زمان : 01 Mordad 1386 - 23:07
شناسه : 6763
بازدید : 1036
حسادت در زنان حسادت در زنان
حسادت در زنان

يزدفردا"آليسون فينچ (Alison Finch) موسس و نويسنده وب سايت selfesteem4women.com (اعتماد به نفس براي زنان) است كه يكي از محبوبترين وب سايتهاي مربوط به زنان در اينترنت است. شيوه منحصر به فرد برخورد او با "حسادت" و مستحكم كردن خودباوري در زنان بسيار مفرح و خواندني است. او برخلاف بسياري از افراد اين حرفه، شواهدي را جمع آوري كرده است كه با اتكا به آنها ثابت ميكند كه موفقيت در زندگي زماني ارزش دارد كه فرد در مورد "خودش" هم احساس خوبي داشته باشد.

زنان بايد بدانند : حسادت ناپسند است
اگر تا حالا حسادت وجود شما را تسخير كرده باشد - به معناي واقعي تسخير كرده باشد - به خوبي متوجه خواهيد شد كه چه ميخو اهم بگويم. در چنين زماني قلبتان محكم روي سينه ميكوبد، نفستان تنگ ميشود و گلويتان به خس خس مي افتد و احساساتتان بين خشمي لجام گسيخته و اضطرابي فلج كننده سرگردان ميشود. حسادت نه تنها ميتواند تمام اعتماد به نفستان را درست جلوي چشمانتان از بين ببرد، قادر است توانايي انجام هر كاري را از شما سلب كند.

حسادت ميتواند روابط دوستانه، عاشقانه را از ميان بردارد، خانواده ها را متلاشي كرده و زندگي حرفه اي افراد را ويران كند.

براي بسياري از زنان، حسادت تبديل به حسي براي تحليل برنده شدن است كه مانند يك بيماري شديد، از پا درشان مي آورد. آنها هنگام بروز يك "حمله حسادت" تواني براي كنترل آن ندارند.

ما در وب سايت selfesteem4women.com با بررسي بيش از 50,000 زن، به اين نتيجه رسيديم كه تقريبا نيمي از اين عده، احساسات عمده حسادت را تجربه كرده اند. پس اگر شما زن هستيد، 50% امكان دارد كه در حال حاضر دچار چنين حسي باشيد و اگر خودتان تا كنون حسادت را تجربه نكرده ايد، اما شكي نيست كه در اطرافيان خود شخص حسودي را ميشناسيد.

افزايش فزاينده حس حسادت در دنياي امروز
يكي از جالبترين جنبه هاي حسادت اين است كه در دنياي مدرن امروز، اين حس به طور فزاينده اي متداول شده است. علي رغم اينكه اين حس ميتواند تا حدي مانند يك بيماري عمل كند، اما در واقع بيماري نيست و واگير هم ندارد. پس چرا حسادت در دنياي امروز رايج تر از گذشته شده است؟

از چند دهه گذشته تا كنون، شاهد تغيير چشمگير موقعيت اجتماعي زنان ساكن در كشورهاي پيشرفته بوده ايم. ما (زنان) در حال حاضر بيش از هر زمان ديگري در تاريخ ميتوانيم بر اساس شايستگيهاي خودمان به پيشرفت و موفقيتي درخور دست يابيم. بطور خلاصه، زنان به طور كلي ميتوانند انتخابهاي بيشتري در زندگي خود داشته باشند.

زنان آزاد هستند اما بسياري قدر آنرا نمي دانند
زنان حتي در انتخابهاي عشقي خود نيز آزادانه تر رفتار ميكنند و در بسياري از موارد آنها هستند كه انتخاب ميكنند. آنها ميتوانند به دنبال حرفه خود بروند، يا بچه دار شوند يا هم بچه داشته باشند و هم كار كنند، آنها ميتوانند تصميم بگيرند.

پس چرا بسياري از زنان قدر اين آزادي تازه به دست آمده و گرامي را نميدانند؟ چرا زنان بسياري هستند كه به جاي احساس قدرت، هنوز احساس نا امني، محدوديت و ترس ميكنند؟ زيرا با به دست آوردن قدرت انتخاب، احتمال شكست هم بيشتر ميشود.

اين حقيقت ساده، داراي قدرتي جادويي است كه ميتواند شما را از چنگال شرورانه حسادت نجات دهد. اما شما براي به دست آوردن اين نيرو بايد به سختي كار كنيد، شما نميتوانيد تنها با خواندن اين كلمات احساس قدرت كنيد.

عدم توانايي در كنار آمدن با احتمال بازنده شدن و بروز حسادت
شما بايد شجاع هم باشيد. زناني كه اعتقاد دارند نميتوانند با احتمال بازنده شدن كنار بيايند، همانهايي هستند كه استعداد بسياري براي حسادت دارند. حسادت زماني به شما چنگ مي اندازد كه نگران از دست دادن چيزي كه ميدانيد با ارزش است يا چيزي كه تصور ميكنيد استحقاق داشتنش را داريد، باشيد.

هنگامي كه احساس حسادت ميكنيد چه اتفاقي مي افتد؟ احساسات شما چگونه رفتارهايتان را متاثر ميسازند؟ شما در اين حالت كمتر از هميشه دوست داشتني هستيد، بيش از هميشه خواسته هاي غير منطقي داريد، كمتر قابل اعتماديد، كمتر منطقي هستيد و در واقع كمتر از هميشه به چيزي كه "ميخواهيد باشيد" شباهت داشته و بيشتر از هميشه به چيزي كه "نميخواهيد باشيد" نزديك ميشويد.

رفتار شما در جهت عكس مقصود شما بروز ميكند و حسادت موجب ميشود كه بيش از هر زماني امكان "بازنده شدن" در نبردي كه قصد برنده شدن در آن را داريد، وجود داشته باشد.

از طرف ديگر، زناني كه احتمال بازنده شدن را همواره در نظر ميگيرن، ميتوانند با به كار بردن هرچه بهتر دستاورهايشان، با اين شكست مقابله كنند. آنها به جاي نگران شدن و ترسيدن از اينكه مبادا همسر، شغل مورد علاقه و يا دوست نزديكي را از دست بدهند، از هر لحظه بودن با فرد مورد علاقه خود يا حضور در شغل محبوبشان لذت ميبرند. اين همان طرز تفكري است كه زنان حسد ورز را از زنان غير حسود مجزا ميكند. از اين مهمتر اينكه با به دست آوردن اين شيوه تفكر، افراد جذاب و مشاغل عالي هم با شما باقي ميمانند.

گامهاي بعدي رهايي، براي زنان حسود از اين قرار است
اين حقيقت را كه شما هم انسان هستيد قبول كنيد و در كمال رضايت بپذيريد كه شما نميتوانيد از همه دنيا بخواهيد مطابق ميلتان رفتار كنند. هرچند :

• شما صاحب اين قدرت هستيد كه انتخابهاي بسياري داشته باشيد.
• شما همواره ميتوانيد بر رفتار ديگران تاثير بگذاريد. (اما نميتوانيد آنها را كنترل كنيد)
• اگر عاقلانه تصميم بگيريد و از نفوذ خود به طرزي مثبت استفاده كنيد، احتمال اينكه احساس اعتماد به نفس، امنيت و احترام به خودتان افزايش يابد، بسيار بيشتر خواهد شد.

شما به عنوان يك زن بيش از آنچه تصور ميكنيد توانايي مقابله با مسائل را داريد. اين چيزي است كه بايد هر از گاهي به خود يادآوري كنيد. اگر به يادآوري بيشتري نياز داريد، روي آينه ميز آرايشتان بنويسيد : "از عهده هر كاري بر مي آيم!"

مسئوليت كامل حسادت خود را بر عهده بگيريد، هيچ كس به غير از خودتان مسئول آن نيست. اگر ميخواهيد تنها يك جمله از اين مطلب را به خاطر بسپاريد، بهتر است اين را انتخاب كنيد :
"اگر اجازه بدهيد حسادت بر شما غلبه كند، شانس از دست دادن آنچه كه به خاطرش مبارزه ميكنيد، افزايش خواهد يافت."
يزدفردا