زمان : 15 Aban 1391 - 21:38
شناسه : 59879
بازدید : 7187
 پيکر استاد فتحعلي واشقاني فراهاني تشييع شد در لابلای اخبار پيکر استاد فتحعلي واشقاني فراهاني تشييع شد

یزدفردا:مراسم تشييع پيکر استاد فتحعلي واشقاني فراهاني امروز صبح با حضور مسوولان اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران برگزار شد.

«محمد حسين فراهاني»، مديرکل ميراث فرهنگي تهران، در گفت‌وگو با ميراث آريا، ضمن ابراز تاسف از درگذشت اين هنرمند و طلب مغفرت از درگاه خداوند براي ايشان، گفت: استاد فتحعلي واشقاني فراهاني از مفاخر برجسته ايران است که نامش همواره زنده خواهد ماند.

وي افزود: در مراسم تشييع پيکر اين استاد، مسوولاني از شهرداري‌ تهران و همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حضور داشتند.

فتحعلي واشقاني فراهاني استاد برجسته خوش‌نويسي کشور، سحرگاه ديروز (يکشنبه) بر اثر کهولت سن و بيماري دار فاني را در تهران وداع گفت.

استاد واشقاني فراهاني در سال 1309 هجري خورشيدي در روستاي واشقان از توابع فراهان شهرستان اراک متولد شد و دوران کودکي خود را به فراگيري قرآن و تحصيلات مکتبي و تمرين خوش‌نويسي سپري کرد.

انجمن خوش‌نويسان ايران در سال 1343 او را به عنوان اولين مدرس خود انتخاب کرد و در سال 1359 به تشخيص اساتيد سيدحسن و سيدحسين ميرخاني٬ علي اکبر کاوه و ابراهيم بوذري به درجه استادي رسيد.

استاد واشقاني در سال 1367 به استناد آثار قلمي، نمايشگاه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري، گواهي‌نامه درجه يک هنري را که معادل مدرک دکتري است از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت کرد.

استاد ضمن برگزاري کلاس‌هاي آموزشي، انجمن خوش‌نويسان را در شهرهاي اراک، فراهان، تفرش، آشتيان، ساوه، مامونيه، دليجان، محلات، خمين، شازند، کميجان، خنج، اوز، گراش، لار، لامر و بستک تاسيس کرد.

اين استاد خوش‌نويسي کشور در سال 1371 به ‌عنوان نماينده ايران براي اشاعه هنر خوش‌نويسي به يمن رفت و در سال 1375 نيز به همراه ساير استادان به کشور جمهوري آذربايجان سفر کرد.

کتابت کلک مشکين، چشمه خورشيد، آيت مهر، ترجمه کامل قرآن کريم و ديوان حافظ از جمله آثار استاد واشقاني است.

مراسم تشييع پيکر استاد فتحعلي واشقاني فراهاني امروز (15 آبان‌ماه) ساعت 9 صبح از جلوي تالار وحدت در تهران برگزار شد و فردا (16 آبان‌ماه) در زادگاهش واقع در روستاي واشقان برگزار مي‌شود.