زمان : 11 Shahrivar 1391 - 21:08
شناسه : 56613
بازدید : 3000
حضور رییس حکومت مفولستان در سلطانیه پس از 800 سال حضور رییس حکومت مفولستان در سلطانیه پس از 800 سال

یزدفردا:رئیس‌ جمهور کشور مغولستان پس از بازدید از گنبد سلطانیه گفت: بازدید از این اثر تاریخی پس از 800 سال از زمان حضور مغول‌ها در سلطانیه اتفاق ویژه‌ای است.

رازقی - مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این باره بیان کرد: روز چهارشنبه -هشتم شهریورماه- رئیس جمهور مغولستان به همراه هیات همراه خود از گنبد سلطانیه دیدن کردند که این دیدار کاملا با شناخت و برنامه‌ریزی انجام شد.

او افزود: رئیس جمهور مغولستان این مساله را مطرح کرد که بازدید او از گنبد سلطانیه به نوعی بازدید رئیس حکومت مغولستان از این اثر، پس از 800 سال از زمانی که مغول‌ها اینجا بودند انجام می‌شود.

وی ادامه داد: گنبد سلطانیه یکی از شاخص‌ترین بناهای ایلخانی از معماری ایرانی- اسلامی است و در کنار این مسئله جنبه‌ی نوستالژیک این بنای تاریخی برای مردم مغولستان هم سبب اهمیت بیشتر این بازدید شد.

‌رازقی همچنین گفت: مهم‌ترین دستاوردی که بازدید رئیس جمهور مغولستان از گنبد سلطانیه به همراه داشت، این بود که مجموعه‌ی گنبد سلطانیه ومجموعه‌ی تاریخی «قره قروم» در مغولستان که یکی از آثار شاخص این کشور است، خواهر خوانده شدند و تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری‌های بیشتر بین دو طرف مبادله شد.

به گزارش ایسنا گنبد سلطانیه در دوره‌ی ایلخانی به دستور سلطان محمد خدابنده، هشتمین پادشاه دوره‌ی ایلخانی ساخته شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است.