زمان : 13 Mordad 1386 - 23:23
شناسه : 6944
بازدید : 1348
يك لپ ‌تاپ به ازاي هر كودك يك لپ ‌تاپ به ازاي هر كودك

 





گروه خبر علمي فرهنگي يزدفردا "سرانجام پنج سال پس از ارايه‌ي طرح ابتكاري يك لپ‌تاپ به ازاي هر كودك، توليد انبوه اين لپ‌تاپ‌ها آغاز مي‌شود.
فراهم‌كنندگان سخت افزاري طرح يك لپ‌تاپ به ازاي هر كودك، به توليد تمام مولفه‌هاي مورد نياز براي ساخت ميليون‌ها لپ تاپ ارزان قيمت چراغ سبز نشان دادند.

پيش از اين سازمان متولي اين طرح اعلام كرده بود كه توليد انبوه اين لپ‌تاپ‌ها نيازمند سفارش سه ميليون لپ‌تاپ است.

اولين دستگاه در اكتبر سال 2007 به دست كودكان كشورهاي در حال توسعه مي‌رسد اما هنوز تعدادي از نرم‌افزارهاي آن نوشته نشده‌اند و اين سازمان نام كشورهايي كه نخستين لپ‌تاپ‌ها را خريداري كردند،‌ اعلام نكرده است.

بر اساس  گزارش يزدفردا "  رساندن طرح لپ‌تاپ‌هاي صد دلاري مسير دشواري براي سازمان طراحان اين پروژه بوده است و زماني كه اين ايده براي اولين بار در سال 2002 مطرح شد، لپ‌تاپ‌هاي صد دلاري مورد تمسخر قرار گرفتند.

رييس اينتل آن را اسباب‌بازي صد دلاري خوانده و بيل گيتس رييس مايكروسافت طراحي آن،‌ به ويژه نبود ‌هارددرايو و صفحه كوچك آن را زير سوال برد.

منتقدان ديگر نيز اظهار مي‌كردند كه چه نيازي براي لپ‌تاپ در كشورهايي وجود دارد كه نيازهاي ضروري آن‌ها مراكز بهداشتي، آب و مراقبت‌هاي پزشكي است اما نگروپونته - طراح پروژه- همواره يك پاسخ داشته است: اين يك پروژه آموزشي است نه يك پروژه لپ‌تاپ.

اما با گذشت زمان منتقدان در عقيده‌ي خود تجديد نظر كرده‌اند از جمله اينتل كه سازنده‌ي Class mate، لپ‌تاپ رقيب اين پروژه بود،‌ اين ماه به پروژه‌ي مذكور پيوست و طراحي مبتكرانه لپ‌تاپ‌هاي XO تحسين جامعه فني را برانگيخته است.

گروه يك لپ‌تاپ به ازاي هر كودك با استفاده از يك نرم‌افزار متن باز سيستم عاملي را طراحي كرده است كه با حافظه يك گيگابايتي دستگاه سازگار است و لپ‌تاپ XO به گونه‌اي ساخته شده كه با شرايطي محيطي متفاوت تطبيق يابد.
به عنوان مثال بدنه‌ي محكم و ضد آب اين لپ‌تاپ، تا حد امكان كم مصرف است و از آن جا كه ممكن است در روستاهايي استفاده شود كه كلاس درس وجود ندارد،‌ به گونه‌اي طراحي شده كه در بيرون هم كار كنند و صفحه نمايشي دارد كه در زير نور خورشيد هم قابل خواندن است.
لپ‌تاپ XO، توسط شركت تايواني كوانت كه بزرگ‌ترين سازنده لپ‌تاپ جهان است، ساخته مي‌شود و در طراحي نهايي آن بيش از 800 قطعه از سازندگان مختلف مانند شركت تراشه‌ساز AMD كه پرازنده‌هاي كم مصرف را براي اين دستگاه عرضه مي‌كند، در كنار هم قرار مي‌گيرند.
بنا بر اعلام، دستگاه‌هاي آزمايشي كه طراحي نهايي مبتني بر آن‌ها است در كشورهاي نيجريه و برزيل عرضه شده‌اند و قيمت فعلي آن 176 دلار است، هر چند هدف نهايي فروش آن به قيمت100 دلار به دولت‌ها است.

سايت انگليسي يك لپ ‌تاپ به ازاي هر كودك


يزدفردا