زمان : 25 Mehr 1391 - 14:41
شناسه : 58837
بازدید : 3441
غذاهای حاوی ویتامینB ۱۲و امگا ۳ از بروز افسردگی پیشگیری می کند غذاهای حاوی ویتامینB ۱۲و امگا ۳ از بروز افسردگی پیشگیری می کند کار‌شناس بهداشت روان مرکز بهداشت طبس با اشاره به نقش ویتامین‌ها و سلامت روان اظهارداشت: غذاهای حاوی ویتامینB۱۲و امگا ۳ از بروز افسردگی پیشگیری به عمل می‌آورند.

 کار‌شناس بهداشت روان مرکز بهداشت طبس با اشاره به نقش ویتامین‌ها و سلامت روان اظهارداشت: غذاهای حاوی ویتامینB۱۲و امگا ۳ از بروز افسردگی پیشگیری به عمل می‌آورند.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، داود مصطفایی کار‌شناس بهداشت روان مرکز بهداشت طبس در  خصوص نقش تغذیه در سلامت روان اظهارداشت: اعمال برخی تغییرات در رژیم غذایی طی ۵۰ سال گذشته نقش مهمی در افزایش بیماری‌های روانی داشته است.

 وی ادامه داد:  تعادل در رژیم غذایی و استفاده صحیح از همه گروه‌های غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه و سبزی‌ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ مانع از چاق شدن افراد می‌شود اما وقتی این تعادل از بین می‌رود و فرد به مرحله چاقی می‌رسد، رضایتی که باید از خودش داشته باشد را از دست می‌دهد. همواره احساس خوبی نسبت به خود و زندگی اجتماعی‌اش ندارد و در واقع اعتماد به نفس‌اش هم کاهش می‌یابد واین مهم به معنای آسیب رسیدن به سلامت روان است، به عبارت دیگر، افزایش وزن و چربی بدن با خطرات روانی و فیزیولوژیکی همراه است؛ مثلا مشکل در تهیه لباس و محدود شدن زندگی اجتماعی برای بسیاری از افراد ناراحت کننده است و آن‌ها را تا مرز افسردگی پیش می‌برد.

 این کارشناس با بیان این که اکثر روان پزشکان بر این باورند که نمی‌توان نقش تغذیه بر سلامت اعصاب و روان را نادیده گرفت افزود: حتی تغذیه ناکافی و غلط می‌تواند آثار نامطلوبی بر اعصاب و روان انسان بگذارد و موجب افسردگی شدید و اختلالات عصبی جدی شود. بطور مثال چنانچه در برنامه غذایی روزانه کمبود شدید کربوهیدرات وجود داشته باشد، سلول‌های عصبی دچار کمبود انرژی شده و نمی‌توانند کار خود را انجام دهند.

  همچنین محدودیت شدید کربوهیدرات به مدت طولانی باعث پایین افتادن قند خون می‌شود که به این حالت هیپو کلسیمی می‌گویند و عوارضی مانند خستگی، بی‌حوصلگی، اضطراب و کاهش قدرت یادگیری را به همراه دارد. در عین حال، کمبود شدید پروتئین نیز موجب بروز عوارضی مانند خستگی، بی‌حالی و سستی می‌باشد.

مصطفایی  کار‌شناس بهداشت روان مرکز بهداشت طبس با اشاره به نقش ویتامین‌ها و سلامت روان اظهارداشت: غذاهای حاوی ویتامینB۱۲و امگا ۳ از بروز افسردگی پیشگیری به عمل می‌آورند همچنین امگا ۳ سطح سروتونین را افزایش می‌دهد، موز نیز حاوی ویتامینB۶ بوده و سطح سروتونین را افزایش می‌دهد.

 وی با بیان این که ویتامین گروه B و C بر سلامت سیستم عصبی تاثیر زیادی دارند گفت: از طرفی نیاز به ویتامین‌های گروه B در افسردگی چنان است که به عنوان مثال کمبود شدید بیوتین میل به خودکشی را افزایش می‌دهد.

این کارشناس بهداشت روان ادامه داد: استرس شدید نیز نیاز بدن را به تمام مواد مغذی به خصوص ویتامین‌ها ی B۵ و C چند برابر بالا می‌برد.

 این کارشناس با اشاره به این که وعده‌های غذایی نیز می‌توانند بر سلامت روان تاثیر گذار باشند گفت: خوردن یک صبحانه کامل و مغذی کسالت روزانه را از بین می‌برد. بسیاری از افراد وقتی صبح زود از خواب بیدار می‌شوند، کسل و بداخلاق هستند و آستانه تحملشان به شدت پایین می‌آید.

 وی اضافه کرد: خوردن صبحانه در این افراد بسیار کمک کننده است و موجب ایجاد نشاط و شادابی در روحیه آن‌ها می‌شود. حتی گفته می‌شود مصرف مواد غذایی مانند شیر، لبنیات، دوغ، آب میوه و سبزی به طور موثری استرس را کاهش می‌دهد و خوردن آن‌ها به ویژه در وعده صبحانه توصیه می‌شود.