماريهاي روحي و رواني است.
مديركل سازمان بهزيستي يزد پيشگيري از معلوليتها را يكي ديگر از دغدغه‌هاي اين سازمان در جلوگيري از تولد كودك معلول دانست و اظهار داشت: بسياري از خانواده ها چند فرزند معلول دارند كه به دليل انجام ندادن مشاوره زنتيك مي‌باشد و در اين زمينه مي‌بايست سطح فرهنگ عمومي و آگاهي مردم افزايش يابد.
وي همچنين از عدم اجراي طرح مناسب‌سازي محيط و اماكن عمومي در استان گله كرد و گفت: بر اساس قانون جامع حمايت از معلولين كليه اماكن عمومي، مذهبي و دولتي موظف به مناسب‌سازي محيط هستند كه هنوز بسياري از ادارات و دستگاهها تمهيدي كه انتظار ماست را انجام نداده‌اند و اين در حالي است كه ما در استان 90 هزار سالمند و 42 هزار معلول داريم.
رحيمي‌نسب با اشاره به اجراي طرح پيشگيري از تنبلي چشم در استان گفت: سال گذشته 24 هزار كودك در استان تحت پوشش قرار گرفتند كه 270 نفر آنها مبتلا به بيماريهاي چشمي بوده‌اند.
وي با بيان اينكه اين تعداد كودك جمعيت در دسترس بهزيستي در مهدها كودك و مراكز پيش دبستاني بوده‌اند گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم قريب 20 هزار نفر كودك ديگر در نقاط دور افتاده استان هستند كه نه به مهدكودك مي‌روند و نه به مراكز پيش‌دبستاني، كه از اين تعداد برآورد مي‌شود حدود 200 نفر مبتلا به بيماريهاي چشمي و يا در معرض نابينايي هستند، كه شناسايي نشده‌اند.
وي گفت: در نظر داريم در سال جديد براي شناسايي بيشتر كودكان مبتلا به تنبلي چشم از همكاري بيشتر رسانه‌ها، دانشگاه علوم پزشكي و بسيج استفاده كنيم.
مديركل سازمان بهزيستي يزد با اشاره به رشد طلاق در استان گفت: رتبه استان يزد سال 85 در كشور از 25 به 23 افزايش يافته است و از سوي ديگر سن ازدواج در استان بالا رفته است.
در اين جلسه كه اعضاي شوراي شهر يزد، معاونين سازمان بهزيستي حضور داشتند در خصوص مناسب‌سازي يكي از پاركهاي شهر ويزه معلولين، راه‌اندازي آزانس معلولين، فراهم كردن شرايط ازدواج جوانان و...مطرح شد و زهرا حيدري يكي از اعضاي شوراي شهر يزد به عنوان رابط بهزيستي با شورا معرفي شد

يزدفردا