به گزارش یزدفردا به نقل از مرکز خبر و اطلاعرسانی جامعهالمصطفی، رئیس جامعهالمصطفی در آغاز سخنان خود ضمن اعلام انزجار و محکوم نمودن توهین به عزیزترن موجود عالم بشریت، بیداری جهان اسلام و نمایش غیرت و تعصب مسلمانان در دفاع از پیامبر اعظم(ص) را ستودنی دانست.
وی در ادامه با تبریک فرارسیدن سال جدید و بهار تهذیب و تحصیل، از خدمات تمام کسانی که در مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی، مسئولیت ویژهای در تدبیر امر علوم انسانی دارند، تقدیر و تشکر کرد.
آیتالله اعرافی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به کتاب ارزشمند منیهالمرید شهیدثانی، مراجعه به این کتاب را برای هر طالب علم، به منظور یادآوری راه و رسم تعلیم و تعلم ضروری دانست و خاطرنشان کرد: «شهید ثانی در میان دهها عنوانی که در بحث آداب معلم و متعلم برشمرده است، اخلاص و عمل به علم را دو کلید اصلی تمام آداب بیان کرده است که تمام آداب به این دو عنصر اولیه بازمیگردد».
وی با یادآوری مصادیق اهمیت عمل به علم در آیات و روایات متعدد، عمل صالح را موتور محرک حرکت به سوی خدا خواند و اظهار داشت: «اعمال انسان از اعراض او نیست بلکه، دانش و بینش و عمل هر فرد رابطه متقابل با شخصیت او دارد. اعمال و رفتار ما برآمده از شخصیت و در عین حال سازنده آن است».
رئیس جامعهالمصطفی افزود: «از نظر ملاصدرا، فعل و فاعل با هم متحدند و هنگامی که عملی در ما رسوخ یافت، به جزئی از شخصیت ما تبدیل میشود. بر این اساس، تجسم اعمال در روز جزا به این معنا است که وقتی انسان در پیشگاه خدا حاضر میشود، اعمال او نیز جزئی از او هستند».
وی علم و سخن بدون عملی را که تنظیمکننده رفتار بشر نباشد، بیارزش خواند و گفت: «هر قدمی که برای فراگیری علم بدون عمل برداشته میشود، در واقع انسان را از خدا دور میکند و این علم بیثمر در آیات و روایات نیز به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است».
آیتالله اعرافی در ادامه سخنان خود، انجام عمل در قالب صحیح، انگیزه الهی و اخلاص در عمل، عمل بر اساس بصیرت، عمل متقن و تام، دوام و استمرار در عمل و استواری در انجام اعمال دشوار را از مهمترین شاخصهای عمل صالح را برشمرد و یادآور شد: «عمل صالحی که در آیات بدان اشاره شده است، باید بر این شاخصهای ششگانه استوار باشد».
رئیس جامعهالمصطفی در بخش بعدی سخنان خود کار مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی را بسیار ارزشمند و در عین حال حساس و مخاطرهآمیز خواند و ابراز داشت: «ادبیات علوم انسانی، جهان امروز را اداره میکند. اگر تکنولوژی یکی از پایههای زندگی امروزی و سختافزار آن است، علوم انسانی نیز نرمافزار تمدن بشری امروز به شمار میآید که اگر با آن آشنا نباشیم، در جهان اثرگذار نخواهیم بود».
وی ادبیات علوم انسانی را به دلیل نقاط برخورد فراوان با ارزشهای دینی، نیازمند پلایش و بازسازی دانست که با وجود تلاشهای فراوان و پیشرفتهای حاصل شده، هنوز گامهای بزرگتری را در پیش رو دارد.
آیتالله اعرافی، استخراج، تعریف و نظام دادن به گزارههای توصیفی، اخلاقی و فقهی دین در حوزههای خاص ناظر بر علوم انسانی را سه ضلع مهم زیرساخت حوزوی علوم انسانی برشمرد و از طلاب مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی خواست تا در راه اسلامی کردن رشتههای علوم انسانی تلاش بیشتری را مبذول دارند.
گفتنی است، در ابتدای این مراسم، «حجتالاسلام و المسلمین علی معصومی»، رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی، پس از قرائت پیام رئیس جامعهالمصطفی به مناسبت آغاز سال تحصیلی، سخنان کوتاهی را ایراد نمود.
وی با اشاره به تفاوت طلاب مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی با طلاب سایر مراکز، خاطرنشان کرد: «بیشتر طلاب پیش از ورود به مؤسسه، سطوح عالی حوزه را گذراندهاند و به دلیل اهمیت علوم انسانی و نقش آفرینی این علوم در جهان، زحمت تحصیل مجدد در سطوح پایینتر را متحمل میشوند».
حجتالاسلام والمسلمین معصومی، در پایان سخنان خود، علوم انسانی را دارای ظرفیت بالایی دانست و افزود: «یکی از نکاتی که همواره مورد توجه رئیس جامعهالمصطفی نیز قرار دارد، این است که علوم انسانی اقتضائات خاصی را دارد و لازم است توجه بیشتری به این اقتضائات گردد».
شایان ذکر است، در پایان این مراسم، شماری از طلاب ممتاز مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی، جوایز خود را از دست آیتالله اعرافی و «حجتالاسلام والمسلمین مهدویمهر»، جانشین ریاست المصطفی دریافت نمودند.