زمان : 01 Mordad 1386 - 22:33
شناسه : 6755
بازدید : 4128
گزارش مصور سفر دو روزه تابش به اردكان گزارش مصور سفر دو روزه تابش به اردكان
يزدفردا به نقل پايدار اردكاني "صبح پنجشنبه مورخ 28/4/1386در فرودگاه يزد به استقبال مهندس تابش رفتيم . حجه الاسلام صدوقي نيز با همان پرواز از تهران به يزد آمدند . از فرودگاه يک راست به سمت بخشداري خرانق حرکت کرديم .
از 3 روز پيش کار هماهنگي برپايي جلسه مشترکي با حضور اعضائ محترم شوراهاي اسلامي بخش خرانق ؛ روساي ادارات شبکه بهداشت؛ تربيت بدني ؛ کميته امداد امام (ره) ؛ راه و ترابري؛ بنياد مسکن؛ و مخابرات شهرستان اردکان به همراه مديران کل مخابرات استان راه و ترابري و بنياد مسکن را با همکاري بخشدار خوب خرانق - حسين اسماعيلي - انجام داده بودم .
موضوع جلسه ؛ بررسي مسائل و مشکلات بخش خرانق در ارتباط با مسئولين مدعو بود . مهندس روستايي فرماندار اردکان در مرخصي بودند . آقاي تقديري زحمت نمايندگي از طرف فرماندار را کشيده بودند و در جلسه حضور داشتند .

 
 
در بخشداري خرانق - مديران كل راه و ترابري - بنياد مسكن و مخابرات استان به همراه بخشدار خرانق - معاون فرماندار و تعدادي از اعضاء شوراها در عكس ديده مي شوند .
جلسه راس ساعت9  با خير مقدم بخشدار خرانق شروع شد . پس از آن هر يک از اعضاء شوراهاي اسلامي بخش و سرمايه گذاران منطقه به بيان مسائل و مشکلات خود پرداختند و خواستار رفع و پيگيري مشکلات از طرف نماينده خود در مجلس شوراي اسلامي بودند . 
 
 مهمترين و مبتلابه ترين مشکل عنوان شده که جنبه عموميت نيز داشت؛ در مرحله او.ل بحث کمبود بنزين و در مرحله دوم بحث کمبود پزشک در روستاهاي منطقه بود .
 
 
 
با توجه به اينکه شغل اکثر روستاييان منطقه دامداري و کشاورزي است و براي سرکشي به احشام و زمينهاي زراعي خود نياز مبرم به بنزين داشتند ؛ همگي از سهميه بندي موجود و کمبود سوخت به شدت گله مند بودند . بايد فورا فکر عاجلي براي رفع اين مشكل انديشيده شود و الا بيم آن مي رود كه كيان كشاورزان و دامداران اين منطقه به خطر بيافتد
 
مسائل و مشكلات زيادي مطرح شد و هر يك از مديران كل استان و روساي ادارات به بيان ديدگاه هاي خود در زمينه مسائل و مشكلات منطقه پرداختند . در زمينه مخابرات ، اصلي ترين مشكل، بحث عدم دسترسي مردم مغستان به تلفن بود كه با قول مساعد مدير عامل مخابرات استان قرار شد تا پايان امسال با سيستم تلفن GMS* اين مشكل مرتفع گردد .
 
در بخش راه و ترابري مشكل خاصي نبود . به جز يكي دو مشكل جزئي كه قرار شد رفع شود . در زمينه ساخت مسكن روستايي مهندس كشاورز مدير كل بنياد مسكن استان خبر از پرداخت شش و نيم ميليون تومان وام كم بهره با بازپرداخت 12 ساله براي روستاييان داد و از استقبال كم مردم روستاهاي شهرستان اردكان گلايه كرد.قرار شد فرمانداري اردكان با همكاري بنياد مسكن و شوراها نسبت به اطلاع رساني اقدام كنند.
 
پس از حدود 2.5 ساعت جلسه به پايان رسيد و ما به همراه معاون فرماندار، بخشدار منطقه و دكتر پورهاشمي و آقاي سازگاري براي بازديد از روستاهاي بخش حركت كرديم.در سر راهمان به ساغند به اصرار مهندس  "پناه به خدا" از سرمايه گزاران بخش معدن منطقه با هم سري به منطقه اي كه مشغول بهره برداري ستگ آهن از آن بودند زديم.در عمق سي كيلومتري از جاد و در وسط بيابان با تلاش و جديت در حال استخراج سنگ آهن و استقرار كارگاه بودند.به شدت از وضعيت پرداخت تسهيلات و خدمات رساني گله مند بود.مهندس راسخي نژاد معاون سازمان صنايع و معادن استان نيز همراه ما از اين معدن بازديد مي نمود.با تاكيد مهندس تابش قرار شد كار پرداخت تسهيلات را پيگيري نمايد . تابش نيز قول مساعد داد تا مشكل برقراري ارتباط تلفن اين معدن را از طريق مخابرات استان پيگيري نمايد .

 
 
عكسي به يادگار در معدن سنگ آهن مركزي رباط - حاج مهدي سازگاري - دكتر پورهاشمي - من و حسين پايدار

پس از آنجا سري به امامزده ساغند زديم . يكي دو سالي است كه بر اثر تغيير مسير جاده اصلي به سمت مشهد ، ماشينهاي عبوري از كتنار امامزاده نمي گذرند و به گفته آقايان سازگاري و پايدار از اعضاء هيات امناي امامزاده ، نذورات و وقفيات آن رو به كاهش نهاده است . اما به هر روي هنوز هم مسافرين و رهگذران از فضاي خوب و با امكانات آن استفاده مي كردند . نماز ظهر و عصر را در صحن امامزاده خوانديم و چايي نوشيديم و با چند تن از اهالي ساغند به گفتگو نشستيم و پس از استراحتي كوتاه به سمت رباط پشت بادام حركت كرديم . ناهار را در مهمانسراي سنگ آهن مركزي رباط مهمان بوديم . مدير اين مجتمع معندني هم به شدت از وضعيت سوخت گله مند بود . حق هم داشت . حتي سوخت خودرو شخصي او نيز رو به پايان بود . پس از ناهار از سنگ آهن مركزي رباط بازديد كرديم . كار عظيمي در حال اجراست كه نزديك به 60 نفر از جوانان رباط در آنجا مشغول به كار هستند . مشكل عمده اي كه موجود بود ، بحث كمبود محدوده معدن بو.د كه قرار شد در سازمان صنايع و معادن بررسي شود .


حدود ساعت 3 بعد از ظهر بود كه راهي روستاي رباط پشت بادام شديم . جمع زيادي از مردم در ورودي روستا با سلام و صلوات و ذبح شتر از ما استقبال كردند . در آن هواي گرم و آن وقت روز ، جاي تعجب و قدرداني از مردم داشت . به منزل شهيد مظفري و يكي دو تن ديگر از متوفيان روستا سري زديم . در محل حسينيه روستا هم مراسمي بود كه شركت كرديم . مهندس تابش نيز چند جمله اي پيرامون اقداماتي كه در سالهاي گذشته در منطقه انجام شده و همچنين سير سهميه بندي بنزين و مشكلات آن به مردم توضيح داد . وي باز هم مخالفت خود را با اين روند سهميه بندي اعلام كرد و وعده داد تا در مجلس و با همكاري ديگر نمايندگان راه حلي براي اين معضل بيانديشند .
 
 
  


منزل مرحوم مظفري در رباط

پس از آنجا سري به آرامگاه شهدا و متوفيان رباط زديم و سپس راهي روستاي مغستان شديم . روستاي كوچكي كه داراي معماري خشت و گلي منحصر به فرد و بسيار قديمي است . حدود 130 نفر جمعيت دارد و مردمي بسيار خونگرم . نماز مغرب و عشاء را هم در مغستان خوانديم . مهندس تابش و ديگر مسئولين چند جمله اي با مردم به گفتگو نشستند . حول و حوش ساعت 9 شب ، مغستان را به مقصد خرانق ترك كرديم . بيرون بخشداري خرانق ، به همت آقاي اسماعيلي ، فضاي خوبي براي شب نشيني فراهم شده است . استراحتي كرديم و چاي نوشيديم و عازم اردكان شديم . بهد اردكان كه رسيديم ساعت حدود11 شب بود .


 
 
 در جمع اهالي شريف روستاي مغستان

صبح جمعه مورخ 29/4/1386 راس ساعت 7 صبح و در محل دفتر پذيراي مهندس ترابي ، مدير عامل برق منطقه اي استان ، مهندس صحتي ، مدير عامل شركت توزيع برق استان و مهندس نواب رييس اداره برق اردكان بوديم . آقايان اسماعيلي ، بخشدار خرانق ، شهابي زاده بخشدار مركزي و گنجي بخشدار عقدا نيز به ما پيوستند . مسائل و مشكلات برق بخشها به بحث و بررسي گذاشته شد و تصميمات خوبي نيز اخذ شد . قرار شد تا روشنايي مسير جاده اردكان – نايين تكميل شود و ورودي بخش عقدا نيز به سرانجامي برسد . در خصوص برق رساني به معادن خرانق نيز قولهايي داده شد . برق حاجي آباد زرين نيز از ديگر مباحثي بود كه در اين جلسه به بحث گذاشته شد .
 
مهندس وكيلي ، شهردار منتخب و آقاي عطري از اعضاء شورا نيز به دفتر آمدند تا جهت آزاد سازي ميدان چادرملو و برق خيابان ولي عصر (عج) صحبت كنند . قرار شد به فوريت جلسه اي در يزد با حضور شهردار اردكان و مدير عامل برق منطقه اي استان گذاشته شود و موضوع حل و فصل گردد .


آقايان صحتي - مدير توزيع برق استان - ترابي مدير عامل شركت برق منطقه استان - احمد نجفي و تابش در محل دفتر
 
 
اما آقاي احمد نجفي ، هنر پيشه و هنر مند با سابقه سينما و تلويزيون كشور و مجري توانمند برنامه صندلي داغ ، ميهمان ويژه امروز دفتر بود . نجفي كه براي انجام مقدمات ساخت مجتمع فرهنگي به اردكان آمده براي ملاقات با مهندس تابش و گفتگو در اين خصوص حدود نيم ساعتي را در دفتر گذراند . اگر چه بيشتر اين زمان را به تماشاي جلسه داغ مديران برق استان و مسئولين اردكان نشسته بود .


 
 
مهندس وكيلي شهردار جوان اردكان و عطري نيز در اين عكس ديده مي شوند .

پس از اين نشست راهي بخش عقدا شديم . در مجلس ياد بود يكي دو تن از درگذشتگان در عقدا و مزرعه نو شركت كرديم و پس از آن در جمع مردم خوب روستاي سرو عليا حضور پيدا كرديم .
 
 
 مشكل كمبود آب و بحث عدم ارتباط تلفن همراه از مهمترين مشكلات اين روستا بود . مدير آب و خاك استان يزد هم در اين ديدار ما را همراهي مي كرد . قرار شد با احياء قنات روستا مشكل آب تا حدودي بر طرف شود . در خصوص مشكل تلفن همراه نيز تا آخر سال اين مشكل با نصب bts روستايي حل خواهد شد .


 
 
در جمع مردم خوب روستاي سرو عليا

بعد از ظهر هم مهندس تابش براي شركت در جلسه هماهنگي سفر اخير آقاي خاتمي به استان ، راهي يزد شد .
منبع :نگين كوير
يزدفردا