زمان : 09 Mordad 1386 - 23:58
شناسه : 6886
بازدید : 1312
گزارش منتشر نشده ملاقات سيد محمد خاتمي با همراهان اصلاحات يزدي  در بعد از ظهر پنج شنبه گذشته گزارش منتشر نشده ملاقات سيد محمد خاتمي با همراهان اصلاحات يزدي در بعد از ظهر پنج شنبه گذشته

خاتمي در يزد :ايران متعلق به همه ماست پايه ی اقتدار کشور، دانش و تکنولوژی است بايد همه کمک کنيم تا برنامه ها دقيق تر اجرا شود توسعه ی سياسی و اقتصادی بايد همراه با هم صورت گيرد

يزدفردا "رييس جمهورسابق کشورمان پنجشنبه شب گذشته طی سخنانی در جمع از همراهان اصلاحات كه دردفتر نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد گزد هم آمده بودند  با تاکيد بر اينکه در عرصه های اجتماعی و سياسی هيچ راهی جز استقرار مردم سالاری وجود ندارد افزود: ما افتخار می کنيم بر اساس اسلام و انقلابمان ، نظامی مردم سالار بنا کرده ايم که پايه ی آن بر دين است.

توسعه بايد متوازن باشد
-------------
به گزارش يزدفردا به نقل از  روابط عمومي بنياد باران ،حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمی در اين ديدارتاكيد كرد: برخی به اشتباه بحثی در زمينه ی تقدم توسعه ی اقتصادی يا توسعه ی سياسی مطرح می کنند، اما مگر می توان بدون توسعه ی سياسی به توسعه ی اقتصادی دست يافت و يا بدون توسعه ی اقتصادی به توسعه ی سياسی رسيد ؟ توسعه بايد متوازن باشد و توسعه ی سياسی و اقتصادی بايد همراه با هم صورت گيرد.

جايگاه کم نظيرايران، وظيفه ما را سنگين مي كند
----------------
وی به جايگاهی که ايران در تاريخ و جغرافيا دارد اشاره کرد و تاکيد کرد: اين جايگاه وظيفه ی ما را سنگين می کند و طرح اين مطلب از روی تعصب بيان نمي شود بلكه، اين جايگاه اگر نگوييم بی نظير است، کم نظير است.

رييس بنياد باران ، يکی از اهداف انقلاب اسلامی را تلاش برای ارتقای جايگاه ايران اسلامي دانست و اين پرسش را مطرح کرد که : چه کنيم تا ايران جايگاه خود را پيدا کند؟ و آيا ما در هرکجا هستيم ، چه به عنوان دولت، نظام و حاکميت و چه به عنوان بخشهای گوناگون جامعه، احزاب و ...آيا در اين جهت حرکت می کنيم ؟

وی گفت: ايران چه قبل از اسلام و چه پس از اسلام، مهد تمدن بوده و ايران و جان ايرانی ، بستر شکل گيری و بسط تمدنی به نام تمدن اسلامی شده است و نقشی که متفکران ايرانی در تمدن بشر داشته اند ، نقش بی نظيری است و جهان مديون اين تمدن است.

خاتمی با ابراز تاسف از اينکه به خاطر مسايل سياسی که اين روزها القا می شود و تمدن اسلامی را تمدن عربی می گويند اظهار داشت: آنان که تمدن اسلامی را عربی می خوانند وقتی شاهدی را از اين تمدن مثال می آورند، از ابن سينا و فارابی وخوارزمي و متفکرانی نام می برند که ايرانی بوده اند.



وقتی در عرصه ی بين المللی حضور نداشته باشيم، دنيا هم ما را فراموش می کند
----------------
رييس موسسه ی بين المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها با اشاره به اين موضوع که وقتی در عرصه ی بين المللی حضور نداشته باشيم، دنيا هم ما را فراموش می کند، افزود: ما در مهمترين منطقه ی ژئوپلتيک جهان هستيم ، تمدنها و اديان بزرگ در اينجا رشد کرده اند و ايران هم نقش بزرگی در آنها داشته است، همه قدرتهای بزرگ خواهان تسلط بر اين منطقه هستند.

معادله ی بحران - سلطه و معادله ی بحران - نفت
---------------
وی گفت: هميشه در اين منطقه دو معادله می بينيم ، معادله ی بحران – سلطه و معادله ی بحران – نفت ، جهانخواران هميشه در اين منطقه بحران ايجاد می کنند تا سلطه اشان ادامه داشته باشد و شما می بينيد که بيش از 100 سال است که در اين منطقه همواره دچار بحران هستيم.

خاتمی همچنين تاکيد کرد: آنها دروغ می گويند که خواستار دموکراسی در منطقه هستيم، امروز می بينيد مدعيان استقرار و صدور دموکراسی، با مستبدترين حکومتهای منطقه سر و کار دارند و عليه کشورهايی که می خواهند دموکراسی را تجربه کنند توطئه می کنند.

دستاوردهای دولت اصلاحات
-----------------
وی در بخش ديگری از سخنان خود گوشه ای از دستاوردهای دولت اصلاحات را برشمرد و اظهار داشت : يکی از کارهای بزرگی که در دولت من شد،تلاش براي تدوين برنامه ی چشم انداز 20 ساله ی کشور بود که پس از بررسي در مجمع تشخيص مصلحت به تاييد رهبری هم رسيد، و در حال حاضر بايد همت همگان حركت در راستای اين چشم انداز و به سوي اهداف آن باشد؛ ما بر اساس چشم انداز، بايد طی سالهاي آينده ، برترين قدرت منطقه در همه جهان باشيم، اما با شرايط کنونی آيا می توانيم ايران را به جايي برسانيم که مثلا10 سال ديگر بگوييم به اهداف برنامه رسيده ايم ؟

رييس جمهور سابق كشورمان گفت: به رغم اينکه ايران از نظر منابع و ذخاير طبيعی ، نيروی انسانی و معدل هوش، موقعيت بسيار بالايی دارد ، اما جايگاه آن در جهان متناسب با اين سرمايه نيست.

وی افزود: اگر در راستای سياستهای کلی نظام برنامه ريزی و اجرا شود می توانيم به جايگاهی درخور شانمان برسيم.

انتقال آب زاينده رود به يزد
---------------
خاتمی کمبود آب در يزد را يکی از دغدغه های خود از گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: افتخارم اين است انتقال آب زاينده رود به يزد از جمله طرحهای مهمی بود که در دوران اصلاحات به نتيجه رسيد و از افتخارات ما يزدی ها کارهايی است که در دوره ی وزارت يکی از فرزندان يزد در وزارت نيرو صورت گرفت.

پايه اقتدار کشور، دانش و تکنولوژی است
------------------
وی با برشمردن اقداماتی که در دولت اصلاحات در زمينه فناوری اطلاعات ، نانوتکنولوژی و فن آوريهاي نوين صورت گرفته است گفت: پايه ی اقتدار کشور، دانش و تکنولوژی است ، دانش و تکنولوژی به ويژه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نانوتکنولوژی ، آينده ی بشر را متحول خواهد کرد و مبنای قدرت خواهد شد.

رييس جمهور سابق کشورمان پس از برشمردن گوشه ای از فعاليتها و اقدامات دولت اصلاحات به ويژه در زمينه ی گسترش مردم سالاری و دانش و تکنولوژی و شروع به صدور خدمات فني و ايجاد حساب ذخيره ارزي ، خاطرنشان ساخت: من اينها را اصلاحات می دانم ، شايد برخی تعريف هايی هم شده که مورد قبول نباشد ولي، اصلاحات مورد نظر ما اصلاحاتی است که هم با وضع فرهنگی و دينی سازگار است و هم دربردارنده ی آزادی و حضور مردم در جامعه است و هم توسعه همه جانبه را در نظر دارد.

وی در پايان خطاب به همراهان يزدي تاکيد کرد: ايران متعلق به همه ی ماست، مسئله اين نيست که کدام دولت بر سر کار است ، بايد همه کمک کنيم تا برنامه ها دقيق تر اجرا شود.با تشكر از همكار( م -ا )

يزدفردا