زمان : 16 Khordad 1386 - 09:35
شناسه : 6094
بازدید : 1911
تندباد شدید سواحل جنوبی ایران را تهدید می کند تندباد شدید سواحل جنوبی ایران را تهدید می کند
 
تندباد شدیدی به مناطق ساحلی سلطنت نشین عمان نزدیک می شود و انتظار می رود در خلال ساعات بعد به سوی مناطق جنوبی ایران در سواحل شمالی خلیج فارس حرکت کند.

بامداد روز چهارشنبه، 6 ژوئن، گزارش شد که تندباد گونو، که شدیدترین تندباد ثبت شده در شبه جزیره عربستان از سال 1945 توصیف شده، به سوی مناطق ساحلی شرق سلطنت نشین عمان در حرکت است و اهالی و تاسیسات شهری را در معرض خطر قرار داده و ممکن است فعالیت در صنایع نفت و گاز را مختل کند.

سرعت تندباد در حال حاضر حدود 230 کیلومتر در ساعت تخمین زده می شود و گزارش های سازمان های هواشناسی حاکی از آن است که تندباد هنگام عبور از فراز آب دریا، امواجی به ارتفاع تا دوازده متر را ایجاد می کند.

دولت عمان به ساکنان نواحی ساحلی این کشور دستور داده است به مناطق دور از ساحل عزیمت کنند و برخی مناطق کم ارتفاع، از جمله جزیره مسیره در غرب دریای عرب، تخلیه شده و ساکنان آنها به سایر نقاط انتقال یافته اند.

به ساکنان مسقط، پایتخت عمان که شهری ساحلی است، دستور داده شده است تا در خانه های خود باقی بمانند و با ورود تندباد، کنتورهای برق را به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی قطع کنند.

مسقط پایتخت عمان
مناطق ساحلی عمان شاهد وزش باد شدید، ریزش باران و خیزش امواج بوده اند

ساختمان های مدارس به عنوان مراکز اسکان موقت ساکنان مناطق آسیب پذیر و سرپناه برای آسیب دیدگان احتمالی گردباد تعیین شده اند.

با نزدیک شدن تندباد، شهرهای واقع در سواحل غربی و شمال غربی عمان به خصوص شهر صور و شهرک راس الحد و همچنین مسقط، پایتخت، شاهد وزش باد شدید، ریزش باران و هجوم امواج به ساحل بوده اند.

پایگاه های هواشناسی منطقه گزارش کرده اند که سرعت گردباد گونو هنگام عبور از اقیانوس آرام در روز دوشنبه به حد گردبادهای رده پنج - که شدیدترین تندباد در طبقه بندی کنونی است - رسید.

گفته می شود که در صورتی که گردباد در مسیر کنونی به حرکت ادامه دهد، روز پنجشنبه مناطق شرق و شمال شرق عمان را در خواهد نوردید و در ساعات بعد به سواحل جنوبی ایران خواهد رسید.

هر چند احتمال دارد در این مسیر، از سرعت حرکت توفان تا حدودی کاسته شود اما ممکن است همچنان خطرناک باقی بماند به خصوص اینکه ساکنان مناطقی که در معرض وزش این تندباد قرار گرفته اند دارای سابقه و تجربه لازم برای مواجهه با اینگونه حوادث نیستند.

يزد فردا -- بي بي سي