زمان : 05 Azar 1391 - 00:10
شناسه : 60681
بازدید : 10949
آئین "اصغر صغیر" در طبس (گزارش تصویری) آئین "اصغر صغیر" در طبس (گزارش تصویری) روز نهم محرم تمام هیآت مذهبی در هیئت حسینی طبس گردهم می آیند و بعد از عزاداری و نوحه خوانی در پایان، هیئت حسینی که سمت میزبان را دارد گهواره ای تزیین شده ای را به مجلس می آورد...

طبس- سرپرستی یزدفردا: روز نهم محرم تمام هیآت مذهبی در هیئت حسینی طبس گردهم می آیند و بعد از عزاداری و نوحه خوانی در پایان، هیئت حسینی که سمت میزبان را دارد گهواره ای تزیین شده ای را به مجلس می آورد.

این گهواره در حالی که دو نوجوان کنار آن ایستاده اند و کودکی شیرخوار درون آن خوابیده بر دوش عزاداران حمل شده و وارد مجلس عزا می شود.

مداحان در حالی که کودک را روی دست به عزادارن نشان می دهند مرثیه خوانی برای علی اصغر(ع) را شروع می کنند و در این بین کبوتران خونین بال به هوا پرواز می کنند و هنگامی که گلوی کودک خونین می شود شور عزاداران زیاد شده زنجیر زنان با فریاد « گلوی اصغر هدف تیر شد – رباب خسته دل زمین گیر شد » با نوای طبل و سنج به زنجیر زنی می پردازند و گهواره را برای خروج از مجلس همراهی می کنند.

مراسم به گونه ای تنظیم می‌شود که بلافاصله اذان ظهر شروع شده و موذن با گفتن اذان عزاداران را به عزا دعوت می‌کند.

البته پس از نماز ظهر و عصر هیآت مذهبی با محوریت هیئت فاطمی طبس نیز در حسینه خان(هیئت رزمندگان) به برپایی مراسم علی اکبری به یاد جوان رعنای اباعبدالله الحسین(ع) حضرت علی اکبر(ع) می پردازند.

این تصاویر تلفیقی از مراسم های "اصغر صغیر" و "علی اکبری" می باشد.

عکس: سعید قلی زاده ثالث