زمان : 15 Aban 1391 - 11:50
شناسه : 59832
بازدید : 74040
 خدمات روانشناسی مرکز تخصصی بهمن یزد قابل مقایسه با کشور های پیشرفته است فرهودی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی: خدمات روانشناسی مرکز تخصصی بهمن یزد قابل مقایسه با کشور های پیشرفته است

یزدفردا، منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان/ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مرکز چند تخصصی اعصاب و روان بهمن یزد با بیان این که خدمات روانشناسی درمانگاه تخصصی اعصاب و روان بهمن یزد قابل مقایسه با کشور های پیشرفته در دنیا است گفت: اکثر مراجعان درمانگاه چند تخصصی بهمن یزد از استانهای همجوار است.

فرزاد فرهودی روانشناس بالینی در گفت و گو با خبرنگار یزدفردا اظهارداشت: مردم یزد در مقایسه با شهرستانهای دیگر استقبال بیشتری از خدمات روانشناسی و روانپزشکی کرده اند.این پدیده مطمئنا به علت فراگیرتر بودن اختلالات روانی در این شهر نیست.

وی با اشاره به افزایش آگاهی مردم و در کنار آن ریخته شدن قبح مراجعه به مراکز اعصاب و روان در کشور و به ویژه استان یزد اظهارداشت: در سالهای اخیر شاهد افزایش نسبت افراد تحصیل کرده و دانشگاه رفته در یزد بوده ایم وهمین افزایش سطح تحصیلات احساس نیاز به متخصص در زمینه حل و فصل مسائل روانی را در پی دارد.

وی همچنین با اشاره به افزایش احساس مسئولیت خانواده ها در زمینه فرزندپروری و کسب مهارت در این زمینه تصریح کرد: از دیگر سو، خوشبختانه در حال حاضر مردم برای ازدواج اهمیت قائل می شوند و در مقایسه با گذشته بیشتر در این زمینه تامل می کنند و نتیجه آن افزایش متقاضیان مشاوره پیش از ازدواج است.

فرهودی ادامه داد: به عنوان مثال؛ پدر کشاورزی ممکن است فرزند خود را از یک روستا به یک درمانگر برده و از وسواس فرزندش شکایت کند، جالب اینجاست که همین فرد آگاه است که برای درمان وسواس نیاز به چندین جلسه روان درمانی است که به جرات می توان گفت که چنین مواردی مثلا 20 سال پیش دیده نمی شد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان این مطلب که روانشناسان رفته رفته جای خود را در بین مردم باز می کنند و خدمات این حرفه دیگر منحصر به افراد متمول و تحصیل کرده نیست و نخواهد بود تصریح کرد: اگر همانند کشورهای پیشرفته خدمات روانشناسی در ایران هم زیر پوشش بیمه ها قرار می گرفت از نظر مالی فشار کمتری به مردم وارد می شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به آنچه رشد تعداد مراجعین طی چند سال اخیر در درمانگاه تخصصی اعصاب و روان بهمن یزد به عنوان بزرگترین مرکز جامع اعصاب و روان جنوب شرق کشور و تجمیع و اارئه خدمات تخصصی روانپزشکی و روانشناسی به مراجعان افزود: به عنوان مثال مادری فرزند خود را با شکایت ناخن جویدن یا شب ادراری نزد روانشناس کودک  در این کلینیک، روانشناس کودک اگر تشخیص دهد که ریشه اصلی مسائل کودک مشکل اضطرابی یا افسردگی مادر اوست می تواند او را به روانشناس بالینی ارجاع دهد و اگر روانشناس تشخیص داد که او علاوه بر روان درمانی نیاز به دارو هم دارد بلافاصله او را به روانپزشک ارجاع می دهد، چنین سیستم ارجاعی که در درمانگاه بهمن در جریان است را می توان با مراکز  پیشرفته اروپا و آمریکا مقایسه کرد.

این روانشناس بالینی عنوان داشت: از نظر آماری بیشترین خدماتی که در این مرکز از طرف روانشناسان به مراجعین ارائه می شود عبارتند از درمان وسواس، افسردگی، مسائل اضطرابی، مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره طلاق، آموزش مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی و برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی از قبیل فرزندپروری و مهارتهای زناشویی است. همچنین علاوه براین از  طرف کارشناسان این مرکز خدماتی در قالب مشاوره جهت جذب نیرو و روانسنجی پرسنل و کارکنان مراکز صنعتی و سازمانی ارائه می شود.

این روانشناس ادامه داد:  یکی از خدماتی که از جانب روانشناسان ارائه می شود اجرای انواع آزمونهای روانشناختی از قبیل تستهای شخصیت، تستهای سنجش سلامت روانی، انواع تستهای سنجش هوش و استعداد است.

وی افزود: یکی از بیشترین و مهمترین مسائلی که افراد را به سمت مراجعه به مرکز سوق می دهد و یا از جانب دیگر تخصصها ارجاع می شود مشکلات مربوط به مسائل جنسی است، نزدیک به دو سال است که درمانهای جنسی و زناشویی (سکس تراپی) در این مرکز ارائه می شود و این مرکز در این زمینه کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشته است.

فرهودی یادآورشد: بیشترین مراجعات در این کلینیک مربوط به انزال زودرس در مردان، بی میلی یا انزجار جنسی در مردان و زنان، ازدواجهای به وصال نرسیده یا واژینیسم و عدم وجود مهارتهای جنسی است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در درمانهای مربوط به مسائل جنسی غالبا حضور زن و شوهر با یکدیگر توصیه می شود و گاهی لازم است چندین جلسه درمان در جهت حل یک مشکل برگزار شود، مواردی مشاهده می شود که مثلا زن وشوهری که چند سال است با هم ازدواج کرده اند و هنوز موفق به آمیزش نشده اند و حتی زوجه هنوز باکره است قبل از طلاق اقدم به مراجعه می کنند و در مواجهه با نتایج موفق درمان شگفت زده می شوند.

فرهودی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مرکز بهمن یزد در پایان متذکرشد: بسیاری از مراجعین این درمانگاه تخصصی از استانهای همجوار یزد به این مرکز می باشد که این محدوده از شمال به طبس و از جنوب به جزیره قشم می رسد.