سیر تحول و تکامل ژورنالیسم علی اکبر عبدالرشیدی منتشر میشود
کتاب «سیر تحول و تکامل ژورنالیسم» نوشته علی اکبر عبدالرشیدی با پیشگفتار پروفسور یحیی کمالیپور، توسط انتشارات سیمای شرق همزمان با برگزاری هفته روابطعمومی در اردیبهشت ماه 92 منتشر و رونمایی خواهد شد.
عبدالرشیدی در مورد جدیدترین اثر خود میگوید: گمان من بر اين است كه كار رسانه در جامعه ما با همه فزونها و كاستيهايي كه داشته است، از آغاز نخود نيم پزي بوده كه بايد برداشتي ناقص و خام از جوامع داراي رسانههاي مترقي و فعال به شمارش آوريم. اگر اين فرض درست باشد، مي توان نتيجه گرفت كه به همين علت است كه در عصرها و دوره هاي مختلف و در جناحها و احزاب گوناگون، چه در زماني كه حاكم بوده اند و چه زماني كه در جبهه مخالف فعاليت داشتهاند برداشتهاي متفاوتي از كار در رسانه و كاركرد رسانه در جامعه ما وجود داشته و دارد.
وی در مورد تعبیر نخود نيم پز میگوید: منظورم اين است كه شايد ظاهر، شكل و ساختار رسانه در كشور ما شبيه هر رسانه ديگري در هر جامعه ديگر بوده است، اما در حاشيه آن به رغم برخي تلاشها بحث دروازه باني خبر، نحوه مقالهنويسي و تفسيرنويسي، اخلاق رسانه، نحوه تحقيق و پژوهش براي تهيه خبر و گزارش، چگونگي پرهيز از دروغ گويي و انتشار اخبار مخدوش و مورد ترديد، حفط مرز راست و دروغ، ضرورت رعايت اصل صحت و دقت، حدود و خطوط قرمز در رسانه، رابطه رسانه با جامعه و دولتمردان، موارد قابل اعتراض در برخورد با رسانه، نحوه پيگيري اعتراضات و شكايات و بسياري موارد ديگر در همه اين سالها همچنان روي ميز بحث و گفتگو باقي مانده و گويا هيچ ساختار منسجم و تعريف شده پايداري كه مبنايي علمي يا تجربي داشته باشد، براي اين موارد تعريف نشده است.
این کارشناس، مجری مشهور ادامه میدهد: البته اين بدان معنا نيست كه "هيچ كاري" در اين زمينه ها نشده است. اتفاقاً كارهاي زيادي صورت گرفته و تعاريف مختلفي مطرح شده است. اما به نظر ميرسد كه هيچ انسجام و يكپارچگي پايداري در اين تعاريف وجود نداشته و ندارد، و الا اين بحثها تا به حال تمام شده بود و تا به حال ادامه نمي يافت. در نتيجه، اين تعاريف و اين مختصات - هر چه بوده يا هست - هنوز مورد بحث و ابراز ترديد است و بايد اجماعي ملي بر سر اين موارد حاصل شود.
وی در مورد کتاب جدیدش میگوید: كتاب حاضر مجموعه اطلاعاتي است كه مسير تكامل سخت افزاري و نرمافزاري رسانه را تشريح مي كند و به شناخت روابط دروني و مناسبات رسانهها با ديگر نهادهاي سياسي، اجتماعي و قضايي جوامع ديگر، به خصوص جوامع غربي كمك ميكند. اين اطلاعات به صورت پراكنده از اين سو و آن سو جمعآوري و تدوين شده و به تشخيص گردآورنده كه خود از ژورناليستهاي قديمي است و عملاً با مشكلات ناشي از اين نياز به درك و شناخت روبرو بوده است، به درك بيشتر خواننده از نحوه رفتار رسانه ها در غرب، به خصوص در ايالات متحده امريكا كه خاستگاه رسانههاي جديد است، كمك فراوان مي كند.
گفتنی است عبدالرشیدی روزنامهنگار، مترجم، نویسنده و خبرنگاری است که دردهههای۱۹۸۰ و۱۹۹۰ میلادی از سوی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خبرنگار حوزه اروپا، سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد، اوپک و اتحادیه اروپا بوده است. علاوه بر آن وی اجرای بسیاری از مصاحبههای مهم با شخصیتهای برجسته جهانی و همچنین انبوهی از برنامههای گفتوگومحور را در کارنامه دارد.
چرا ژورناليسم؟، تاريخچه، صنعت چاپ، رسانههاي گروهي، مدیا، تلگراف، سينما، تلويزيون،رسانه و فرهنگسازي، تبليغات غيرمستقيم، قوانين ناظر بر فعاليت رسانه، ژورناليسم، مختصات ژورناليسم، تعريف ژورناليسم از نظر دولتها، منبع خبرو اطلاعات، انقلاب رسانه، آموزش ژورناليسم، اخلاق و معيارهاي ژورناليسم، كميسيون شكايات، بي طرفي، نظارت يا سانسور، منبع مالي رسانه، آزادي بيان، رابطه آزادي بيان با آزاديهاي ديگر، مخالفت با آزادي بيان، حق مالكيت، مونيتورينگ (رهگيري)، آزادي رسانه، بيان مجرمانه، انتشار اطلاعات نادرست، سانسور، سازمانهاي نظارتي رسانهای،مظاهر ژورناليسم، روزنامه، اولين روزنامه، رسانه و انقلاب صنعت، خبرگزاريها، خبرنگار خارجي، مجله، تأثير رنگ و طرح، هنر و رسانه، ژورناليسم راديويي و تلويزيوني، راديو، تلويزيون،تاريخچه ساخت تلويزيون، تلويزيونهاي پخش مستقيم، اينترنت،جامعه اطلاعاتي، انواع ژورناليست، خبرنگار، كانون خبري، ستوننويس، خبرگزار، مجري، ويژگيهاي مجري، تهيهكننده، كارگردان تلويزيوني، تدوينگر، ويراستار، دبير و سردبير، مفسر، تصويربردار، صدابردار، ابزار كار ژورناليستها، حروفچيني، عكس، ميكروفون، ضبط صوت، دوربين، ويدئو، اي.ان.جي، اس.ان.جي، ماهواره، تلويزيون ماهوارهاي، راديوي ماهوارهاي، رسانهها و فناوريهاي جديد، مكاتب ژورناليسم، روزنامهنگاري تهاجمي، ژورناليسم افراد سرشناس، شايعه پراكني، چورناليسم، درز كردن خبر، ژورناليسم تركيبي، ژورناليسم پژوهشي، ژورناليسم نوين، ژورناليسم علمي، ژورناليسم اقتدار، ژورناليسم وبلاگ، شبكه اجتماعي، انواع ژورناليسم، ژورناليسم آزاد، ژورناليسم پژوهشي، ژورناليسم جهتدار، ژورناليسم جنگ وصلح، ژورناليسم بازدارنده، ژورناليسم افشاگر، مستند، ژورناليسم پنهان، قوانين و اخلاق حاكم بر ژورناليسم پنهان، ژورناليسم اجتماعي، ژورناليسم ورزشي، ژورناليسم مبني بر حدس و گمان، ژورناليسم عريان، ژورناليسم مشاركتي، پروپاگاند، پروپاگاند و كودكان، جنگ رواني، سكوهاي متفاوت جنگرواني، فرهنگسازي، چهرهسازي، جنگ رسانهاي، ژورناليسم الكترونيكي، ژورناليسم تجاري، معروفترين ژورناليستهاي تاريخ، در رسانههاي مكتوب، در شبکه هاي راديويي و تلويزيوني، جايزه پوليتزر، رسانه در هزاره سوم ميلادي، جملات قصار در باب ژورناليسم، اعلام و اصطلاحات و آلبوم عكس سرفصل مطالب این کتاب را شامل میشوند.
سیر تحول و تکامل ژورنالیسم در 212 صفحه، قطع وزیری، 1000تیراژ نسخه و 15 هزارتومان منتشر میشود.
گفتنی است در سال 92 هفته روابطعمومی برای نخستین بار در کشور (27 اردیبهشت لغایت 2 خردادماه) برگزار خواهد شد. برگزاری هشتمین همایش روابطعمومی الکترونیک و دومین کنفرانس روابطعمومی و صنعت از جمله برنامههای این هفته است.