زمان : 12 Khordad 1386 - 15:50
شناسه : 6078
بازدید : 5863
براساس آمار سرشماري نفوس و مسكن سال 85: استان يزد بعد از استان تهران در جايگاه دوم از نظر سواد قرار دارد براساس آمار سرشماري نفوس و مسكن سال 85: استان يزد بعد از استان تهران در جايگاه دوم از نظر سواد قرار دارد

براساس آمار سرشماري نفوس و مسكن سال 85: استان يزد بعد از استان تهران در جايگاه دوم از نظر سواد قرار دارد
يزدفردا :كارگروه پژوهش، آمار و فن‌آوري به رياست معاون عمراني استانداري و با حضور مديران دستگاه‌هاي مربوطه در محل دفتر استاندار يزد تشكيل گرديد.

سيد عليرضا نبوي‌زاده در اين جلسه با تاكيد بر اين مسئله كه دستگاه‌هاي اجرايي براساس ضوابط مكلفند 1 تا 4 درصد از اعتبارات هزينه جاري دستگاه‌ها را به منظور انجام امور پژوهشي اختصاص دهند گفت: پژوهش از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و توجه به اين مسئله بايد با جديت در دستور كار همه دستگاه‌ها قرار گيرد. وي ادامه داد: بر اين اساس و بر مبناي مصوبه كارگروه پژوهش همه دستگاهها مي‌بايد تا يكماه آينده پروژه‌هاي پژوهشي مدنظر خود را جهت بررسي به اين كارگروه ارائه نمايند تا الويت‌بندي و بررسي‌هاي لازم در اين رابطه صورت پذيرد.

در ادامه اين جلسه، اولين بخش از گزارش آمار سرشماري نفوس و مسكن سال 85 ارائه گرديد. براساس اين آمار، استان يزد با حدود 8 درصد از مساحت كل كشور، چهارمين استان از نظر مساحت محسوب مي‌شود. همچنين جمعيت استان بر مبناي اين سرشماري بيش از 990 هزار نفر برآورد شده است كه اين رقم حدود 41/1 درصد از جمعيت كل كشور را شامل مي‌شود. از اين ميزان جمعيت، حدود 70 درصد را افراد بين 15 تا 64 سال تشكيل مي‌دهند. استان يزد حدود 259 هزار خانوار را در خود جاي داده است كه سهم هر خانوار حدود 8/3 نفر مي‌باشد. رشد جمعيت استان در فاصله سال‌هاي 75 تا 85، 4/2 درصد بوده است. حدود 90 درصد از جمعيت شهر يزد باسواد هستند كه اين نرخ در روستاهاي استان معادل 79 درصد است. مجموعا حدود 88 درصد از ساكنان استان يزد باسواد مي‌باشند. براساس همين آمار، استان يزد بعد از استان تهران در جايگاه دوم از نظر سواد قرار دارد. نسبت زن به مرد در استان 109 مي‌باشد. اين آمار نشان‌دهنده آن است كه به ازاء هر 109 نفر مرد در استان 100 زن وجود دارد. از كل جمعيت استان 53 درصد در شهر يزد ساكن هستند و شهرستان‌هاي ميبد و اردكان در مكان‌هاي بعدي قرار دارند. بر اساس همين آمار شهرستان صدوق با حدود 3 درصد از جمعيت كل استان، كمترين ميزان جمعيت را در خود جاي داده است.

شايان ذكر است؛ در ادامه اين جلسه پيرامون جايگاه پژوهش در برنامه چهارم و كريدور علم و فن‌آوري يزد به عنوان يكي از مهم‌ترين مصوبات سفر اعضاي هيات دولت به استان بحث و بررسي شد و تصميم‌گيري‌هاي لازم لحاظ گرديد.

يزدفردا