زمان : 05 Aban 1391 - 23:35
شناسه : 59355
بازدید : 10186
بحـث شیـرین ازدواج به پادگان‌ها رسیـد در لابلای اخبار بحـث شیـرین ازدواج به پادگان‌ها رسیـد

یزدفردا :در لابلای خبرها تلاشی است از همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا که  مهمترین وخواندنی ترین  اخبار سرویس های مختلف خبری جراید،سایت ها و خبرگزاریهای ایران و جهان  را به صورت آن لاین انتخاب و تحت عنوان "درلابلای اخبار" بازنشر می دهند،امید می رود بتوانیم کوتاهترین راه  برای اطلاع از مهمترین اخبار روز استان ،ایران و جهان را در یزدفردا  برای  مخاطبان فردایی  ایجاد نماییم .

بحـث شیـرین ازدواج به پادگان‌ها رسیـد

آنطور که معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری خبر داده از امسال آموزش‌های تحکیم خانواده در دوره آموزشی سربازی با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح اجباری خواهد شد تا این نوید بیش از پیش به سربازان داده شود که دیگر سربازی فرصت‌سوزی نیست بلکه بستری است برای آشنایی آنان با محیط و زندگی جدیدی که قرار است پس از دو سال با آن مواجه شوند.

 

آنطور که معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری خبر داده از امسال آموزش‌های تحکیم خانواده در دوره آموزشی سربازی با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح اجباری خواهد شد تا این نوید بیش از پیش به سربازان داده شود که دیگر سربازی فرصت‌سوزی نیست بلکه بستری است برای آشنایی آنان با محیط و زندگی جدیدی که قرار است پس از دو سال با آن مواجه شوند.

از سوی دیگر، گویی بعد از سال‌ها مسئولان به این نکته واقف شده‌اند که باید از فضای آموزش موجود در یگان‌های مختلف رزمی برای تقویت جوانان و ایجاد بسترهای لازم در گسترش فرهنگ ازدواج استفاده و این موقعیت را به سکوی پرتابی در این زمینه تبدیل کنند.

باید این نکته را قبول کرد که متأسفانه به دلیل برخی از مسائل از جمله معضلات اقتصادی، تضعیف فرهنگ ازدواج، افزایش مشکلات خانوادگی و... بسیاری از جوانان به این موضوع مقدس چندان روی خوش نشان نمی‌دهند که همین موضوع نیازمند انجام اقدامات گسترده فرهنگی در ابعاد مختلف است.
نگاه به مقوله ازدواج این نکته را نمایان می‌سازد که ما حتی در محیط‌های آموزشی از جمله دانشگاه‌های خود هیچ اقدام مؤثری در دستور کار قرار نداده‌ایم؛ حال کلید خوردن آموزش‌های تحکیم بنیان خانواده در مقطعی حساس همچون سربازی می‌تواند این امید را به وجود آورد که سن ازدواج برخلاف سال‌های قبل که سیر صعودی داشته به صورت ملایم و تدریجی روندی نزولی را به خود بگیرد.
معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری نیز با اشاره به طرح اجباری شدن آموزش خانواده برای سربازان گفت: بر اساس قرارداد همکاری بین این مرکز و نیروهای مسلح، آموزش تحکیم خانواده در دوره آموزشی سربازی از امسال اجباری می‌شود.

زهرا سجادی معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری بر این باور است که طرح رحمت شامل آموزش تحکیم و ارتقای خانواده در سربازان نیروهای مسلح با توجه به اهمیت اساسی موضوع خانواده و تأثیراتی که در جامعه می‌گذارد، باید به مرحله اجرا در‌آید.

وی با تأکید بر این که از این پس در همه پادگان‌ها در دوره آموزشی، آموزش رحمت برای همه سربازها اجباری می‌شود، گفت: 10 ساعت آموزش خانواده در پادگان‌ها و تعدادی از حوزه‌های علمیه اجرا می‌شود.

آنطور که از این طرح بر‌می‌آید سربازان متأهل آموزش‌هایی مانند خانواده و همسرداری، تعهد و تعامل و ارتباط با فرزند را خواهند دید و سربازان مجرد آموزش‌هایی مانند ارتباط با خانواده، آئین انتخاب همسر و آمادگی برای ازدواج پویا را فرا خواهند گرفت.

اما آیا این طرح با توجه به معضلات و مشکلات موجود در دوران سربازی قابل اجرا است و آیا اصولاً ستاد کل نیروهای مسلح توانایی اجرای آن را دارد؟

در همین رابطه سردار موسی کمالی در گفت‌و‌گو با و در پاسخ به این سؤال بر این باور است که اجرای چنین طرح‌هایی در ساختار نیروهای مسلح نیازمند اعتبارات لازم است چرا که هم‌اکنون مقوله سرباز و سربازی با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو است و باید ابتدا اقدام به حل آن مشکلات کرد.

وی معتقد است: هم‌اکنون در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی در ستاد کل نیروهای مسلح بررسی‌هایی در حال انجام است و جلساتی در این زمینه با معاونت امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری برگزار شده ولی هنوز این طرح قطعی نشده و نمی‌توان گفت که از چه زمانی به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

در حالی که جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بر این باور است که اجرای چنین طرح‌هایی نیازمند اختصاص بودجه است اما سجادی خبر از اختصاص بودجه برای این طرح از سوی مرکز امور زنان و خانواده برای جذب حق‌التدریس مربیان آموزشی این طرح داده است.

سردار کمالی همچنین ادامه می‌دهد: از آنجایی که تا کنون نه اعتباری برای این طرح اختصاص داده شده و نه امکانات و مربی لازم در نظر گرفته شده فعلاً این طرح در حد پیشنهاد است و زمان اجرایی شدن آن مشخص نیست.

این مقام ارشد نظامی در ستاد کل نیروهای مسلح بر این نکته تأکید دارد که وظیفه نیروهای مسلح دفاع و امنیت است اما در طرح‌هایی که قابلیت اجرا داشته باشند و بودجه لازم آنها تعریف شده باشد این ستاد پای کار خواهد بود.

سردار کمالی می‌گوید: باید طرح‌ها را به صورت همه‌جانبه مورد بررسی قرار داد و آن را از حوزه تئوری و نظری خارج کرد و بر اساس واقعیات به مرحله اجرا گذاشت.


وی با بیان این‌که اجرای طرح رحمت فضای ازدواج را برای جوانان تسهیل خواهد کرد، اظهار می‌دارد: مشکل اصلی این طرح هزینه‌های مربوط به آن است. هم‌اکنون سربازان حقوق پائینی دریافت می‌کنند و عملاً می‌توان گفت که آنان حقوق خاصی ندارند و از این بابت به خانواده‌ها فشار می‌آید. اگر ریاست جمهوری هزینه‌های این طرح را پرداخت کند یقیناً ما مشکلی در زمینه اجرای طرح رحمت نخواهیم داشت و از آن استقبال می‌کنیم.