زمان : 19 Azar 1391 - 23:19
شناسه : 61281
بازدید : 4475
 کلاس آموزشی برای نمایندگان برگزار شود/ سیستم فناوری مجلس درست گردد راه‌حل نمایندگان برای تشخیص اخطارهای مربوط به دستور جلسه؛ کلاس آموزشی برای نمایندگان برگزار شود/ سیستم فناوری مجلس درست گردد

در پی درخواست متعدد نمایندگان برای بیان اخطار و تذکر در خلال بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، علی لاریجانی رییس مجلس از نمایندگان خواست که در صورت داشتن راه‌حل برای تشخیص اخطارهای مربوط به دستور جلسه از اخطارهای خارج از جلسه راه‌حل‌های خود را اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی گزارش مربوط به حادثه آتش‌سوزی پیرانشهر زمانی که قصد ورود به دستور جلسه مجلس در مورد رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را داشت، نمایندگان بسیاری قصد بیان تذکر و اخطارهای متعددی را داشتند که با اعلام مخالفت رییس مجلس، حدود 30 دقیقه بسیاری از آنها تذکرات و اخطارهای متعددی را مطرح کردند؛‌اخطارها و تذکراتی که بعضا ربطی به دستور جلسه نداشت.

بعد از این مدت، علی لاریجانی از نمایندگان درخواست کرد که بیان تذکر و اخطارهای خود را متوقف کنند و به همین دلیل مجلس وارد پیشنهاد حذف یکی از تبصره‌های طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

بعد از بیان اظهارات موافق و مخالف و نماینده دولت در مورد این پیشنهاد، توکلی نماینده تهران با فریاد خواستار بیان اخطار خود شد،‌ فریادهایی که علی لاریجانی را مجبور به پاسخ دادن به او کرد.

رییس مجلس در پاسخ به این اعتراضات برای بیان تذکرات گفت: نیم ساعت از وقت مجلس صرف گوش دادن به تذکرات و اخطارهایی شد و هیچ راهی برای ما در مورد کشف اخطارهای مربوط به دستور با اخطارهای خارج از دستور وجود ندارد، ما هر چه گوش دادیم به اخطاری نرسیدیم که به دستور مربوط باشد.

در این هنگام مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران با فریاد درخواست بیان اخطار خود را داشت و مدام مطرح می‌کرد که آبروی خود را می‌گذارم چون اخطار من وارد است.

این اظهارات کوچک‌زاده با واکنش لاریجانی روبرو شد که گفت: احتیاج به قسم خوردن نداریم، شما بگویید که چه راهی وجود دارد که من تشخیص دهم اخطارهای نمایندگان در دستور است یا خیر؟ آقای توکلی و کوچک‌زاده اگر اصرار دارید که اخطارتان مطرح شود باید نوبت را رعایت کنید چون تعدادی از نمایندگان قبل از شما درخواست بیان اخطار را کردند.

سرانجام این صحبت‌ها به این نتیجه ختم شد که رییس مجلس از دهقان عضو هیات رییسه خواست تا اسامی نمایندگانی که درخواست اخطار کرده‌اند را به نوبت و ترتیب درخواست‌شان مطرح کنند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا تابش نماینده اردکان اولین فردی بود که نام او برای بیان اخطار مطرح شد.

وی با استناد به اصول 115 و 96 قانون اساسی، گفت: طبق ماده 96 آیین‌نامه، اخطارهایی که راجع به منافی بودن بحث‌های مطرح شده در مجلس با قانون دارد، باید بلافاصله مطرح شود و رییس مجلس وظیفه دارد که مذاکرات را قطع کرده و به اخطارها گوش کند.

تابش ادامه داد: پیشنهاد بنده آن است که کلاس آموزشی در مورد چگونگی بیان اخطارهای قانون اساسی و تذکرات آیین‌نامه‌ای برای نمایندگان قبل از شروع جلسات بگذارید، از طرف دیگر از دفتر فناوری مجلس نیز بخواهید که به گونه‌ای طراحی کند تا اخطارها بیشتر مشخص شود.

وی در عین حال گفت: با توجه به مباحث پیش آمده از بیان اخطارهای خود صرف‌نظر می‌کنم.

موید حسینی‌صدر نماینده مردم خوی نیز در اخطاری دیگر با استناد به اصل 115 قانون اساسی گفت: بعد از صرف نیم ساعت از وقت مجلس برای بیان اخطار به نظر می‌رسد که بهتر است دستور جلسه عوض شود تا اینکه اخطارهای نمایندگان نیز به اتمام برسد، برنامه و روند مجلس از رویه خود خارج شده است.

وی نیز همچون تابش گفت که به حرمت مجلس از بیان تذکر خود صرف‌نظر می‌کنم.

به گزارش ایسنا، مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران که سرانجام نوبت به او برای بیان اخطارش رسید، خطاب به لاریجانی گفت: آقای دکتر می‌دانم که اداره جلسه کاری مشکل است ولی وقتی مساله‌ای در مجلس پیش می‌آید فصل‌الخطاب رییس مجلس است و بحثی در آن نیست.

وی با اشاره به ماده 196 آیین‌نامه داخلی گفت: طبق این ماده، اخطار قانون اساسی بر تمامی مذاکرات مقدم است، حال شما می‌پرسید که از کجا می‌توان تشخیص داد که کدام یک از اخطارها وارد است و کدام یک در دستور نیست.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه در این رابطه راه‌حلی وجود دارد، گفت: کسانی که در قسمت فناوری مجلس هستند همان‌طور که برای تشخیص مخالفان از موافقان در مورد بیان اظهارات‌شان در طرح و یا لایحه‌ای جداولی را درست کرده‌اند، می‌توانند همین کار را در مورد نمایندگانی که قصد بیان اخطار و تذکر را دارند انجام دهند.

وی در توضیح گفت: می‌توان جدولی برای بیان اخطار و تذکرات درست کرد به گونه‌ای که اگر اخطار مربوط به دستور بود مذاکرات متوقف شود و آن جدول ذیل آن ماده مطرح شده قرار گیرد.

در این هنگام لاریجانی از کوچک‌زاده خواست که راه‌حل خود را بعدا ارائه نماید و به بیان اخطار خود مربوط به دستور جلسه بپردازد که بر این اساس کوچک‌زاده اخطار خود را در مورد پیشنهاد حذف تبصره مربوط به تایید دبیر ستاد انتخابات کشور توسط هیات اجرایی مطرح نمود.

بر اساس این گزارش، تعداد دیگری از نمایندگان نیز زمانی که نوبت به بیان اخطار آنها می‌رسید مطرح می‌کردند که از بیان اخطار خود صرف‌نظر می‌کنند که از جمله این افراد حسن‌پور و نیره اخوان‌بی‌طرف بود که آنها در اظهارات جداگانه‌ای عنوان کردند که به احترام مجلس و درخواست رییس مجلس از اخطار خود صرف‌نظر می‌کنند.

همچنین احمد توکلی نماینده تهران نیز گفت که رییس مجلس از ابزارهای قانونی در آیین‌نامه برخوردار است و می‌تواند با اخطار و یا توبیخ نمایندگان، جلسه را بهتر اداره کند.

غلامرضا اسداللهی نماینده تربت جام نیز از دیگر نمایندگانی بود که با استناد به اصل 71 قانون اساسی از نمایندگان درخواست کرد که تذکرات و اخطارهایی را مطرح کنند که در شان مجلس است.