زمان : 09 Shahrivar 1391 - 09:13
شناسه : 56512
بازدید : 2217
بهره مندی بیش از 13 هزار یزدی از آموزش های مهارتی در بخش دولتی بهره مندی بیش از 13 هزار یزدی از آموزش های مهارتی در بخش دولتی معاون آموزش ، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد خبر داد : از ابتدای سال جاری تاکنون 13 هزار و 99 کارآموز در دوره های مهارت آموزی شرکت کرده و به میزان یک میلیون و 987 هزار و 510 نفر – ساعت از این آموزش ها بهره مند شدند .

  علیرضا شهبازی به مناسبت هفته دولت در ارتباط با عملکرد بخش دولتی این اداره کل در زمینه آموزش اظهار کرد : رکن اصلی فعالیتهای اداره کل فنی و حرفه ای ، آموزش است  که فرایند آن ، مأموریت و رسالت سازمان را شکل می دهد و در قالب دوره های یک تا هجده ماهه برگزار می شود .

وی ادامه داد : مراکز آموزش فنی و حرفه ای از طریق آموزش در مراکز ثابت ، آموزش تو سط تیم های سیار منطقه ای ، روستایی ، زندان و پادگان ها  نسبت به تأمین و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بخش های مختلف صنعتی ، کشاورزی و خدماتی  و ارتقاء فرهنگی و فنی جامعه اقدام می کنند   .

شهبازی ابراز کرد : آموزش در مراکز ثابت که  آموزش های پایه ای و تخصصی را تشکیل می دهد به طور عمده در کارگاه هایی که مجهز به تجهیزات و ماشین آلات ویژه ای است  و در محل ثابتی مستقر گردیده اند ، اجرا می شود و در حال حاضر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد دارای  4 مرکز ویژه خواهران و 12مرکز ویژه برادران و 8 مرکز دو منظوره است .

وی میزان آموزش در بخش ثابت شهری در پنج ماهه نخست سال جاری را 913 هزار و 591 نفر – ساعت و تعداد کارآموزان را 5 هزار و 110 نفر عنوان کرد .

معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اذعان کرد :  واحدهای سیار کارآموزی به منظور جبران کمبود مراکز ثابت در نقاط دور دست و فاقد مرکز که مستلزم صرف هزینه سنگین احداث مرکز است و لزوم سرمایه گذاری کلان در آن نقاطی که مقرون به صرفه نیست ، طراحی شده است.

شهبازی با بیان اینکه هر یک از این واحدها  از  ترکیب یک یا چند مربی در رشته های متنوع  آموزشی  با تجهیزات آموزشی مربوطه تشکیل شده است و این مربیان از مراکز ثایت به نقاطی که داوطلب کارآموزی به اندازه کافی داشته باشند  اعزام می شوند و آموزش های مربوطه را در منطقه یا روستای مورد نظر اجرا نموده و سپس به محل دیگر می روند .

وی اعلام کرد : در این بخش ، آموزش روستایی در بیش از40 روستا به میزان 294 هزار و 898 نفر – ساعت برای یک هزار و 941 کارآموز اجرا شده است و در کارگاه های سیار شهری نیز 3 هزار و 170 نفر به میزان 436 هزار و 794 نفر – ساعت آموزش دیده اند .

وی خاطر نشان کرد : یکی دیگر از بخش های آموزشی ، آموزش در زندان بوده و از آنجا که بیکاری و فقدان مهارت یکی از علل گرایش به اعتیاد ، بزهکاری و خلاف است ، داشتن مهارت فرد ، ضمن ایجاد شرایط اولیه برای اشتغال به تقویت شخصیت و منزلت اجتماعی فرد کمک می کند. 

شهبازی اعلام کرد : از ابتدای سال جاری تاکنون 601 نفر شامل 488 زندانی مرد و 113 زندانی زن به میزان 56 هزار و 388 نفر – ساعت زیر پوشش آموزش های مهارتی قرار گرفته اند .

معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در خصوص آموزش سربازان نظام وظیفه در پادگان ها ابراز کرد : به منظور احراز شرایط اشتغال جوانان بعد از خدمت سربازی ، طرحی تحت عنوان طرح آموزش فنی و حرفه ای سربازان  در دوره مقدس سربازی در بهمن ماه 1371 توسط سازمان فنی و حرفه ای کشور تهیه و پس از تصویب هیئت  محترم دولت و اخذ مجوز از مقام معظم رهبری و موافقت معظم له ، آیین نامه اجرایی آن به نیروهای مسلح و ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای سازمان در کشور ابلاغ گردید  .

وی افزود : طبق این قانون با همکاری مسئولان  ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای و  پادگان ها در نشست های  کارشناسی ، پس از برنامه ریزی و توافق های لازم بر اساس استاندارد ها ، به آموزش سربازان در محل پادگان ها پرداخته می شود و پس از پایان دوره و انجام آزمون ، به آنها گواهینامه مهارت اعطا می گردد .

  شهبازی آموزش در پادگانهای استان از ابتدای سال جاری تاکنون را 28 هزار و 594 نفر – ساعت برای 425 کارآموز ذکر کرد .

وی در ادامه گفت : بخشی از آموزش های فنی و حرفه ای در قالب آموزش در صنایع ویژه شاغلین بازار کار و در راستای صیانت از نیروی کار و ارتقاء سطح مهارت آنان  هم گام با فن آوری های روز در قالب هایی از قبیل مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی و آموزش ضمن کار انجام می شود. 

وی با اشاره به اینکه  مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی به منظور گسترش آموزش های فنی و حرفه ای و تأمین نیروی انسانی ماهر، مورد نیاز صنایع تشکیل شده  و نسبت به آموزش رشته های مورد نیاز با نظارت و هدایت آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ، فعالیت می کنند از آموزش 80 نفر در این بخش خبر داد .

شهبازی با اعلام اینکه یک هزار و 367 نفر در بخش آموزش ضمن کار مهارت های فنی و حرفه ای را فرا گرفته اند عنوان کرد : این آموزش ها به منظور افزایش مهارت شاغلان در صنعت ، در محل و در حین انجام کار واقعی ، بدون جدا کردن شاغل از کار صورت می پذیرد .     

معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یادآور شد : از ابتدای سال جاری تاکنون 198 نفر به میزان 57 هزار و 600 نفر – ساعت در کارگاه های استاد – شاگردی نوین مهارت آموزی داشته اند و اغلب در رشته های طلا سازی و زرگری آموزش دیده اند .

شهبازی هم چنین در ادامه از بهره مندی 206 دانشجو از آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای به میزان 18 هزار و 197 نفر – ساعت در رشته های زیرمجموعه مهارتهای پیشرفته خبر داد .