زمان : 13 Mordad 1386 - 23:44
شناسه : 6950
بازدید : 1451
كارخانه سعادت جايگاه موزه ملي كوير خواهد شد، دو مدرسه ايرانشهر و شرف  به عنوان مدارس ماندگار شناخته شده اند كارخانه سعادت جايگاه موزه ملي كوير خواهد شد، دو مدرسه ايرانشهر و شرف به عنوان مدارس ماندگار شناخته شده اند

معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد از ايجاد يك موزه ملي كوير از بين 11 موزه ملي در سطح كشور در استان يزد خبر داد.

علي اكبر كاظمي  اظهار داشت:موزه‌ي ملي استان يزد با توجه به كويري بودن اين استان به نام موزه‌ي ملي منطقه‌ي كوير نامگذاري شده است .

وي در خصوص مكان موزه‌ خاطر نشان كرد: هم اكنون كار مطالعه‌ و مكان يابي بصورت كالبدي در حال انجام است و مكان آن را كارخانه‌ي سعادت نساجان انتخاب كرده‌اند و هيات دولت در سفر به يزد، استانداري را موظف كرده كه تملك آن را به ميراث فرهنگي واگذار كند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه پيش بيني شده است كه اعتبار لازم جهت ايجاد موزه پس از تملك بالغ بر 7 ميليارد تومان مي‌باشد، بيان داشت: موزه ملي يك مجموعه‌ي جامعي است كه در زمينه‌هاي مردم شناسي، تخصصي كه شامل سنگ و اشيا خاص است و اسناد وكتابخانه و .... مي‌باشد.

معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد همچنين گفت: مدارس ايرانشهر و شرف اردكان در استان يزد به عنوان مدارس ماندگار شناخته شده‌اند.

كاظمي افزود: براساس مصوبه‌ي جلسه ‌ي 725 شوراي عالي مدارس كشور كه در تاريخ 28 تيرماه سال 84 تشكيل شده است 4 مدارس كشور به عنوان مدراس ماندگار شناخته شده‌اند.

وي با اشاره به اينكه از بين مدارس انتخابي 2 مدرسه در استان يزد به عنوان مدارس ماندگار انتخاب شده‌اند، خاطر نشان كرد: هم اكنون مدارس در بحث نوسازي براي طرح مقاوم سازي قرارگرفته‌اند و طرح توسط سازمان نوسازي مدارس كشور اجراي خواهد شد.

كاظمي افزود: اين مدارس از لحاظ تاريخي و فرهنگي از اهميت خاصي برخوردار هستند و قدمت مدرسه ايرانشهر به دوران قاجار بر مي‌گردد و طرح اين دبيرستان از آندره معمار فرانسوي است.

وي با بيان اينكه اين دبيرستان اولين مدرسه دولتي شهر يزد و يكي از مراكز مهم فرهنگي استان يزد مي‌باشد، اذعان داشت: قوس‌هاي تخم مرغي، ‌قوس‌هاي خيزدار و كاشي‌هاي رنگي لعاب دار از ويژگيهاي خاص اين بناي تاريخ فرهنگي است.

كاظمي با اشاره به اينكه ساختمان مدرسه شرف در محله رباط قديمي شهرستان اردكان واقع شده و قدمت آن به دوران صفويه باز مي‌گردد، افزود: مصالح به كار رفته در ساخت اين دبيرستان شامل خشت‌، گل، ‌آجر و گچ است و سقف فضاها به صورت قوس هلالي ساخته شده‌اند.

معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد در پايان خاطرنشان ساخت: دبيرستان ايرانشهر به شماره ثبتي 2048 در تاريخ 4/4/77 و دبيرستان شرف به شماره ثبت 14594 در تاريخ 16/12/84 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده‌اند.

يزدفردا

1