زمان : 19 Ordibehesht 1392 - 00:14
شناسه : 68867
بازدید : 3567
مروری بر تست تیم هیمالیانوردی استان یزد جهت اخذ مجوز برای صعود به قله موستاق آتا مروری بر تست تیم هیمالیانوردی استان یزد جهت اخذ مجوز برای صعود به قله موستاق آتا

تیم هیمالیانوردی استان یزد جهت اخذ مجوز از شورای برون مرزی برای صعود به قله موستاق آتا 7546 متری

تاریخ تست : 12 و 13 اردیبهشت 92

محل تست : كلون بستك 4200 متر

در ادامه برنامه های تیم هیمالیانوردی یزد در سال 92 كه برنامه هایی چون دو"استخر و دوچرخه سواری  در طول هفته و بالابردن آمادگی جسمانی بود، در تاریخ 16 فروردین تست های میدانی و كوپر و آمادگی جسمانی برگزار گردید و مدارك و تست های پزشكی و آزمایشات مربوطه با حضور آقای دكتر حمیدی (پزشك فدراسیون و تیم هیمالیانوردی یزد) انجام شد. طبق برنامه فدراسیون كوهنوردی قرار بر این شد تا در تاریخ های 12 و 13 اردیبهشت با حضور ناظر فدراسیون جناب آقای ایرج معانی تست كوهنوردی جهت اخذ مجوز از شورای برون مرزی برای صعود به قله 7546 متری موستاق آتا انجام گیرد.

پس از انجام هماهنگی های لازم بعد از ظهر چهارشنبه 11 اردیبهشت از یزد به سمت تهران براه افتادیم.

افراد حاضر در این برنامه : محمود قویدل - وحید خادمی - علی فلاح تفتی - حسین جهانی - محمدعلی رضایی - علی محمد كارگر - امیرحسین ملكوتی .

شب در مرقد امام خمینی توقف كردیم و صبح پنجشنبه 12 اردیبهشت به سمت شهر تهران براه افتادیم و در میدان رسالت آقای معانی را سوار نموده و به سمت منطقه آزمون براه افتادیم. تا زمان رسیدن به منطقه نمیدانستیم كه به كجا خواهیم رفت. ساعت 12:30 دقیقه آغاز برنامه كوهنوردی و تست بود كه به سمت قله كلون بستك صعود می كردیم. وضعیت جوی ابری و خنك بود. در طول برنامه كاملا از همه لحاظ زیر نظر بودیم. هنگام رسیدن به قله به سمت سرك چال از روی خط الراس براه افتادیم و پس از مدتی كوهپیمایی و ارزیابی منطقه و وضعیت برف و یخ به قله كلون بستك بازگشتیم. به قله كه رسیدیم ظرف 10 دقیقه چادرها را برپا كردیم و جون بارندگی برف شروع شده بود به داخل چادرها رفتیم. در طول شب بارش برف ادامه داشت و هوا مه آلود بود. صبح جمعه 13 اردیبهشت با كوله كامل به سمت خط الراس سركچال براه افتادیم در حالی كه دماوند بزرگ در جلوی ما قد برافراشته بود و كم كم در ابرها فرو می رفت. پس از 2 ساعت برفكوبی در دامنه های پرشیب آنجا از لحاظ كار با كرامپون و كلنگ مورد ارزیابی قرار گرفتیم و سپس به قله 4200 متری كلون بستك برگشتیم و قرار شد بدون توقف خط الراس را ادامه دهیم تا به قله ای در انتها برسیم و برگردیم. پیمایش این مسیر ها به دلیل حجم برف و واقع بودن در ارتفاع 4000 متری سنگین بود به خصوص اینكه كوله كشی نیز داشتیم . پس از بازگشت به قله كمپ را جمع كردیم و به سمت پایین براه افتادیم. 30 درصد مسیر را كه فرود كردیم دوباره به دستور آقای معانی به برپایی چادر ها در مدت 3 دقیقه پرداختیم و دوباره قرا شد به قله كلون بستك صعود كنیم كه این مهم نیز انجام گردید. پس از بازگشت و جمع كردن كمپ به سمت پیست اسكی دیزین و مبدا حركت براه افتادیم تا اینكه در بعد از ظهر به آنجا رسیدیم و پس از استراحتی كوتاه به سمت تهران و یزد براه افتادیم.

در انتها از اقای ایرج معانی بخاطر زحماتشان تشکر میکنیم..

پی نوشت:

در تست های برون مرزی از همه لحاظ زیر ذره بین هستیم . از نظم و انظباط گرفته تا نظافت و همكاری تیمی و تجهیزات و توانایی جسمی و بدنی و قدرتی و سرعتی و فنی و ...

معرفی كلون بستك :

قله کلون بستک از جمله مرتفع ترین قلل البرز است که در قسمت شمال آبادیهای ” دربند سر” و” شمشک” قرار گرفته است. در شمال آن دره رودخانه دریوک – رودخانه ای که از ارتفاعات برج “خلنوو “سرکچال” و “هرزه کوه” سرچشمه می گیرد – و در ورای آن خط الراس بزرگ سه چال – که به سان دیواری دریوک را محاصره کرده است – قرار دارد. “کلون بستکیا به قول برخی از اهالی “خورتوئک” یعنی جایی که صبح هنگام پرتوهای طلایی خورشید برای اولین بار در توک آن جوانه می زند. از جنوب بوسیله گردنه ۳۳۰۰متری دیزین به قله ۳۷۱۹ متری دشت مانند “سی چال” و پیست دیزین و از شرق توسط خط الراس لبه مانندی به قله ۴۲۱۰ متری “سرکچال” منتهی می گردد. کلون بستک را از دو مسیر متفاوت و مشترک می توان صعود کرد: مسیر اول از دربند سر و دوم از مسیر گردنه دیزین است.شرایط آب و هوایی آن غالباً ناپایدار است و شاید باد شدیدی که معمولاً نیز از غرب و شمال غرب می وزد، ویژگی اصلی این قله به شمار می رود.

منطقه سنگی دامنه های جنوب و جنوب شرقی این قله که کاملاً در استان تهران قرار دارد، مشرف به منطقه رودبار قصران بوده و آبریز این دامنه، رودخانه جاجرود است که نهایتاً به سد لتیان رسیده و قسمتی از آب آشامیدنی تهران و آب مورد نیاز کشاورزی در دشت ورامین را تأمین می کند. همچنین دره رودخانه ولایت رود، در جهت شرق به غرب، از شمال این قله گذشته و در امتداد خط الرأس هرزه کوه ها جریان پیدا می کند و پس از رسیدن به دامنه های قله سه چال به طرف جنوب ادامه پیدا می کند و با عبور از پای یالهای شمال غربی و غربی کلون بستک، مجدداً در نزدیکی دیزین در جنوب غرب کلون بستک، به طرف غرب تغییر مسیر می دهد. در اصل ولایت رود نیز به عنوان آبریز دامنه های شمالی و غربی کلون بستک، پس از ادغام با وارنگرود و تشکیل رودخانه کرج، قسمت دیگری از آب آشامیدنی ساکنین تهران را تأمین می کند.

یالهای جنوبی، شرقی، غربی و شمال غربی اصلی ترین یالهای این کوه به شمار می روند، که این دو تای آخر در ارتفاعات بالا به یکدیگر ملحق شده و از شمال غرب به قله می رسند.

این تیم اوایل تیر امسال با کمک وتامین هزینه از طرف ریاست محترم اداره ورزش وجوانان استان یزد و استاندار محترم به این قله(کسب مدال طلای اسیا) اعزام خواهد شد.

مسیر نرمال صعود قله کلون بستک از طریق یال جنوبی می باشد که از این مسیر، قله در تمامی فصول از طریق گردنه ۳۲۸۰ متری دیزین در عرض یک روز، قابل دسترس می باشد