زمان : 04 Ordibehesht 1386 - 22:29
شناسه : 5691
بازدید : 1850
حفظ تيم تربيت دردسته‌اول  به ‪ ۲۰‬ميليارد ريال اعتبار نياز دارد حفظ تيم تربيت دردسته‌اول به ‪ ۲۰‬ميليارد ريال اعتبار نياز دارد

تلاش روز گذشته تيم فوتبال تربيت يزد براي صعود به ليگ برتر فوتبال كشور هرچند نتيجه جالب توجه چهار بر صفر را در برابر صدرنشين اين گروه در بر داشت اما در مجموع براي نماينده يزد بي‌ثمر بود.

ديروز، روز خوبي براي جوانان و فوتبال دوستان يزدي نبود، عاشقاني كه با حضور مشتاقانه و هيجان‌انگيز در ورزشگاه شهيد نصيري يزد به‌صعود تيم بي‌ادعا اما سختكوش خود اميدوار بودند، مايوس به خانه‌ها بازگشتند.

هر چند اين تيم نتوانست به جمع تيم‌هاي برگزاركننده بازي پلي‌اف بپيوندد امابه گفته همه فوتبال دوستان و كارشناسان يزدي،اين تيم بي‌ستاره، بهترين بازي‌هاي خود در چند سال اخير به نمايش گذاشت.

تيم تربيت يزد در چند بازي اخير، مغلوب بدشانسي و اندكي هم بي‌احتياطي خود شد و نتوانست جواز صعود را دريافت كند و همه تلاش و اميدش به‌ياس تبديل شد.

هر چند همه نگاهها ديروز به بازي اين تيم در برابر تراكتورسازي دوخته شده بود و پيروزي پر گلي را نيز به همراه داشت اما صعود از اين گروه در گرو نتايج ديگر حريفان بود.

در حالي كه سرخپوشان پرانگيزه تهران با نتيجه عجيب ‪ ۹‬بر صفر در برابر نماينده اهواز پيروز شده بودنداما شهرداري بندرعباس با يگ گل نيروي زميني تهران را مغلوب كرد و صعود خود را جشن گرفت.

دوستداران فوتبال در يزد، هر چند غمي بر دلهاي خود داشتند ، اما براي آنكه ثابت كنند در همه حال طرفدار تيم محبوب خود هستند پس از اين بازي در خيابانهاي شهربه‌شادي پرداختند و غم اين ناكامي را براي لحظاتي به فراموشي سپردند.

براي پرداختن به علل اين ناكامي بايد نيم نگاهي هم به اتفاقات چند ساله اخير فوتبال استان يزد داشت.

از دو سال قبل كه تيم شهيد قندي آن زمان، بعنوان نماينده فوتبال استان يزد به ليگ برتر صعود كرد تاكنون كه اين تيم از صعود ناكام مانده‌است ، مسائل و حواشي مختلفي فوتبال اين استان را تحت تاثير قرار داده‌است.

تيم قندي با اقتدار، بعنوان تيم اول گروه خود از دسته اول به ليگ برتر صعود كرد و كارخانه كابل‌هاي شهيد قندي، بعنوان حامي مالي اين تيم در حد توان از امكانات خود براي موفقيت اين تيم استفاده كرد.

مربي تيم تعويض شد و چند بازيكن مطرح كشوري به جمع يزدي‌ها پيوستند اما اين تيم بيشترازيكسال دوام نياورد و به دسته اول سقوط كرد و در همين زمان شركت كابل‌هاي قندي انصراف خود را از تيم‌داري اعلام كرد.

تيم‌شهيد قندي طي‌اين مدت،دستخوش حوادث و اتفاقاتي شد،نام‌هاي مختلفي براي نماينده فوتبال يزددرليگ دسته اول انتخاب و به رسانه‌ها اعلام شد.

مشخص نشد براي حاميان مالي اين تيم، طي مدتي كوتاه كه حتي به چند روز هم نكشيده بود چه اتفاقي افتاد كه عطاي تيم داري را به لقايش بخشيدند و انصراف دادند.

سرانجام اداره‌كل تربيت بدني استان يزد،اين تيم رابانام تربيت در اختيار گرفت و تجربه نشان داد هر وقت نماينده يزد با بازيكنان بي‌نام و نشان و مربي نه چندان مطرح در فوتبال كشور حاضر شده نتايج بهتري كسب كرده است و نمونه آن تيمي بود با نام تربيت كه در اين فصل از رقابتها حضور يافت.

شاگردان ابراهيم طالبي تمام تلاش خود را براي صعود كردند اما به عقيده بسياري از كارشناسان و فوتبال دوستان يزدي، جدا از بدشانسي، عوامل ديگري هم در ناكامي اين تيم نقش داشتند.

دراين ميان ازضعف داوري، زمين‌هاي نامناسب و مشكلات مالي،بعنوان مهمترين عوامل ناكامي تيم يزدي نام برده شده‌است.

سرپرست تيم فوتبال تربيت يزد با موفق دانستن تيم تحت نظر خود گفت: بايد به‌اين باور برسيم كه مي‌توان به نيروهاي بومي، در زمينه بازيكن و كادر فني تكيه كرد.

علي محمد قادريان به خبرنگار ايرنا گفت: تجربه سال‌هاي اخير نشان داد با تكيه بر داشته‌هاي بومي مي‌توان به اهداف خود رسيد.

وي درمورد عملكرد تيم داوري در اين دوره گفت: داوري‌ها مي‌توانست بهتر از اين باشد، هر چند هيچ داوري به طور عمد، به ضرر تيمي سوت نزده، اما داوري فوتبال در سال‌هاي اخير به يك معضل تبديل شده‌است.

قادريان گفت:البته بسياري از مربيان هم براي آنكه ناكامي‌هاي خود را توجيه كنند همه تقصيرها را به گردن داوري مي‌اندازند.

اين كارشناس فوتبال با اشاره به اينكه بايد براي داوران،كلاس‌هاي توجيهي بيشتري تدارك ديدگفت:بايد بر عملكرد داوري‌ها نيز نظارت كامل داشت و البته انگيزه آنان را هم افزايش داد.

وي، حرف و حديث در مورد داوري‌ها را زياد دانست و افزود: داوراني هستند كه چند سال بنا بر دلايل نامعلوم از قضاوت به دور بوده‌اند و همين دليلي بر اين است كه بايد به داوران توجه داشت تا آنها تحت تاثير مسائل مختلف قرار نگيرند.

قادريان از كارخانه‌ها، شركت ها،ارگانها و هواداران فوتبال استان يزد خواست براي موفقيت نماينده يزد در ليگ دسته اول در سال‌هاي آينده، همكاري خود را همچنان ادامه دهند.

وي از مسائل مالي، به عنوان يكي از مشكلات اصلي تيم نام برد و گفت: حفظ تيم دردسته‌اول نيز به ‪ ۲۰‬ميليارد ريال اعتبار نياز دارد كه مستلزم مساعدت و همراهي جمعي است.

يزدفردا